Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Europa mustră Franța pentru întârzierile de la Torino-Lyon

Iveta Radičová, coordonatoarea europeană responsabilă de proiectul feroviar Torino-Lyon, a susținut în cadrul celor 3 zile ale Zilelor Connecting Europe de la Lyon, între 28 și 30 iunie 2022, că Italia “a promovat”, Franța „a picat”, după ce a amânat deadline-urile pentru septembrie, în ceea ce privește stadiul actual al proiectelor tronsoanelor naționale de acces la tunelul Mont Cenis, și nu la construcția noului tunel de bază cu tronsonul transfrontalier, aflat în administrarea Telt, care avansează rapid. Apelul oficial vine din partea Franței, care, după ce inițial a propus proiecte vizionare (nu una, ci 2 linii noi), a pus frână de mână și nu și-a mai actualizat calendarul.

Tronsonul francez dintre Lyon și Saint-Jean-de-Maurienne, pe care se preconizează că va intra tunelul de bază, care este în responsabilitatea căii ferate franceze (SNCF), a făcut obiectul unei anchete publice în 2012. Proiectul, care a fost deja revizuit față de ipotezele inițiale mult prea faraonice, prevede construirea unei linii mixte de călători și de marfă cu 220 km/h de la Lyon Saint Exupéry la Chambéry și a unei linii dedicate transportului de marfă de la Avressieux (avanpostul Savoiei) la Saint-Jean-de-Maurienne, cu un cost estimat de 7,7 miliarde de euro.

În favoarea Franței, trebuie remarcat faptul că, spre deosebire de Italia, ruta națională de acces la tunelul de bază de la Mont Cenis are o dezvoltare mult mai mare, aproximativ 140 km, cu 100 mai mult decât proiectul prevăzut pe partea italiană, în Piemont. Chiar dacă Europa finanțează construcția tronsoanelor naționale cu o contribuție suplimentară de până la 50%, în Franța există încă semne de întrebare cu privire la oportunitatea de a investi sume atât de importante într-un proiect care, în opinia francezilor, ar fi în principal în beneficiul Italiei.

Nu și La Transalpine, o asociație franceză de susținători instituționali și antreprenoriali ai noii linii de cale ferată, care se află în prima linie nu numai pentru a promova această investiție, ci și pentru a se asigura că nu există niciun regres sau pas greșit. De exemplu, La Transalpine a acuzat recent guvernul francez că se concentrează pe modernizarea barajului Dijon-Modane în loc să construiască barajul Torino-Lyon, care, potrivit asociației, riscă să fie pus pe tapet de către executiv în timp ce lucrările sunt în curs.

De aceea, apelul coordonatorului european Iveta Radičová pare pe deplin justificat, ea fiind pe aceeași lungime de undă cu Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi. Potrivit Uniunii Europene, coridorul mediteranean rămâne unul dintre proiectele prioritare de realizat, pentru care nu se justifică întârzieri sau regândiri, chiar și parțiale.

Proiectul pentru secțiunea italiană a fost schițat în timpul lucrărilor Observatorului pentru axa feroviară Torino-Lyon. S-a decis să se procedeze în etape prioritare. Intervenția aprobată prevede modernizarea liniei existente între Bussoleno și Avigliana și, de aici, construirea unei noi variante, în principal în tuneluri, spre Torino Orbassano, pentru un cost total estimat la 1,8 miliarde de euro. Proiectul a fost deblocat de guvernul italian în mai 2021 și se află acum în mâinile comisarului extraordinar Calogero Mauceri, care coordonează intervenția împreună cu Rfi (căile ferate italiene), care se va ocupa de proiectarea finală în mai 2022.

Pe când asemenea proiecte și în România?

Articole similare

Ad