Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Una dintre cele mai notabile tranzacții din ultimul timp este, așa cum informează Transport Intelligence (Ti), achiziționarea de către Mediterranean Shipping Company (MSC) a 50% din capitalul Nuovo Trasporto Viaggiatori S.p.A, numită și Italo, care oferă servicii feroviare de călători în Italia și se descrie ca fiind unul dintre cei mai importanți operatori feroviari privați de mare viteză din Europa. Compania are o flotă de 51 de trenuri electrice eficiente din punct de vedere energetic care leagă 51 de orașe din Italia și deservesc peste 20 de milioane de pasageri/an.

MSC a achiziționat capitalul de la Global Infrastructure Partners, o companie de capital cu sediul în SUA, care a mai colaborat anterior cu operatorul maritim pentru investiții în terminalele de containere ale acestuia.

Tranzacția a fost anunțată pe 2 octombrie fără a se spune și valoarea ei.

Diego Aponte, președintele grupului MSC, a explicat că acest acord demonstrează angajamentul de lungă durată al companiei față de Italia și sprijinul pentru transportul feroviar de mare viteză de călători în Italia. În plus, deoarece MSC este puternic implicat în turism, prin linia sa de croazieră, noua achiziție ar putea fi văzută mai degrabă ca o dezvoltare în acest segment decât ca o dezvoltare a activităților de transport maritim și de logistică a containerelor.

O altă colaborare recent anunțată este aceea a CEVA, divizia de expediere și logistică contractuală a CMA CGM, cu retailerul francez Fnac Darty. Cele două companii au declarat că vor înființa un joint-venture care își propune să devină un jucător european major pe piața logisticii comerțului electronic și a marketplace-urilor SaaS utilizând activele logistice ale CEVA și prezența Fnac Darty pe piața de retail și dezvoltând capabilități pentru vânzarea multichannel cu amănuntul a Fnac Darty și a altor comercianți. Fnac susține că are expertiză unică în serviciul post-vânzare și este recunoscută pentru calitatea livrării sale pe ultimul kilometru.

Cele două companii au declarat că piața potențială pentru aceste servicii ar putea valora 80 de miliarde de euro și ar putea avea o creștere de 10% pe an. Aceste achiziții de firme și diversificări de activitate – inclusiv diversificări în domenii îndepărtate de transportul maritim de containere –  au loc deoarece companii ca MSC și CMA CGM continuă să fie profitabile și bogate, subliniază analiștii Ti.

Sursa foto: MSC (https://www.msc.com/en/solutions/project-cargo)

Linia de transport maritim din Hamburg și-a făcut publice rezultatele financiare pentru primul semestru din 2023, care oferă o perspectivă asupra pieței generale a transportului maritim de containere.

Veniturile Hapag-Lloyd au scăzut cu 49,8% față de prima jumătate a lui 2022, până la 10,847 de miliarde de dolari, iar EBIT (Earnings Before Interest and Tax) cu 82,7%, până la 2,76 de miliarde de dolari, cifre care sunt aproximativ în conformitate cu tendințele observate și la alte companii din domeniu și care sunt rezultatul scăderii tarifelor de transport de marfă din ultimul an.

Volumele au scăzut doar cu 3,4%, de la 6.012 la 5.807 mii TEU, mai ales din cauza cererii mai mici din Orientul Extrem și Europa către America de Nord, dar tarifele companiei germane aproape s-au înjumătățit, media lor fiind în primul semestru din 2022 de 2.855 de dolari/TEU, iar în primul semestru din 2023, de 1.761 de dolari/TEU (-38%).

Pe de altă parte, și costurile au scăzut, până la 6,3 miliarde de dolari. În 2021 și 2022, costurile portuare și logistice au fost uriașe din cauza congestiei, dar în ultimele șase luni s-au diminuat mult. Manipularea și transportul containerelor sunt acum cu 47% mai ieftine decât în 2022, iar costurile totale, cu excepția combustibilului, sunt cu 30% mai mici, deși, pe de altă parte, costurile de repoziționare a containerelor au crescut din cauza depozitării mai scumpe a containerelor goale, un posibil semn că piața este foarte bine aprovizionată cu containere.

Numărul de noi nave din flota Hapag-Lloyd a crescut substanțial în ultimii cinci ani, iar tonajul navelor comandate reprezintă echivalentul a 27% din tonajul întregii flote, deci pe termen scurt este puțin probabil ca piața să ducă lipsă de nave.

Per ansamblu, așa cum comentează și analiștii platformei Transport Intelligence, cifrele Hapag-Lloyd sunt o dovadă a deteriorării continue a mediului de afaceri pentru liniile de transport maritim de containere. Dar un jucător atât de mare este departe de a fi slab din punct de vedere financiar.

Dincolo de cifre, Rolf Habben Jansen, CEO Hapag-Lloyd AG, consideră că primul semestru din 2023 a fost per ansamblu un succes, compania reușind să-și extindă portofoliul de terminale și să ofere servicii de calitate mai înaltă. Iar în a doua jumătate a anului va continua să se concentreze asupra „Strategiei 2030“.

Pentru întregul 2023, Hapag-Lloyd confirmă și în august prognoza pe care a publicat-o pe 2 martie, anticipând un EBITDA în intervalul 4,3-6,5 miliarde de dolari și un EBIT în intervalul 2,1-4,3 miliarde de dolari. Dar războiul din Ucraina, incertitudinile geopolitice, presiunile inflaționiste persistente și nivelurile ridicate ale stocurilor creează riscuri care ar putea avea un impact negativ asupra acestei prognoze.