În Olanda există 29 de municipalități care au anunțat că introduc o zonă cu emisii zero – unde după o anumită dată nu mai au acces decât utilitarele nepoluante – dar cele mai mari dintre ele au decis recent că șasiurile Euro 6 cu data primei înmatriculări cuprinsă între 1 ianuarie 2017 și 31 decembrie 2019 și clasă de emisii Euro 6 vor primi o derogare până la 1 ianuarie 2028, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN. Deci ele pot fi utilizate în continuare, o vreme, în viitoarele zone cu emisii zero.
Motivul pentru care s-a dat această decizie este acela că municipalitățile s-au îndoit că acordurile încheiate anterior erau fezabile din punct de vedere financiar. Așa că antreprenorii au mai mult timp la dispoziție pentru a achiziționa vehicule cu emisii zero sau pentru a-și ajusta operațiunile.
Șasiurile pot fi utilizate în zonele cu emisii zero dacă nu au mai mult de 8 ani la 1 ianuarie 2025. În ceea ce privește autotractoarele și șasiurile mai tinere, ele pot intra în zonele cu emisii zero chiar până la 1 ianuarie 2030.
TLN amintește că regimul tranzitoriu inițial, cu distincția între autoșasiuri și tractoare, a fost făcut în 2019, pe baza posibilităților tehnice de la momentul respectiv și a disponibilității preconizate pe piață. Deși evoluțiile tehnice au fost rapide, numărul vehiculelor fără emisii de pe piață este încă mic, dar pe de altă parte TLN crede că schimbarea regulilor jocului într-o etapă atât de târzie este dificilă, deoarece multe firme au făcut deja investiții bazate pe vechile reguli. Însă asociația apreciază că acum măcar este claritate.
Încă de la începutul dezvoltării zonelor cu emisii zero, TLN a subliniat importanța armonizării, deoarece municipalităților li se permite să își stabilească propriile reguli, dar pentru antreprenori este dificil să aibă de-a face cu cerințe diferite de la un oraș la altul. În plus, în multe regiuni rețeaua electrică este deja folosită la capacitate, deci firmele încă nu pot trece complet la camioane electrice. De aceea TLN discută în continuare cu ministerul și cu municipalitățile pentru a găsi o soluție pe care toate orașele cu o zonă cu emisii zero să o recunoască. Modificarea convenită pentru autoșasiuri este unică și nu este menită să întârzie în mod inutil tranziția către vehicule cu emisii zero. Acordul tranzitoriu se va încheia în continuare în toate zonele cu emisii zero la 1 ianuarie 2030, după care numai camioanele și camionetele fără emisii vor avea voie să circule acolo. Dar pregătirea în timp util rămâne importantă, inclusiv din cauza presiunii asupra rețelei electrice.
Sursă foto: TLN
În Olanda, așa cum reamintește asociația de transport și logistică TLN, se apropie momentul 2025, în care vor fi introduse zone cu emisii zero în zeci de orașe și de aceea patronatele, municipalitățile, Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor și alte părți implicate depun eforturi pentru a se asigura că acest lucru se va desfășura în condiții cât mai bune.
Ambiția guvernului este ca în curând să existe în Olanda 1.000 de camioane electrice, după care numărul lor să crească tot mai mult. Dar pentru asta este important să existe mai multe subvenții pentru achiziție, deoarece pe piață sunt disponibile tot mai multe modele fără emisii, cu o autonomie tot mai mare, însă ele costă de 2-3 ori mai mult decât camioanele diesel. De aceea TLN face lobby la guvern pentru a crește subvenția AanZet, pentru care schema de anul trecut a permis cumpărarea a 250 de mașini, ceea ce nu mai este suficient, și prin care se rambursează doar 40% din preț. În plus, arată TLN, este important ca transportatorii să discute cu expeditorii, pentru ca și ei să susțină financiar demersul.
La un viitor fără emisii ar putea contribui și apariția hub-urilor urbane, unde transportatorii pot depozita mărfuri, care să fie livrate în orașe cu vehicule electrice. Și în acest sens a fost creată o rețea de hub-uri urbane în Rotterdam, Haga și Utrecht, unde se transportă produse pentru diverse lanțuri, cum ar fi logistica proaspătă și colectarea deșeurilor, și astfel se reduc emisiile cu 100% și traficul în oraș cu 80% prin gruparea fluxurilor. Dar aici este nevoie și de o schimbare de mentalitate, deoarece firmele trebuie să se obișnuiască să-și combine fluxurile cu cele ale concurenților. Și trebuie să existe mai multe astfel de hub-uri.
Un exemplu de municipalitate care se află pe drumul cel bun este Tilburg, una dintre primele cu o zonă ecologică, din 2007. În ceea ce privește rețeaua de încărcare, numai aici până în 2025 trebuie să existe cel puțin 1.000 de stații pentru camionete și mașini electrice. Și în acest scop trebuie investigat unde pot apărea probleme de capacitate cu rețeaua electrică și se discută cu furnizorii de energie și cu proprietarii de parcuri industriale despre posibile soluții.
Un alt aspect care ajută la atingerea obiectivelor zonelor cu emisii zero este crearea unui ghișeu central unde anumite categorii de vehicule, care vor fi acceptate și în faza de tranziție, vor putea depune cereri de intrare în zonele verzi.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit