Ad
Ad
Ad

Furnizorul independent de asigurări și servicii de management al riscului TT Club avertizează în legătură cu faptul că, în condițiile aglomerației din lanțurile logistice și întârzierilor din comerțul internațional de containere va crește și numărul mărfurilor abandonate, și emite documentul StopLoss, care își propune să fie un ghid practic pentru jucătorii din întregul supply chain.

Impactul catastrofal potențial ce rezultă din deteriorarea încărcăturilor abandonate nu poate fi ignorat pe motiv că este un risc îndepărtat, susține TT Club. Totuși, costurile considerabile ce decurg din reținerea, depozitarea și aruncarea periodică a containerelor duc la mărfuri care, din diverse motive, nu mai sunt cerute de destinatari și sunt pur și simplu abandonate în terminalele portuare sau în alte facilități pentru mărfuri. De aici rezultă inevitabil riscuri mai mari pentru siguranță și infracțiuni, precum și nevoia de resurse operaționale și de management suplimentare pentru a soluționa problema.

Mărfurile abandonate au fost întotdeauna o problemă pentru expeditori, operatori logistici și pentru terminalele de containere, comentează oficiali ai TT Club. Dar creșterea cererii de containere din ultimele luni a agravat problema legată de capacitatea navelor de containere, de aglomerarea din porturi, de întârzierile mari din tranzit. Iar unele companii vor prefera uneori să renunțe pur și simplu la drepturile de proprietate asupra încărcăturii.

Cei cărora le revine responsabilitatea de a muta sau arunca bunurile și de a returna containerele transportatorului se pot baza pe TT StopLoss, document ce identifică semnalele de avertizare pe care trebuie să le ia în considerare expeditorii, operatorii logistici și transportatorii: anumite mărfuri, cum ar fi deșeurile, resturile, materialele pentru reciclare și efectele personale, dar și expeditorii necunoscuți, mai ales persoanele fizice.  În plus, odată ce încărcătura este definită ca abandonată, StopLoss explică rolul agențiilor de aplicare a legii și responsabilitățile altor persoane implicate în lanțul de aprovizionare. Totul pentru a diminua riscurile asociate cu mărfurile abandonate și cu acțiunile recomandate.

Așa cum informează furnizorul de asigurări și de servicii de management al riscului TT Club, modificările recente din legislația Rusiei permit ca expeditorii și transportatorii rutieri să aibă acces la asigurare deplină a răspunderii, așa cum au toți actorii din supply chain-ul global. Totuși, nici chiar cele mai acoperitoare produse de pe piață nu oferă o protecție foarte mare, așa cum au subliniat reprezentanții Panditrans, partenerul TT Club în Rusia, cu ocazia expoziției recente TransRussia de la Moscova, unde au oferit și sfaturi pentru gestionarea riscurilor legate de mărfurile la temperatură controlată și la cele din containere.

Modificarea legislației a venit după cinci ani de presiuni din partea expeditorilor ruși și a comunității transportatorilor, dar din păcate asigurătorii locali nu au reacționat prin modificarea termenilor din polițele lor foarte restrictive, care continuă să nege plângeri valide în multe circumstanțe. De aceea TT Club și Panditrans îi sfătuiesc cu fermitate pe expeditori și transportatori să ceară tot mai insistent asigurări care să acopere mai multe riscuri. Mai ales că operatorii încă optează pentru polițe mai ieftine, ceea ce le permite asigurătorilor să nu facă prea multe schimbări, ci să ofere polițe care acoperă mai ales accidentele de circulație, incendiile și furturile, și care le și impun transportatorilor condiții suplimentare pe care să le îndeplinească, greu de respectat, cum ar fi cele legate de locurile de parcare pe care le pot folosi sau de anumite practici ale șoferilor. În plus, tipice pentru contractele cu acoperire slabă sunt limitele scăzute ale cererilor de despăgubire și clauzele de rambursare proporțională pentru situațiile în care valoarea mărfii este mai mare decât limita/incident. Dar de fapt asiguratul are acum, conform noii legi, posibilități extinse de atenuare a riscurilor prin evitarea restricțiilor și prin protejarea unor categorii mai numeroase de riscuri, cum ar fi erorile sau omisiunile, și pot opta pentru limite mai mari asigurate pentru valoarea mărfurilor aflate în tranzit, fără a plăti cu mult în plus.

Cu aceeași ocazie s-a amintit faptul că, în contextul în care transportul de mărfuri perisabile, atât în containere, cât și în semiremorci, ia avânt în Rusia, operatorii trebuie să garanteze siguranța acestora printr-un serviciu profesionist de management al riscului, începând de la pregătirea echipamentului de transport, ambalare și planificarea rutei și terminând cu alegerea asigurării potrivite. Și la fel și cei care transportă mărfuri periculoase în cisterne container, în cazul cărora pericolul principal nu este acela de a pierde containerul și încărcătura sau de a avea accidente rutiere, ci acela al unor erori în lanț care au ca rezultat consecințe catastrofale din cauza naturii bunurilor. Cel mai mare risc, și care presupune cele mai mari costuri, este distrugerea mediului, rănirea sau chiar moartea cuiva, de aceea trebuie să se aleagă echipamentele cele mai potrivite, iar pregătirea transportului, inclusiv curățarea cisternei pentru a evita contaminarea, este de bază pentru a evita astfel de calamități.