Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Directorul general Asexpress, Adi Szabo, a constatat încă din septembrie 2022 că volumele de transport de pe piață au scăzut, „însă nu și pentru noi, deoarece am micșorat flota. Cel mai mult am avut 200 de semiremorci frigorifice cu tracționiști, iar acum avem sub 150, alături de cel mult 50 de ansambluri proprii. Și nu mai scădem.“ Firma transportă preponderent produse alimentare, iar managerul său subliniază faptul că a avut mereu politica de a urmări profitul, nu rulajul, „și îmi doresc să mă mențin pe piață cu această rețetă, deși companiile importante caută, dimpotrivă, să lucreze fie cu operatori cu flote mari, care să aibă marje mici și profituri din volume, fie cu transportatori cu un camion, care nu știu să calculeze bine costurile“.

Pentru Asexpress, vârful de profitabilitate a fost atins în 2012-2014, iar dintre ultimii ani cei mai buni au fost 2019 și 2020 – „când însă am pierdut un client mare, ceea ce ne-a afectat“ – în timp ce ultimii doi, care au fost aproximativ egali ca indicatori financiari, au adus creșteri de costuri cu salariile și combustibilul și deci marja de profit a scăzut.

În ultimul timp am continuat demersul de a sta de vorbă cu managerii români de transport despre situația pieței, a volumelor și a tarifelor, și am identificat și firme în cazul cărora finalul lui 2022 nu a adus scăderi de volume. Una dintre ele este Araisa Group, care are o flotă proprie totală de 180 de camioane, dintre care 90% au semiremorci frigorifice, pentru transport de alimente și medicamente, și restul au prelate. „Și pe piața de transport la temperatură controlată există volatilitate, dar depinde ce urmărești: să faci profit foarte mare imediat sau să crești treptat și sănătos. Dacă vrei profit instantaneu, această situație nu poate dura, așa cum se vede și din experiența cu Amazon“, explică directorul general al firmei, Cristian Horvath.

Acesta constată însă că în 2023 piața se contractă, deoarece oamenii sunt mai atenți cu achizițiile și, deci, consumul scade, iar pentru firma suceveană asta se vede în primul rând din faptul că ansamblurile au ajuns să aștepte chiar și o zi să încarce următoarea marfă, ceea ce până acum nu se întâmpla. Cele mai afectate dintre țările în care lucrează camioanele firmei sunt Franța, Germania și Austria.

Această situație a făcut ca tarifele de pe marile platforme online să înceapă să fie foarte mici, „deci, pentru cine lucrează mult pe burse, nu prea sunt șanse să primească prețuri bune“.

Un avantaj al companiei sucevene este și acela că transportă mai ales produse alimentare, produse de bază și din categoria celor premium pentru mari retaileri, între Austria și Germania, „iar consumul de alimente va continua. Poate nu se mai consumă atât de mult avocado sau alte produse mai scumpe – deși avem și astfel de clienți și îi văd că se reorientează, nu par să aibă probleme mari – dar cele de bază se vor cumpăra în continuare, chiar dacă se vor scumpi.“