Spania este pe cale să facă modificări în sistemul de plată a taxelor de autostradă și în acest context federația FETRANSA arată că un sistem de vinietă ar aduce un cost de 90 de euro/an pentru transportatori, în timp ce un sistem de plată/km ar aduce un cost de aproape 15.000 de euro, în scenariul cel mai nefericit.
În prezent în Spania autostrăzile se plătesc în funcție de utilizare, iar transportatorii așteaptă de câteva luni ca Ministerul Transporturilor să precizeze în sfârșit ce model va stabili pentru viitor, deoarece, mai ales pentru cărăușii autonomi, diferența dintre cele două este diferența dintre a-și continua activitatea și a ieși de pe piață.
Se aștepta ca primul Consiliu al Miniștrilor din februarie să pună capăt acestei nesiguranței, dar ministrul Transportului, Mobilității și Agendei Urbane a amânat din nou luarea unei decizii, promițând totuși că o va face în curând. Or, firmele ar fi trebuit deja să semneze contracte de transport, să realizeze bugetul pe 2022 și să vadă ce pot face pentru ca activitatea lor să fie profitabilă, dci pentru ele ar fi fost important să știe deja la ce sume să se aștepte. Deoarece nu se știe dacă un cost în plus va putea fi transferat clientului, dat fiind istoricul relației dintre cărăuși și expeditori. În ultimii 20 de ani transportatorii și-au asumat, cel puțin în prima perioadă de după creșterea costurilor, toate scumpirile, ceea ce i-a adus într-o situație de nesustenabilitate. De aceea FETRANSA solicită guvernului și un regim de sancțiuni pentru expeditorii care refuză să plătească noua taxă de autostradă sau un mecanism care să facă imposibil pentru ei să nu restituie această cheltuială firmei de transport.
În principiu, ministerul este în favoarea unei viniete, cel puțin pentru primii 2-3 ani. Dar încă se așteaptă decizia finală. Iar asociațiile profesionale ale transportatorilor vor să primească proiectul de lege, pentru a-l analiza și dezbate, așa cum li s-a promis la întâlnirea de la final de 2021 cu reprezentanții ministerului.
Cel mai apropiat sistem de plată/km este în Portugalia, care a impus în 2008 taxe de autostradă de circa 12 cenți/km, achitate la trecerea prin sistemul de porți. În acest caz, un camion care ajunge la 120.000 km/an plătește circa 15.000 de euro pentru a merge pe autostradă.
După ce Comisia Europeană a propus includerea tuturor vehiculelor cu greutatea cuprinsă între 3,5 și 7,5 tone la plata vinietei pe distanța parcursă, ar putea exista acum o excepție pentru micii artizani (cei care fac transport în cont propriu).
Comisia pentru Transport a Parlamentului European a aprobat o scutire a meșterilor de la plata taxei pentru autoutilitare cu greutatea cuprinsă între 3,5 și 7,5 tone, inițiativă salutată de Asociația Germană a Industriei Construcțiilor din Germania (ZDB), țară în care transportul în cont propriu cu astfel de autovehicule este scutit de la plata “maut” și care, dacă la nivel european nu se aprobă excepția, nu o mai poate aplica nici pentru artizanii germani.
Constructorii germani se plâng că ar fi împovărate financiar în mod disproporționat de o taxă de drum din cauza rețelei de taxare extrem de extinse în comparație cu alte state membre. Rețeaua germană de taxare se extinde acum nu doar la autostrăzi, ci și la întregul sistem rutier federal, ajungând, astfel, la un total de 52.000 km.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit