Reforma privind taxele de drum pe care statele membre le pot impune pe rețeaua de coridoare TEN-T pentru vehicule comerciale, în speță camioane, înseamnă puține vești bune pentru operatorii intermodali consideră Uniunea Internațională pentru Transport Combinat (UIRR).
Conform noilor reguli adoptate recent de Parlamentul European, tarifele rutiere pentru camioane vor fi schimbate de la modelul de taxare bazat pe timp (vignete), la unul bazat pe distanță, care ar reflecta mai bine principiul „poluatorul plătește”. De reformă ar urma să beneficieze transportatorii cu flote electrice și pe bază de hidrogen, care ar urma să primească reduceri semnificative la taxe. În plus, noile taxări ar urma să încurajeze folosirea trenului ca mijloc alternativ de transport marfă. Dar conform Uniunii Internaționale pentru Transport Combinat Rutier-Foar (UIRR), noua legislație introduce preferințe politice nedovedite și crește fragmentarea cadrului de reglementare. Astfel, transportul rutier în conformitate cu noile reguli are încă un avantaj clar față de calea ferată în ceea ce privește compensația plătită pentru utilizarea infrastructurii. „Proporția externalităților transportului rutier acoperite de bugetele publice va rămâne ridicată – oferind o subvenție nejustificată transportului rutier.”, consideră UIRR. Cu toate că noile camioane mai puțin poluante pot contribui la scăderea emisiilor de CO2, uniunea consideră că transportul rutier ar trebui să compenseze cumva costurile externe pe care le generează.
„Preferința politicii pentru camioanele alimentate cu hidrogen este încă nedovedită științific, în timp ce trenurile de marfă electrice alimentate direct cu energie regenerabilă din rețea trebuie să plătească în continuare aceeași taxă de acces la cale ca un tren condus de o locomotivă diesel”, spune UIRR. „Diferențiarea pe baza de CO2 a taxelor rutiere va consolida cota excesivă de piață a transportului pe distanțe lungi.“ Cu toate acestea, statele membre nu sunt pbligate să aplice același model și pe restul drumurilor, putând fi păstrate vignietele, lucru, de asemenea, criticat de UIRR.
Regulile vor intra în vigoare la 20 de zile de la publicarea lor în Jurnalul Oficial al UE. Statele membre vor avea la dispoziție doi ani pentru a se pregăti pentru aplicarea lor.
Revenirea prețului petrolului la niveluri record a contribuit la menţinerea unei cote de piaţă ridicată pentru transportul combinat, cotă ce fusese câștigată în timpul pandemiei. Astfel, multimodalul a înregistrat în Europa o creștere istorică de 26,43% în al doilea trimestru al 2021, comparativ cu nivelul din primul trimestru din 2020, potrivit ultimului buletin informativ al Uniunii Internaționale pentru Transportul Combinat Rutier-Feroviar (UIRR).
Creșterea transportului combinat în prima jumătate a acestui an este o continuare a creșterii de 6,77% realizată în 2020.
În plus față de publicarea raportului UIRR 2020-21, Adunarea Generală a Uniunii a adoptat o nouă viziune și misiune pentru asociație, pentru a aborda provocarea de decarbonizare pusă de Acordul Verde European.
Transportul combinat fără carbon se bazează în întregime pe tehnologiile existente, care permit conversia directă a energiei electrice din energii regenerabile în performanțe de transport. În cazul în care transportul combinat ar putea crește cu 7-8% anual, ar putea realiza decarbonizarea transportului de mărfuri pe distanțe mai mari până în
2030 și 2050, așa cum se aștepta în legislația europeană privind clima.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit