Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Euro 3 mai intra la CEMT doar anul viitor

Pentru 2012 au fost alocate 575 de autorizatii CEMT pentru parcul de camioane Euro 3 sigur inscris de operatorii de transport, 152 de autorizatii pentru cel de Euro 4 sigur si 400 pentru Euro 5 sigur. Desi flota nationala numara multe camioane Euro 3, ele vor mai fi acceptate la atribuirea autorizatiilor CEMT cel mult pentru anul viitor. Si asta deoarece coeficientii la Euro 3 scad foarte mult, iar tendinta, inclusiv la nivel international, este de a incuraja camioanele Euro 5 si pe cele Euro 6, care vor intra in uz incepand cu 2014. Cea mai solicitata destinatie a fost Rusia. Pe langa cele 488 de autorizatii CEMT valabile pe aceasta relatie, carausii mai au la dispozitie 1.400 de autorizatii de terta tara, iar reprezentantii MTI si-au propus sa obtina un numar suplimentar la comisia mixta din aprilie a.c.

 
Dintre cele 575 de autorizatii CEMT pentru parcul de camioane Euro 3 sigur inscris de operatorii de transport, 57 sunt „libere“ pe Austria, 40 pe Grecia, 113 pe Italia, 169 pe Rusia si 241 sunt nerestrictionate pe Ungaria. La Euro 4, 15 din cele 152 de autorizatii CEMT alocate sunt „libere“ pe Austria, 22 pe Grecia, 43 pe Italia, 62 pe Rusia si 47 pe Ungaria. In ceea ce priveste CEMT-urile aferente parcului de Euro 5, din totalul de 400 de autorizatii alocate 24 sunt nerestrictionate pe Austria, 28 pe Grecia, 119 pe Italia, 257 pe Rusia si 195 pe Ungaria.
In conformitate cu Metodologia CEMT, operatorii de transport care au solicitat un numar de CEMT-uri cu mult sub parc au primit suplimentar, sub forma de „bonus“ o autorizatie CEMT. „Bonusul“ respectiv s-a acordat pentru EURO 3 sigur.
Doua conditii importante au fost avute in vedere la atribuirea CEMT-urilor: solicitarea facuta de compania de transport si existenta parcului de camioane corespunzator. Totusi, transportatorii, inclusiv cei cu flote mari, au cerut de regula mai multe autorizatii decat le trebuia, comparativ cu anul precedent, sunt de parere reprezentantii Directiei Generale Reglementari in Transporturi (DGTR) din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI). Si asta deoarece, pentru 2011, bazandu-se pe practica anilor 2007-2010, cand solicitantii puteau primi autorizatii in cursul intregului an, transportatorii mari au cerut exact cate autorizatii CEMT le-au trebuit; 2011 a adus o cerere de autorizatii CEMT cu mult peste contingentul alocat, astfel incat multi dintre cei care au solicitat astfel de autorizatii au primit un numar sub cel dorit, iar pentru 2012 au supra-licitat, solicitand un numar cu mult peste nevoile reale. Exista banuiala ca, pentru a „scapa” de penalizarile pe care le pot suporta pentru neutilizarea autorizatiilor CEMT repartizate, detinatorii de CEMT-uri doresc sa dea acest surplus altora, fie prin inchirierea camioanelor, fie, pur si simplu, prin cedarea CEMT-ului. Din punct de vedere legal acest lucru este posibil. Nu trebuie trecut insa cu vederea faptul ca autoritatile promit pentru anul acesta controale „la sange“.
Pentru 2012 s-au repartizat toate autorizatiile CEMT si au fost primite si foarte multe cereri ulterior repartitiei. Acestea ar putea fi onorate ulterior, din CEMT-urile ramase (neridicate sau neutilizate).

Se incurajeaza folosirea Euro 5
Politica CEMT pentru 2012 a fost sa se diminueze avantajele acordate camioanelor Euro 3, coeficientii de multiplicare pentru aceste vehicule diminuandu-se de la x6 in 2011 la x5 in 2012. Concret, formula respectiva inseamna ca in 2012 pentru o autorizatie CEMT „de baza“ se pot obtine cinci autorizatii CEMT pentru vehicule Euro 3 fata de sase, cate s-au obtinut in 2011. Coeficientii de multiplicare pentru vehiculele Euro 4 si 5 au ramas la aceleasi valori: x8, respectiv x10. Filosofia alocarii pentru 2012 a fost sa se asigure un numar cat mai mare de CEMT-uri pentru vehiculele Euro 5, pentru care coeficientul de multiplicare este maxim, iar pentru vehiculele Euro 3 si Euro 4 sa se pastreze numarul de CEMT-uri repartizate in 2011. Suplimentarea de autorizatii CEMT obtinuta de Romania pentru anul acesta a fost folosita, pe de o parte, pentru compensarea diminuarii coeficientului de multiplicare in cazul camioanelor Euro 3 si, in cea mai mare parte, pentru vehiculele Euro 5, astfel incat numarul de CEMT-uri pentru Euro 5 a crescut de la 200 in 2011 la 400 in 2012. Transportatorii sunt incurajati, astfel, sa isi cumpere Euro 5, sunt de parere reprezentantii DGTR.
Oricum, din motivele aratate mai sus, cel mult anul viitor o sa se mai accepte camioane Euro 3 la atribuirea de autorizatii CEMT. De pilda, daca in 2012 coeficientul pentru Euro 3 este de x5, anul viitor acesta va fi de x4, iar peste doi ani, de x2. „Preferam sa dam CEMT-uri la Euro 5, unde coeficientul ramane foarte mare, x10 sau x8, pentru ca se obtin de patru ori mai multe autorizatii.“
Din 2014 nu vor mai fi atribuite CEMT-uri decat pentru Euro 5 si, desigur, Euro 6.
Din punct de vedere al repartitiei, cei mai castigati transportatori anul acesta au fost cei care au cerut CEMT-uri pentru camioane Euro 4, pentru ca nici nu sunt foarte multe pe piata, si, in ceea ce priveste „liberele“ de Rusia, cei care au cerut pentru Euro 5.

Rusia, cea mai solicitata destinatie
Pentru CEMT-urile nerestrictionate pe Rusia s-a inregistrat cea mai mare cerere, motiv pentru care s-a tinut cont de contractele aflate deja in derulare – majoritatea cu clienti finali din Rusia, dar si cu case de expeditii. In plus, pentru alocarea din 2012 s-au utilizat datele privitoare la autorizatiile solicitate si utilizate de transportatorii romani pe relatia Rusia in 2011, situatie transmisa de Centrul National de Management al Societatii Informationale (CNMSI).
Au fost refuzati cei care nu mai cerusera pana acum autorizatii CEMT de Rusia, pentru ca se doreste incurajarea transportatorilor care pot utiliza intensiv CEMT-urile „libere“ de Rusia in detrimentul celor care solicita aceasta relatie pentru „eventualele“ transporturi pe care le-ar putea avea. Potrivit reprezentantilor DGRT, Rusia doreste sa mentina pana in 2015 restrictia impusa numarului de CEMT-uri valabile pe teritoriul sau.
De altfel, o prioritate in primavara acestui an o reprezinta comisia mixta cu Rusia, care va avea loc in aprilie. Desi pentru 2012 am primit 1.400 de autorizatii de terta tara, mult mai multe decat anul precedent, la comisia mixta se doreste suplimentarea acestui numar. In acelasi timp, Kazahstan ne-a dublat numarul de autorizatii de terta tara pentru 2012, astfel ca acum am ajuns la 100.

Suplimentari de autorizatii „terta tara“ pe Turcia
In ultima perioada, desi mergea bine, Grecia a inceput sa scada ca importanta. Si din acest motiv a aparut criza de autorizatii de Turcia, pentru ca din ce in ce mai multi carausi au inceput sa deruleze transport „terta tara“ pe relatia respectiva. Se ajunsese la 4.500 de autorizatii de Turcia inca de anul trecut, dupa ce in 2010 au fost schimbate 3.000, care, la acea vreme, nu au fost utilizate in totalitate. Pentru 2012 discutiile vor incepe tot de la 3.000, partea romana exprimandu-si speranta ca va putea ajunge la 5.000 de autorizatii terta tara Turcia. „Uniunile si asociatiile profesionale din Romania au dat si vor trebui sa dea, pe mai departe, o mana de ajutor MTI pentru negocierea unui numar mai mare de autorizatii «terta tara» de Turcia. Avantajul Romaniei este ca transportatorii romani au la dispozitie in 2012 cu 150 de autorizatii CEMT mai multe fata de 2011, autorizatii care, utilizate, cum este de asteptat, preponderent pe relatia Turcia, pot reduce presiunea pe autorizatiile «terta tara» pe aceasta relatie. Practic, daca din cele 150 de autorizatii CEMT suplimentare, 100 vor fi utilizate in relatia cu Turcia (estimare minima), la o cadenta de doua curse/luna, inseamna deja circa 2.000 de transporturi spre sau dinspre Turcia care pot fi realizate suplimentar anul acesta comparativ cu 2011”, au mai explicat reprezentatii DGTR.

Nume cu traditie la CEMT, alaturi de moldovenii interesati de Rusia
H.Essers, din Bihor, a primit cele mai multe autorizatii CEMT. Este vorba de 25 pentru parcul Euro 5 inscris, din care 20 libere pe Rusia si cinci libere pe Italia. La acestea se adauga alte 11 autorizatii CEMT pentru flota de Euro 3 inscrisa si 14 pentru cea de Euro 4.
Avis Trans, din Iasi, a primit 20 de CEMT-uri Euro 5 inscris, dintre care 16 libere pe Rusia si 11 libere pe Italia. Lor li se adauga doua CEMT-uri pentru vehiculele Euro 3.
Dumagas Transport, din Dolj, a primit 20 de CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, 10 libere pe Italia, cinci pe Austria, trei pe Grecia si doua pe Rusia. In plus, compania a mai primit 21 de CEMT-uri pentru parcul de Euro 3, dintre care 20 sunt libere pe Ungaria si noua pe Italia.
Com Divers Auto, din Arges, a primit 15 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, patru pe Rusia, sase pe Italia si patru libere pe Austria. Aceeasi companie a mai primit 18 CEMT-uri Euro 3, toate libere pe Ungaria.
Giro, din Alba, a primit 12 CEMT-uri Euro 5, dintre care noua libere pe Rusia si trei pe Grecia.
Duvenbeck Logistik, din Brasov, a primit 11 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, opt pe Rusia, sase pe Italia si trei libere pe Austria.
International Lazar Company, din Arges, a primit 11 CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, dintre care toate libere pe Ungaria si opt pe Rusia. In plus, compania a mai primit alte 21 de CEMT-uri pentru parcul de Euro 3, dintre care 10 sunt libere pe Ungaria si 11 pe Italia.
Garden Center Grup, din Bucuresti, a primit opt CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria, sase pe Rusia, patru pe Italia si doua libere pe Grecia.
J&R Car, din Gorj, a primit opt CEMT-uri Euro 5, dintre care sase libere pe Rusia si patru pe Italia. Alte trei CEMT-uri au mai fost primite pentru vehiculele Euro 3.
Cobantur, din Arges, a primit sapte CEMT-uri Euro 5, toate libere pe Ungaria, patru pe Italia si doua libere pe Austria.
Deltransgrup&Ro, din Iasi, a primit sapte CEMT-uri  Euro 5, dintre care cinci libere pe Rusia, doua pe Austria si unul pe Grecia. In plus, a mai primit noua CEMT-uri aferente vehiculelor Euro 3 si trei CEMT-uri Euro 4.
HD Transport, din Iasi, a primit sapte CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, dintre care cinci libere pe Rusia, patru pe Italia si unul pe Grecia. In plus, compania a mai primit sapte CEMT-uri la Euro 3.
Basarabia Trans, din Bucuresti, a primit sase CEMT-uri pentru parcul Euro 5 inscris, toate libere pe Ungaria si cinci libere pe Rusia.
24 de autorizatii CEMT au fost atribuite firmei Omsan Logistica, din Arges, pentru camioane Euro 3. Cate 10 au fost primite de Etifa Trans, din Brasov, Sarpotrans, din Bacau, Total Trans, din Prahova, si West Spedition, din Bucuresti, pentru parcul de vehicule Euro 3. Noua CEMT-uri au ajuns la Roli Trans, toate libere pe Ungaria, opt, la Demir Logistic Import-Export, din Ilfov, si la Romtas Service 2000, din Bucuresti, si sapte la Frigoexpres, din Bihor, libere pe Ungaria. Firma Blajeana, din Bistrita-Nasaud, a primit cele mai multe CEMT-uri pentru vehicule Euro 4, respectiv sapte. Compania mai are alte doua CEMT-uri pentru Euro 5, ambele libere pe Rusia.

Articole similare