Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În urma modificării legii transporturilor rutiere în baza acordurilor semnate de asociațiile de transport și Guvern în luna decembrie a anului trecut și care a luat forma Decretului Regal 3/2022 din 1 martie 2022, șoferii din transportul de autovehicule nu sunt multumiti ca acest segment de activitate – transportul specializat de autoturisme – a fost exceptat de la interdicția de încărcare și descărcare, care se aplica pentru transportul de mărfuri generale, de pildă. Ca atare, mulți dintre șoferii din acest subsector de transport, care sunt și specialiști în manipularea acestor mărfuri, ies din transportul de autovehicule si optează pentru alte tipuri de transport.

Pe de altă parte, același lucru se întâmplă și în rândul micilor întreprinzători și al lucrătorilor independenți din acest segment de transport, care, după ce au evaluat riscul și au analizat alte moduri de transport, care sunt astăzi mult mai interesante, cu costuri mult mai mici, aleg să renunțe la car-transport.

Pentru a încerca să găsească o soluție care să ofere stabilitate sectorului, asociația reprezentativă Transportave a încercat să mențină contacte cu principalii operatori logistici, precum și cu asociația care îi reprezintă, CETM portavehiculos, dar nu a reușit să ia legătura decât cu doi operatori, fără a obține vreun răspuns din partea celorlalți operatori sau a asociației care îi reprezintă în cele din urmă.

Din acest motiv, Transportave și-a convocat membrii la o adunare extraordinară la sfârșitul săptămânii trecute, în cadrul căreia a fost explicată situația actuală micilor transportatori, liber profesioniști și micro-intreprinderi.

După ce s-a evaluat cum stau lucrurile în acest moment și fără niciun progres, decizia în Adunare a fost unanimă, aprobându-se ca, de la 1 noiembrie, liber-profesioniștii și micro-intreprinderile să nu-și mai presteze serviciul, până la regularizarea acestei situații și elaborarea unei foi de parcurs pentru a rezolva numeroasele probleme de care suferă acest subsector.

Transportave își exprimă îngrijorarea și neînțelegerea față de refuzul clientilor de transport de autovehicule de a le imbunatati conditiile de munca pentru soferi si de a le acorda compensatii pentru cei care presteaza activitati suplimentare de incarcare/descarcare. Asociatia a atras atentia asupra situației economice in continuă deteriorare a operatorilor de transport autoturisme, reamintind că pledează de mulți ani pentru mai mult respect pentru acest sector de activitate și, în ani de zile, nu numai că nu s-a înregistrat niciun progres, dar deteriorarea sectorului a dus la pierderea a 25% din parcul de vehicule car-carrier în mai puțin de 4 ani. Subsectorul este condamnat să continue să piardă camioane și șoferi cu o viteză amețitoare, dacă nu există interes pentru ca operatorii din transportul de autovehicule să poată opera în continuare.

Transportatorii de autovehicule din Spania, grupați în asociația Transportave, care au intrat pe 7 martie în grevă, au ajuns la un acord cu operatorii logistici și platformele de încărcare, astfel că protestul s-a încheiat. La el au participat peste 1.000 de firme și persoane care desfășoară activități independente în domeniu, cu un total ce depășește 3.000 de vehicule, reprezentând circa 80% din industria de transport de mașini din Spania. Mobilizarea lor într-un număr atât de mare a avut un impact puternic asupra distribuției și vânzărilor auto ale dealerilor și fabricilor de autovehicule din această țară, astfel că în martie vânzările s-au redus cu peste 30%, iar numărul mașinilor care au plecat spre export din porturile spaniole a fost și el mult mai mic.

Pe 7 aprilie însă s-a ajuns la un acord cu ultimul client cu care mai trebuia să se încheie negocierea, astfel că Transportave a fost de acord să pună capăt grevei. Totuși, asociația avertizează că cele mai multe acorduri încheiate cu operatorii sunt „minime“, nu rezolvă problema principală a transportatorilor, deci se va încerca ajungerea la acorduri definitive pentru a aduce stabilitate în acest sector. În plus, dacă nici acordurile încheiate până acum nu se respectă, în câteva săptămâni situația va fi aceeași de la începutul grevei sau chiar mai gravă și nu este exclus să înceapă o nouă grevă.