Un nou studiu realizat de EIT Urban Mobility, Transport for London și Greater London Authority arată că poluarea generată de traficul rutier nu mai provine în principal de la gazele de eșapament. În schimb, surse până acum ignorate – cum sunt frânele, anvelopele și abraziunea carosabilului – au devenit responsabile pentru cea mai mare parte a emisiilor de particule fine în marile orașe europene.
Peste 80% din poluarea cu particule fine vine din surse necombustibile
Emisiile neexpirate (NAE – non-exhaust emissions) generate de uzura frânelor și a pneurilor, precum și de abraziunea drumurilor, sunt acum responsabile pentru între 68% și 88% din totalul particulelor PM10 legate de trafic, potrivit cercetării. Pentru PM2.5, particulele chiar mai periculoase pentru sănătate, contribuția acestora poate ajunge la 78%.
În mediul urban, uzura frânelor este cel mai important factor: peste 40% din particulele eliberate în aer provin din acest proces. Anvelopele vin pe locul doi – deși o parte semnificativă din reziduurile rezultate nu rămâne în aer, ci se acumulează în praful stradal sau este spălată în ecosistemele înconjurătoare. Ritmul tipic de conducere în orașe – cu opriri și porniri dese – accelerează această uzură.
Euro 7 vine prea târziu și prea puțin
Viitorul standard de emisii Euro 7 va introduce pentru prima dată limite și pentru NAE, însă doar începând cu 2026 (pentru frâne) și 2028 (pentru anvelope), și doar pentru vehiculele noi. Cercetătorii avertizează că impactul va fi limitat dacă guvernele nu implementează standardele în mod riguros și nu iau măsuri suplimentare pentru modernizarea parcurilor auto existente.
„Doar o combinație de reglementare, inovație tehnologică și schimbare comportamentală poate reduce eficient această formă ignorată de poluare”, a declarat Yoann Le Petit, coautor al studiului.
Soluțiile: de la frâne noi la mai puține mașini
Simulările pentru Londra indică faptul că introducerea de frâne și anvelope rezistente la uzură este una dintre cele mai eficiente și rentabile măsuri pentru reducerea poluării cu particule. Însă autorii atrag atenția că aceste materiale noi trebuie testate riguros pentru a evita alte riscuri asupra sănătății sau mediului.
Pe termen lung, cea mai eficientă măsură rămâne reducerea utilizării mașinilor personale. Studiul recomandă extinderea zonelor cu emisii scăzute, limitarea vitezei, îmbunătățirea infrastructurii pietonale și pentru biciclete și investiții masive în transportul public. Întreținerea corectă a drumurilor poate, de asemenea, reduce abraziunea și implicit particulele generate.
Studiul adresează un apel clar către autoritățile locale și europene: problema emisiilor necombustibile nu mai poate fi ignorată. Este nevoie de standarde clare, metode de măsurare armonizate și politici publice care să trateze acest tip de poluare cu aceeași seriozitate ca și emisiile din eșapament.
Pe măsură ce vehiculele electrice înlocuiesc flotele convenționale, sursele de poluare se schimbă – dar nu dispar. „Orașele au ocazia de a face o diferență reală”, conchid autorii raportului.
Așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, transportatorii din această țară s-au confruntat în ultimele luni cu un număr mare de amenzi pentru neînregistrarea vehiculelor care circulă în zonele ecologice din Regatul Unit. În unele cazuri este vorba de încălcări comise cu ani în urmă, pentru care însă nu s-au trimis amenzi la momentul respectiv, și de sume uriașe, de mii de euro, care s-au adunat în timp. Dar TLN, fiind în strânsă legătură cu asociația Transport for London, arată că este bine ca firmele să conteste amenzile dacă știu că vehiculele au îndeplinit cerințele legale de acces fără plată în zonele verzi. În plus, olandezii cred că demersul britanicilor este greșit, deoarece, dacă firmele ar fi fost avertizate din timp că sunt în neregulă, mai ales că era vorba de abateri minore, ar fi putut să-și ajusteze comportamentul și să nu adune noi amenzi.
Motivul întârzierii trimiterii sancțiunilor este că de la Brexit Regatul Unit nu mai are acces la înmatriculările europene de vehicule.
Amenzile sunt trimise de EPC/PLC, care le încasează în numele Marii Britanii, dar diverse părți investighează în prezent dacă EPC/PLC are un temei juridic pentru colectarea lor.
Până în prezent TLN vorbește de peste 9.000 de amenzi, în valoare totală de 12 milioane de euro.
Transport for London arată că a înființat un serviciu de informare care le permite proprietarilor de vehicule neînmatriculate în Marea Britanie să se înregistreze dacă pot dovedi că utilitara lor respectă schema relevantă de emisii. La primirea certificatului de înmatriculare, administrația este informată, își actualizează informațiile, marchează vehiculul ca fiind conform și se asigură că poate fi utilizat fără plată în zona verde, iar amenzile emise sunt retrase.
Reamintim că acum câteva săptămâni am scris că și transportatorii francezi se confruntă cu situații similare, unul dintre ei totalizând amenzi de peste 200.000 de euro pentru neînregistrarea vehiculelor care au circulat în Marea Britanie în zonele verzi.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit