Germania este prima țară UE din punct de vedere al valorii exporturilor și una dintre puținele state comunitare cu o balanță comercială pozitivă. Deci controlul și buna desfășurare a comerțului mondial au importanță strategică pentru sănătatea sa economică.
Germania are două bazine maritime, la Marea Nordului și la Marea Baltică, deci sistemul său portuar joacă un rol central între Europa de Est și de Vest, precum și în relația cu Scandinavia, și dispune de cinci porturi importante.
Primul dintre ele și al treilea din Europa ca tonaj este Hamburg, la gura Elbei, care a înregistrat în 2022 un trafic de 103,4 Mt (cu 7,2% mai puțin decât în 2021), adică 37% din totalul porturilor germane. Îl urmează Bremerhaven, Wilhelmshaven (ambele pe coasta Mării Nordului, ca și Hamburg), Rostock și Lübeck (ambele la Marea Baltică, nu foarte active în transportul de containere).
În 2022 traficul total din porturile germane a scăzut cu 3,2% față de 2021, până la 279,1 Mt, așa cum reiese dintr-o analiză Upply, iar numărul containerelor manipulate a fost și el mai mic: 13,9 milioane de UAT în 2022, cu 6,3% mai puține decât în 2021, an în care își revenise și crescuse cu 5,8% față de 2020.
Porturile germane nu au revenit încă la nivelurile anterioare crizei (15,0 milioane de UAT în 2019), în special din cauza politicii Zero-Covid care a fost în vigoare pentru cea mai mare parte a lui 2022 în China, precum și a perturbărilor lanțurilor de aprovizionare și congestiilor portuare, observate în principal în Asia și Statele Unite. Germania este foarte expusă la acești factori datorită importanței celor două regiuni pentru comerțul său exterior: China a reprezentat 21,5% din traficul german de containere în 2022, urmată de SUA, cu 10,2%.
TX Logistik AG a lansat cu succes noile sale conexiuni de hinterland între Wilhelmshaven și sudul Germaniei. De la jumătatea lunii ianuarie, compania de logistică feroviară, care face parte din Mercitalia Logistics, efectuează o cursă dus-întors pe săptămână între portul Jade-Weser și terminalele feroviare din Nürnberg și Kornwestheim.
Ambele rute sunt operate ca legături directe și sunt oferite prin intermediul platformei de producție boxXpress. Destinația în Nürnberg este terminalul de containere Tricon, iar în Kornwestheim, Duss Kombiterminal, care acționează ca un hub pentru zona Stuttgart/Ludwigsburg.
Cu noile conexiuni, TX Logistik nu numai că oferă clienților săi o capacitate suplimentară pentru transportul de containere pe calea ferată, ci integrarea în rețea a portului Jade-Weser Wilhelmshaven este, în același timp, un pas important pentru TX, care va beneficia de creșterea prognozată a volumului în continuare în portul Jade-Weser. Fiind singurul port de mare adâncime din Germania, Wilhelmshaven este din ce în ce mai mult destinația unor nave de containere din ce în ce mai mari și este deja deservit de 8 companii de transport maritim pe bază de program.
Pe baza acestei evoluții, TX plănuiește să adauge mai multe conexiuni pe calea ferată între Wilhelmshaven și terminalele din hinterland în prima jumătate a acestui an.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit