Grupul chinez Geely, care deține Volvo Cars, are o ramură dedicată vehiculelor comerciale, numită Farizon Auto. Aceștia dezvoltă în prezent Homtruck, o semiremorcă concepută pentru a-i face pe șoferi să se simtă ca acasă. Acest camion de mari dimensiuni va putea fi comandat “până în 2024”.
Hiperconectat, acesta va putea fi utilizat cu mai multe tipuri de motoare, fie hibrid metanol-electric (cu un prelungitor de autonomie termică), fie 100% electric (cu opțiunea de a schimba bateria în câteva minute pentru a evita să rămână conectat la priză ore întregi la un terminal).
Acesta va avea o baie completă cu duș și toaletă, un pat de o persoană, un frigider, o bucătărie (într-o cutie cu vedere spre exterior) și chiar mașină de spălat mai mică. Pereții sunt tapițați cu țesături naturale moi la atingere, iar elementele din bambus sunt menite să creeze un mediu liniștitor. Starea de oboseală și de concentrare a șoferului va fi monitorizată de o cameră amplasată pe scaunul șoferului, iar acesta va avea o vedere de 360 de grade asupra împrejurimilor vehiculului.
Homtruck-ul este echipat cu un adevărat “creier”, după cum spune producătorul, pentru monitorizarea optimă a livrărilor și calcularea costurilor de exploatare pe tot parcursul acestora, precum și pentru analiza traficului rutier și alegerea punctelor de alimentare (combustibil sau energie).
Cu ajutorul Lidar (radar cu unde milimetrice) și al conectivității 5G, Homtruck va fi capabil să se conducă singur (autonomie de nivel 4) pe anumite rute. Acest lucru ar permite probabil șoferului să se odihnească mai des. De asemenea, se are în vedere și mersul în pluton, cu o viteză și distanțe de siguranță optime.
Deocamdată, au fost prezentate doar imagini 3D ale unui prototip Homtruck, deși producția este planificată pentru 2024, bineînțeles, în China.
Producătorul suedez de rulmenți și produse de etanşare SKF testează acum un camion electric cu conducere autonomă împreună cu compania tehnologică Einride. Vehiculul cu conducere automată va transporta mărfuri pe un drum public între fabrica SKF și depozitul său din Göteborg, Suedia.
Pentru SKF, vehiculele autonome nu reprezintă o noutate, pentru că vehiculele AGV cu ghidaj automat sunt utilizate deja în fabrici și depozite. Există, de asemenea, planuri avansate de a dezvolta o soluție pentru încărcarea și descărcarea autonomă a acestor camioane, care pot transporta până la 10 tone.
Cu toate acestea, conducerea vehiculelor fără șofer pe drumurile publice necesită un permis special de la Agenția Suedeză de Transport, pe care cele două companii intenționează să îl solicite împreună.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit