Bruxelles-ul dă undă verde preliminară pentru subvenții destinate înlocuirii tahografelor. Transportatorii polonezi ar putea primi sprijin încă din toamnă, subvenția acordându-se și retroactiv pentru cei care deja au montat tahografe pentru a se conforma cu legislația europeană. O măsură similară este așteptată și de transportatorii români, care s-ar putea folosi de exemplul polonez pentru a-și recupera o parte din costurile mari cauzate de conformarea la legislația europeană.
După luni de presiuni venite din partea transportatorilor polonezi, Comisia Europeană a dat un acord preliminar pentru alocarea de fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în vederea refinanțării costurilor cu înlocuirea tahografelor. Anunțul a fost făcut de ministrul polonez al Transporturilor și Infrastructurii, Dariusz Klimczak, într-o declarație considerată de industrie ca fiind un pas important spre echilibrarea presiunilor financiare impuse de reglementările europene.
Tahografele, un punct nevralgic pentru micii transportatori
Conform reglementărilor UE, vehiculele utilizate în transportul rutier internațional trebuie să fie echipate cu tahografe inteligente de generația a doua. Înlocuirea acestor dispozitive presupune însă costuri semnificative, mai ales pentru firmele mici și mijlocii, care domină peisajul transportului polonez.
Ministrul Klimczak a declarat în cadrul unei conferințe de presă că sprijinul financiar, cerut cu insistență de transportatorii polonezi, se va adresa în principal întreprinderilor mici și mijlocii, care constituie coloana vertebrală a acestui sector în Polonia.
Un aspect important al schemei propuse este posibilitatea de refinanțare chiar și pentru companiile care au făcut deja trecerea la tahografele de ultimă generație. Cu alte cuvinte, ajutorul financiar nu va fi limitat la cei care urmează să înlocuiască echipamentele, ci și la cei care au suportat deja costurile, un gest de echitate apreciat de transportatori.
Un regulament clar este în pregătire
Deși decizia finală a Comisiei Europene nu a fost încă luată, ministrul a anunțat că sunt deja în lucru condițiile de accesare a subvențiilor și că mai multe detalii vor fi comunicate în perioada următoare, etapa de selectare a dosarelor de finanțare urmând să înceapă cel mai probabil în toamna acestui an.
Acest demers vine în contextul în care transportatorii polonezi au cerut sprijin guvernamental încă din 2023, în cadrul protestelor organizate înainte de aplicarea obligațiilor impuse de Pachetul Mobilitate și de reglementările privind tahografele. Solicitarea a fost reiterată chiar săptămâna aceasta, în timpul protestelor organizate pe rutele către granița cu Ucraina.
Subvențiile pentru tahografe, dacă vor fi confirmate în forma propusă, ar putea aduce o ușurare reală pentru mii de companii poloneze care operează în transportul internațional. Este, totodată, un semnal că vocile protestatarilor au fost auzite, iar autoritățile naționale caută să ofere soluții practice în fața constrângerilor impuse de Bruxelles. Totul depinde, însă, de decizia finală a Comisiei Europene, așteptată în lunile următoare.
Succesul companiilor poloneze ar putea redeschide discuțiile și între transportatorii români și autoritățile române de transport, costurile de preschimbare a tahografelor digitale cu cele inteligente de generația a doua fiind cu greu absorbite și de firmele de transport românești, care se confruntă cel puțin cu aceleași probleme ca și cărăușii polonezi, ca să nu mai vorbim de faptul că economia românească oferă mult mai puține oportunități decât cea poloneză.
În 2023, Inspectoratul de Stat al Muncii a anunțat că intenționează să crească numărul de inspecții de la 52.000 în 2022 la 60.000. Polonezii au în vedere mai multe acțiuni de prevenire și promovarea în sens larg a protecției muncii. În cadrul sarcinilor coordonate la nivel central, cel puțin 35.000 de entități vor fi acoperite de diferite forme de activități de prevenire și promovare.
Inspecția Muncii avertizează că va inspecta firmele de transport internațional de mărfuri în 2023, ca urmare a includerii șoferilor care prestează activități de transport rutier internațional în reglementările privind detașarea („Pachetul Mobilitate”).
Inspectoratul subliniază că, atunci când vine vorba de protecția legală a muncii, controalele privind timpul de lucru și plata salariilor și a altor beneficii de angajare rămân o prioritate. Autoritatea explică faptul că cele mai frecvente încălcări ale normelor sunt confirmate de datele statistice, inclusiv de plângerile raportate la ITM Polonia, dintre care aproape jumătate se referă la probleme legate de plata drepturilor salariale si timp de lucru, astfel că pentru 2023 autoritatea poloneză anticipează 2.000 de inspecții în acest domeniu.
Piotr Mikiel, directorul Departamentului de Transport al Asociației Internaționale a Transportatorilor Rutieri din Polonia, consideră că controalele autorității de muncă ar trebui să acopere companiile străine ai căror șoferi vor fi supuși reglementărilor privind detașarea lucrătorilor în Polonia, și nu companiile poloneze care detașează lucrători în străinătate.
Pe de altă parte, președintele Asociației Patronale „Transport și Logistică Polonia”, Maciej Wroński, recunoaște că trebuie să se țină cont de faptul că, în practică, Inspecția Muncii își va concentra activitățile pe transportul rutier. Nicio altă industrie poloneză care exportă servicii nu trimite lucrători pe o scară atât de mare ca transportul rutier internațional. Și dacă nu ar fi fost faptul că reglementările legate de detașare sunt foarte dificil de interpretat și de implementat corect, chiar începutul controalelor pe scară largă nu ar trebui să fie un motiv de îngrijorare. Controalele sunt necesare pentru că nerespectarea legii în domeniul social, pe lângă încălcarea drepturilor lucrătorilor, constituie și un act de concurență neloială. Acest lucru se datorează faptului că este dificil pentru antreprenorii care respectă reglementările poloneze și europene să concureze cu companiile care nu suportă costurile de reglementare, explică Wroński.
Anul trecut, Inspecția Muncii din Polonia a mediatizat controlul efectuat la compania Paul Schockemöhle Logistics Polska cu focus pe respectarea legislației muncii, a reglementărilor privind sănătatea și securitatea la locul de muncă, a reglementărilor privind legalitatea muncii (timp de conducere, timp de repaus etc.), plata remunerației în conformitate cu reglementările (salariul de bază, indemnizația de concediu etc.). Subiectul indemnizațiilor pentru munca în afara Poloniei nu a fost strict inclus în domeniul de aplicare al auditului – astfel încât a fost verificat și ce componente salariale avem de la introducerea pachetului de mobilitate în februarie 2022. Industria transporturilor este îngrijorată de faptul că inspecțiile pe aspecte legate de detașare transnațională ar putea fi dureroase. „Prioritatea este acordată nevoilor bugetare”, susține un consultant fiscal pe transporturi, astfel că inspectorii vor controla unde vor fi vizibile efectele inspecțiilor.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit