Linia de transport maritim din Hamburg și-a făcut publice rezultatele financiare pentru primul semestru din 2023, care oferă o perspectivă asupra pieței generale a transportului maritim de containere.
Veniturile Hapag-Lloyd au scăzut cu 49,8% față de prima jumătate a lui 2022, până la 10,847 de miliarde de dolari, iar EBIT (Earnings Before Interest and Tax) cu 82,7%, până la 2,76 de miliarde de dolari, cifre care sunt aproximativ în conformitate cu tendințele observate și la alte companii din domeniu și care sunt rezultatul scăderii tarifelor de transport de marfă din ultimul an.
Volumele au scăzut doar cu 3,4%, de la 6.012 la 5.807 mii TEU, mai ales din cauza cererii mai mici din Orientul Extrem și Europa către America de Nord, dar tarifele companiei germane aproape s-au înjumătățit, media lor fiind în primul semestru din 2022 de 2.855 de dolari/TEU, iar în primul semestru din 2023, de 1.761 de dolari/TEU (-38%).
Pe de altă parte, și costurile au scăzut, până la 6,3 miliarde de dolari. În 2021 și 2022, costurile portuare și logistice au fost uriașe din cauza congestiei, dar în ultimele șase luni s-au diminuat mult. Manipularea și transportul containerelor sunt acum cu 47% mai ieftine decât în 2022, iar costurile totale, cu excepția combustibilului, sunt cu 30% mai mici, deși, pe de altă parte, costurile de repoziționare a containerelor au crescut din cauza depozitării mai scumpe a containerelor goale, un posibil semn că piața este foarte bine aprovizionată cu containere.
Numărul de noi nave din flota Hapag-Lloyd a crescut substanțial în ultimii cinci ani, iar tonajul navelor comandate reprezintă echivalentul a 27% din tonajul întregii flote, deci pe termen scurt este puțin probabil ca piața să ducă lipsă de nave.
Per ansamblu, așa cum comentează și analiștii platformei Transport Intelligence, cifrele Hapag-Lloyd sunt o dovadă a deteriorării continue a mediului de afaceri pentru liniile de transport maritim de containere. Dar un jucător atât de mare este departe de a fi slab din punct de vedere financiar.
Dincolo de cifre, Rolf Habben Jansen, CEO Hapag-Lloyd AG, consideră că primul semestru din 2023 a fost per ansamblu un succes, compania reușind să-și extindă portofoliul de terminale și să ofere servicii de calitate mai înaltă. Iar în a doua jumătate a anului va continua să se concentreze asupra „Strategiei 2030“.
Pentru întregul 2023, Hapag-Lloyd confirmă și în august prognoza pe care a publicat-o pe 2 martie, anticipând un EBITDA în intervalul 4,3-6,5 miliarde de dolari și un EBIT în intervalul 2,1-4,3 miliarde de dolari. Dar războiul din Ucraina, incertitudinile geopolitice, presiunile inflaționiste persistente și nivelurile ridicate ale stocurilor creează riscuri care ar putea avea un impact negativ asupra acestei prognoze.
Printre cele cinci tendințe care s-au manifestat în 2022 – considerat anul de sfârșit al ciclului de redresare economică de după pandemia de Covid-19 – pe piața transportului și a lanțurilor de aprovizionare, Upply menționează, alături de scăderea economică și de inflație, scăderea tarifelor, mai ales la transport maritim containerizat.
În prima parte a anului acestea au crescut, ca urmare a creșterii costurilor și congestiei de pe lanțul de aprovizionare, dar în ultimul trimestru din 2022 consumul a început să scadă, depozitele au stocuri mari, deci cererea de transport este tot mai mică și prețul urmează această tendință.
Tarifele de transport maritim containerizat pe coridoarele principale Asia-Europa și Transpacific sunt deja mai mici decât la început de 2022 și OECD estimează că impactul costurilor de transport asupra inflației a atins un nivel maxim în trimestrul al treilea din 2021 și a scăzut la doar 0,18% în trimestrul al treilea din 2022 și la zero la jumătatea lui noiembrie 2022.
Situația este puțin diferită la transport rutier: în 2022, tarifele din Europa au crescut mult, mai ales din cauza scumpirii combustibililor, dar la final de 2022 și această industrie a suferit din cauza încetinirii cererii și tarifele încep și ele să scadă. Totuși, deficitul de forță de muncă face să existe încă probleme legate de aprovizionare și prețurile de transport să nu scadă și mai mult.

02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit