Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia a anunțat că va trece la un nou sistem electronic pentru plata taxelor rutiere din țară din iunie 2021. Noul sistem, numit e-TOLL, va înlocui sistemul existent viaTOLL, iar suportul tehnic pentru viaTOLL va fi întrerupt după 30 septembrie a.c. Eurowag este aici pentru a ajuta companiile să facă tranziția către noul sistem cât mai ușor posibil.

Ce este nou la e-TOLL?

Noul sistem e-TOLL, spre deosebire de viaTOLL, se bazează pe urmărirea vehiculelor prin sistemul global de navigație prin satelit (GNSS). Aceasta înseamnă că vehiculele comerciale de peste 3,5 tone trebuie să își transmită în mod regulat locația către sistem pentru a determina ce taxe rutiere trebuie să plătească. Nerespectarea acestei conexiuni poate duce la amenzi de până la 1.500 PLN (aproximativ 1.600 RON), chiar dacă pierderea semnalului nu se datorează unei erori a conducătorului auto.

Cum se pot conecta vehiculele la sistemul e-TOLL?

Acum, Polonia oferă trei posibilități pentru conectarea vehiculelor la sistemul e-TOLL: o unitate de bord compatibilă (OBU), o aplicație mobilă sau un sistem de localizare externă (ELS) montat din fabrică.

Conectarea cu ajutorul aplicației mobile

O aplicație mobilă gratuită, disponibilă atât pentru Android, cât și pentru iOS, poate fi utilizată pentru conectarea la sistemul e-TOLL. Dar această soluție are mai multe dezavantaje. Necesită ca șoferii să mențină o conexiune permanentă cu sistemul e-TOLL, adică un consum constant de baterie și date. Dacă semnalul este întrerupt, șoferii pot primi amenzi din partea autorității poloneze de taxare.

În momentul redactării acestui articol, aplicația mobilă pentru e-TOLL nu mai este disponibilă pentru descărcare.

Conectarea prin sistemul de localizare extern acreditat

Vehiculele se pot conecta și la e-TOLL printr-un ELS care a fost instalat în vehiculele lor. Aceste soluții trebuie achiziționate și instalate prin intermediul companiilor externe și necesită de obicei o taxă de abonament pentru serviciile lor.

Conectarea prin intermediul unității de bord

O unitate de bord (OBU) aprobată de autoritățile poloneze de taxare poate, de asemenea, să se conecteze la sistemul e-TOLL. Această opțiune este soluția recomandată de Eurowag, deoarece vine cu cele mai mici cheltuieli pentru companiile de transport. Această soluție are, de asemenea, avantajul de a nu necesita un telefon mobil, pe care șoferii fie ar putea să uite să îl încarce, fie să îl oprească accidental, rezultând amenzi.

Alegerea unui OBU pentru conectarea la e-TOLL vine cu avantaje suplimentare. Guvernul polonez oferă deduceri fiscale de 500 PLN (aproximativ 545 RON) pentru fiecare vehicul echipat cu un dispozitiv compatibil e-TOLL.

De ce să alegeți OBU-ul Eurowag?

OBU-ul Eurowag oferă mai mult decât o simplă modalitate de conectare la sistemul e-TOLL. Este, de asemenea, un dispozitiv de taxare EETS certificat, ceea ce înseamnă că permite plăți simple de taxare în mai multe țări europene. De asemenea, vine cu protecție încorporată împotriva fraudei cardurilor de combustibil, datorită unei tehnologii unice numită Fuel Guard. Instrumentele de gestionare a flotelor sunt disponibile și pe OBU-ul Eurowag și pot fi activate dacă se dorește. Dar, spre deosebire de soluțiile ELS, plata pentru instrumentele de gestionare a flotei nu este o cerință cu un OBU Eurowag.

Pregătește-te pentru e-TOLL cu Eurowag

Eurowag monitorizează îndeaproape situația e-TOLL și ține clienții noștri informați cu privire la toate noutățile importante de îndată ce apar. Dacă doriți asistență pentru trecerea la e-TOLL, înscrieți-vă la acest link și primiți asistență excelentă de la colegii noștri experimentați!

Până de curând se știa că sistemul de plată a utilizării infrastructurii rutiere din Polonia, ViaToll, trebuia să expire pe 30 iunie, iar din iulie șoferi vehiculelor cu masa totală maximă mai mare de 3,5 t urmau să folosească numai sistemul nou eToll pe bază de sateliți. Dar pe 14 aprilie ministrul polonez de finanțe a anunțat că la cererea transportatorilor se va extinde posibilitatea de a folosi vechiul sistem, ceea ce dă implicit posibilitatea de a extinde perioada de testare a celui nou.

Parlamentul Poloniei a adoptat o lege care spune că actualul sistem ViaToll nu va expira, așa cum fusese panificat, pe 30 iunie, ci va continua să opereze în paralel cu noul eToll încă trei luni. Este a doua amânare a introducerii noului sistem și teoretic decizia Parlamentului vine în sprijinul transportatorilor, cărora le dă timp să se adapteze la schimbare. Dar managerii din domeniu au mari rezerve nu numai în legătură cu modul în care se va face schimbarea, ci și în legătură cu sistemul însuși, deși în el s-au investit până acum câteva sute de milioane de zloți. Iar reprezentanții asociației de transport și logistică din Polonia, TLP, consideră că înlocuirea sistemului actual va crește riscul de haos în trafic și, mai ales, riscul ca statul să piardă, începând din următoarele luni, miliarde de dolari pe care altfel i-ar colecta pentru întreținerea drumurilor.

În plus, așa cum explică președintele Asociației Angajatorilor din Transport și Logistică din această țară, dacă transportatorii trebuie să plătească pentru folosire autostrăzilor, statul are și el o obligație, aceea de a le oferi echipamentul onboard și de a le garanta accesul la sistemul de taxare. Or, în loc de asta statul a transferat accesul unor companii private care îl vor vinde conform regulilor pieței, ceea ce „mă uimește peste măsură“.