Uniunea Rutieră din Franța (URF) a publicat recent tradiționalul raport anual „Fapte și Cifre“, incluzând statistici referitoare la mobilitatea din Franța și din Europa.
Din acesta rezultă că în 2020 utilitarele ușoare au parcurs pe rețeaua din Franța metropolitană circa 73 de miliarde de kilometri, iar camioanele grele circa 34,8 de miliarde de kilometri, din care 24,5 miliarde de kilometri camioanele înmatriculate în Franța.
Raportul mai arată că în 2020 a scăzut procentul kilometrilor fără încărcătură, fiind de 17,5% pentru camioanele străine și mult mai mic pentru cele din Franța, și că transportul combinat, în creștere relativă de la un an la altul, a ajuns să dețină 36% din totalul volumelor de mărfuri transportate în Franța.
Transportul rutier francez, inclusiv cel în cont propriu, se face în majoritatea lui pe distanțe relativ scurte: cursele de până la 150 km reprezintă 29% din numărul total al curselor (din care 23% în cont propriu și 49% pentru terți), iar cele mai mari de 500 km reprezintă 24% din total (29% în cont propriu și 10% pentru terți).
88% din transportul de mărfuri din Franța se face pe cale rutieră, 10% pe tren și 2% fluvial, în timp ce în UE28 transportul rutier reprezintă 78% din total. În statele intrate mai recent în UE ponderea transportului rutier este în creștere de 20 de ani și a dat înapoi doar în 2018, mai ales din cauza scăderii volumelor flotei poloneze, dar în 2019 și-a revenit din nou.
În 2020, Uniunea Internațională pentru Transport Combinat (UIRR) reunea 44 de companii a căror activitate acoperea întregul teritoriu al Europei și reprezenta o mare parte din transportul combinat european. Acesta se face mai ales folosind cutii mobile, iar volumele au crescut în 2020 cu aproape 7% față de anul anterior.
Uniunea Rutieră din Franța (URF) a publicat recent tradiționalul raport anual „Fapte și Cifre“, incluzând statistici referitoare la mobilitatea din Franța și din Europa.
De aici reiese faptul că în 2020 în transportul rutier din Franța erau angajate 2,2 milioane de persoane, adică 8% din numărul total de angajați din această țară. Acest domeniu a contribuit cu 13% la PIB-ul Franței din 2020, care a fost de 2.302,9 miliarde de euro, iar taxele pe carburanți, asigurările și alte taxe și redevențe plătite de firmele din domeniu au însumat 40,9 miliarde de euro.
90% din transportul de călători Franța și 88% din cel de mărfuri se fac pe cale rutieră.
Camioanele parcurg 30% din totalul numărului de kilometri parcurși în Franța de toate autovehicule pe autostradă și sunt responsabile pentru 10% dintre accidentele cu daune corporale și pentru 8% dintre victime.
Circa 73% din parcursul camioanelor grele a fost în 2020 pe autostradă, din care 38% pe autostrăzi neconcesionate și asimilate, lor și 35% pe autostrăzi concesionate, iar 13% din parcurs a fost pe drumuri naționale și 14% pe alte tipuri de drumuri. 2008 și 2012 au fost ani marcați în Franța de o diminuare a traficului total, din cauza crizei financiare și încetinirii activității economice, în timp ce traficul cu vehicule ușoare a crescut totuși relativ constant până în 2019. În ceea ce privește camioanele grele, traficul a scăzut mult în 2009, și-a revenit bine începând cu 2016, dar criza sanitară a dus la o nouă scădere, de 8%, în 2020, în timp ce traficul cu vehicule ușoare a scăzut în același an cu 24%.
Cât despre circulația camioanelor grele pe autostradă din Franța spre principalii săi vecini, cea spre Spania se desfășoară mai ales pe A63 și A9. Schimburile comerciale pe cale rutieră dintre cele două țări au crescut mult după intrarea Spaniei și Portugaliei în UE, în 1986, până în 2007, după care situația s-a stabilizat, iar în 2009 și 2012 s-au înregistrat scăderi de volume. De atunci se remarcă o creștere pentru toate vehiculele, dar mai ales pentru cele grele, iar criza sanitară din 2020 a adus o scădere de 6% a volumelor transportate în camioane între cele două țări, până la nivelul din 2016, în timp ce pentru vehiculele personale traficul a scăzut cu 43%.
În ceea ce privește trecerea camioanelor spre Italia, prin Alpii franco-italieni, aceasta s-a redus mult până în 2012, după care a început să crească, ajungând, în 2018 și 2019, la același nivel din 2008. Dar în 2020 circulația vehiculelor prin tunele a scăzut mult: cu 60% pentru autobuze și autocare, cu 46% pentru autoturisme personale și mult mai puțin, cu 8%, pentru camioane. 56% din trafic este prin tunelul Fréjus și 44% prin Mont Blanc.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit