Compania clujeană PROMELEK XXI, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de echipamente electrice, parte a grupului spaniol Elektra, își propune să comercializeze, până la finalul anului în curs, 400 de stații de încărcare destinate mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in. În contextul actual de piață, există un interes ridicat pentru astfel de produse, precum și pentru programele de finanțare susținute de stat care sprijină acestă tendință. Totodată, compania mizează pe un avans de 15% în vânzările pe această nișă comparativ cu anul 2022.
Potrivit datelor companiei, cererile pentru stațiile de încărcare destinate mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in s-au dublat în ultimii doi ani. De asemenea, studiile de piață arată că stațiile de încărcare au ajuns la un total de 1.350 în România, la finalul anului trecut, evidențiind interesul crescut pentru vehiculele electrice.
„Piața mașinilor electrificate a cunoscut o creștere semnificativă în România în ultimii ani, generând astfel o cerere tot mai mare pentru montarea stațiilor de încărcare dedicate acestor vehicule. Având în vedere aceste tendințe ascendente, ne-am hotărât să ne extindem linia de business dedicată stațiilor de încărcare electrice și să ne concentrăm asiduu asupra dezvoltării acestei infrastructuri. Proprietarii de mașini electrice au acum nevoie de o rețea adecvată pentru a-și putea încărca vehiculele acasă, la locul de muncă și în timpul călătoriilor.”,
a declarat Károly Nagy, Director General PROMELEK XXI.
Potrivit estimărilor, 20% din vânzările pe această nișă sunt destinate sectorului rezidențial, 60% pentru spațiile publice, precum zonele HoReCa și clădirile de birouri, iar 20% pentru utilizarea în infrastructura de încărcare a transportului, în special pentru camioanele electrice.
Datorită evoluției tehnologice a mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in și a programelor de finanțare susținute de Guvern, tot mai multe persoane optează pentru achiziționarea unei mașini electrice. Datele APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) arată că, în primele 6 luni ale anului în curs, aproximativ 16.000 de autoturisme (fie 100% electrice, fie hybrid plug-in sau full hybrid) din această categorie s-au înmatriculat în România, reprezentând aproximativ 22% din numărul total de mașini înmatriculate. Achizițiile de mașini electrificate au înregistrat o creștere de 34,5% raportat la primul semestru al anului trecut.
Tendința de adoptare a vehiculelor electrice este similară și la nivelul Uniunii Europene, unde, în 2022, vehiculele electric-încărcabile acoperă 21,6% din totalul mașinilor noi de pasageri, iar hibrizii constituie 22,6% din totalul vânzărilor.
„Una dintre tendințele actuale pe piața de profil este reprezentantă de integrarea stațiilor de încărcare lente cu sistemele fotovoltaice. Aceasta reprezintă o soluție sustenabilă și economică pentru clienții care doresc să își reducă costurile cu energia electrică utilizată pentru încărcarea vehiculelor lor. În ceea ce privește stațiile rapide, se remarcă creșterea treptei minime de încărcare de la 50 kW la 60 kW, iar opțiunea cu doi conectori de încărcare simultani este cea mai frecventă alegere.”,
a mai adăugat Károly Nagy.
Din analizele interne ale companiei PROMELEK XXI, se poate observa că principala categorie de clienți care achiziționează stațiile de încărcare destinate sectorului rezidențial sunt familiile din clasa medie și superioară, cu studii superioare și venituri lunare de peste 3.000 de euro pe familie. În general, clienții rezidențiali optează pentru stații de încărcare lentă (AC), montate pe perete, cu protecție pentru curent continuu DC de 6 mA și conexiune remote pentru configurare și monitorizare prin intermediul unei aplicații mobile. Prețul mediu pentru aceste specificații se situează în jurul sumei de 750 euro.
„O altă tendință importantă este reprezentată de programele de finanțare pentru stații de încărcare, care stimulează cererea din partea sectorului public și a companiilor beneficiare ale programului Electric UP. În cazul acestor categorii de clienți, alegerile se îndreaptă către stații de încărcare All In One, care permit atât încărcarea într-un timp scurt, cu conectori de încărcare rapidă în DC, standard european Combo CCS și standard asiatic CHAdeMO, dar și o încărcare într-o perioadă mai lungă de timp, cu conectori de încărcare lentă în AC, type2.”,
a completat Károly Nagy.
Printre proiectele importante realizate de companie în ultima perioadă pe această nișă se numără instalarea de stații de încărcare la Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca, amenajarea malului Someșului de către Primăria Cluj-Napoca, Platoul Sălii Sportului Cluj-Napoca și Compexit Trading, dealer autorizat Skoda din Cluj-Napoca.
PROMELEK XXI oferă clienților săi stații de încărcare lente și rapide de la diferiți producători, inclusiv ABB, Schneider Electric, CIRCONTROL, EKOENERGETYKA, Legrand și alții.
Producătorul american de gaze industriale Air Products și compania energetică Mabanaft doresc să construiască primul mare terminal de import de hidrogen verde în portul Hamburg. La terminalul de rezervoare al filialei Mabanaft, Oiltanking Deutschland, amoniacul verde va fi transformat în hidrogen verde începând din 2026, au anunțat companiile.
Investiția a fost estimată inițial la 500 de milioane de euro, dar ulterior va fi dublată la aproximativ 1 miliard de euro. Pentru terminal, urmează să fie construită mai întâi o instalație de depozitare a amoniacului de 55.000 de tone, care va fi umplută cu importuri din Arabia Saudită. În statul deșertic, hidrogenul va fi produs mai întâi din energie solară. La aceasta se adaugă apoi azot, care este transformat în amoniac, care este adus la Hamburg cu o navă. În noul terminal, amoniacul este din nou divizat în hidrogen și azot, iar hidrogenul este vândut.
Furnizarea a 5% din traficul de mărfuri grele din Germania
Când va fi funcțională, uzina va produce aproximativ 100.000 de tone de hidrogen verde pe an. Deoarece terminalul urmează să fie extins la scară largă, potrivit companiei, acesta ar putea alimenta cu hidrogen 30.000 de camioane, adică 5% din traficul de mărfuri grele din Germania.
Ministrul federal al Economiei, Robert Habeck (Verzi), care s-a deplasat la Hamburg pentru a lua deciziile privind locația, a vorbit despre o piatră de hotar pentru accelerarea economiei hidrogenului în Germania. În prezent, Republica Federală consumă 1.000 de TWh de gaze naturale pe an. Până în 2030, această cerere va scădea ca urmare a creșterii numărului de pompe de căldură.
Pe de altă parte, cererea de hidrogen va crește, de asemenea, în mod masiv, ca urmare a eliminării treptate a cărbunelui. „Calculat aproximativ, va trebui să înlocuim aproximativ 10%, sau 100 de terawați-oră, cu hidrogen în 2030″, a spus Habeck. Aceasta este limita inferioară a estimărilor. Se așteaptă ca cererea să crească mai repede și mai mult. Se estimează că aproximativ o treime din această cantitate mare poate fi produsă în Germania. Restul – aproximativ 70% – va trebui să fie importat.
Hamburg vrea să devină principala locație pentru hidrogen din Europa
Hamburg oferă condiții excelente pentru importul, distribuția și utilizarea hidrogenului verde. În calitate de oraș comercial, Hamburg întreține relații bune în întreaga lume, iar interesul partenerilor internaționali pentru dezvoltarea unei economii verzi bazate pe hidrogen este mare. Hamburg își propune să devină o locație de top pentru hidrogen în Europa.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit