Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU (Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri) și ITF (Federația Internațională a Lucrătorilor din Transporturi) si-au consolidat angajamentul lor pentru o tranziție echitabilă în transporturi, îmbunătățind accesibilitatea și atractivitatea profesiei de șofer profesionist.

Potrivit comunicatului de presă, sectorul transporturilor rutiere trebuie să continue să acorde prioritate consolidării rezilienței și reducerii emisiilor. Provocarea ar fi de a atinge neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2050, menținând în același timp prosperitatea economică și bunele condiții de muncă.

În COP28, IRU și ITF reprezintă peste 3,5 milioane de operatori de transport rutier și, respectiv, 18,5 milioane de angajați din domeniul transporturilor, și totodată vizând să conducă prin opt acțiuni specifice o tranziție echitabilă în industria transporturilor rutiere.

“Industria și-a propus să atingă neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2050, continuând în același timp să ofere oportunități de carieră deosebite tinerilor și să satisfacă în mod eficient cererea de servicii în transportul rutier. Operatorii de transport și lucrătorii sunt coproiectanți ai unor soluții pragmatice. Formarea, calificarea și recalificarea vor juca toate un rol crucial în cadrul tranziției juste. Facem apel la guverne să ni se alăture pentru a acționa și pentru a crea împreună un mediu propice pentru ca sectorul transporturilor rutiere să respecte în mod eficient și durabil Acordul de la Paris.”,

a declarat Umberto de Pretto, secretarul general al IRU.

IRU așteaptă continuarea parteneriatului său de lungă durată cu ITF și cu sindicatele afiliate pentru a da viață pactului, contribuind la îndeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ale ONU și a Acordului de la Paris.

“Angajații din transporturile din întreaga lume solicită guvernelor să-și mărească ambițiile, să-și intensifice investițiile în transportul durabil și să realizeze planurile de care avem nevoie în toate sectoarele de transport pentru a ne asigura locurile de muncă, clima și viitorul. Acest angajament reprezintă recunoașterea noastră comună a faptului că o tranziție echitabilă în sectorul transporturilor rutiere necesită ca lucrătorii și sindicatele lor să se afle în centrul procesului decizional, ca toți actorii din lanțul de aprovizionare să își asume responsabilitatea pentru standardele de muncă și reducerea emisiilor în așa fel încât reglementările să țină pasul cu tehnologia emergentă pentru decarbonizarea industriei.”, a declarat secretarul general al ITF, Stephen Cotton.

Cotton a evidențiat că la nivel global 80% dintre oameni doresc o creștere a investițiilor în transportul durabil, solicitând nevoia de acțiuni concrete și dialog social pentru o tranziție corectă pentru forța de muncă din transportul rutier.

Federația operatorilor spanioli de transport FENADISMER amintește faptul că Pachetul Mobilitate stabilește o perioadă de tranziție pentru a înlocui actualele tahografe analoage și digitale cu noul tahograf inteligent de a doua generație, care din 2026 trebuie să echipeze și vehiculele ușoare ce fac transport internațional – iar în Spania există posibilitatea ca și cele care fac transport intern să fie obligate să aibă noul tahograf.

Acest dispozitiv va fi montat pe toate vehiculele noi de transport imediat ce Comisia Europeană definește specificațiile tehnice, momentul estimat fiind înainte de august 2023. De atunci se acordă o perioadă de tranziție pentru înlocuirea tahografelor vechi de pe vehicule, deci cele înmatriculate înainte de 15 iunie 2019 vor trebui să aibă noua generație instalată înainte de decembrie 2024, și vehiculele care au prima generație de tahograf inteligent trebuie să le înlocuiască înainte de august 2025.

În Spania există circa 440.000 de vehicule pentru transport de mărfuri și pasageri care sunt obligate să aibă tahograf, din care 80% au tahograf digital, iar estul, analog, pentru că sunt mai vechi de 14 ani. Mai ales în cazul transportului privat peste 50% din flotă depășește această vârstă în Spania.

Reamintim că noua generație a tahografului inteligent permite o înregistrare mai precisă a poziției și timpului de lucru al șoferilor profesioniștii, pentru a se putea controla corespunzător respectarea noilor prevederi din Pachetul Mobilitate referitoare la detașarea șoferilor din transportul internațional și la limitările referitoare la cabotaj. Concret, a doua generație a tahografului inteligent va face posibilă înregistrarea locului unde începe perioada zilnică de muncă a șoferului, a trecerilor granițelor, a încărcărilor și descărcărilor și a locului unde și-a încheiat programul zilnic.