Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Evolutia fantastica a tehnologiei

Aniversarea la Ulm a celor 60 de ani de existenta Setra a oferit ocazia jurnalistilor invitati la eveniment sa testeze pe cont propriu evolutia tehnologica implementata de la primul S8, lansat in 1951 pana la autocarele TopClass din prezent, conducand, rand pe rand, pe un parcurs de cate 20 km, patru exemplare din decenii diferite. Trecerea de la modelele cu dublu ambreiaj si volane mari, fara directie asistata, la modernele autocare din ziua de azi, cu retarder hidraulic, scaune pe perne de aer, cutie automatizata si axe autoviratoare reprezinta un avantaj nesperat pentru soferii de autocar. Confortul si siguranta autovehiculelor din prezent fac aceasta meserie una privilegiata, iar Setra a suscitat intotdeauna simpatia acestei categorii sociale speciale.

Incursiunea in lumea Setra a debutat la bordul unei Setra S8, produsa in 1954, cu 29+1 locuri. Transmisia ZF AK 5-33 cu cinci trepte de viteze a reprezentat o proba de foc pentru cei care s-au incumetat sa conduca aceasta piesa de muzeu. Schimbatorul de viteze cu o tija de aproape 40 cm gasea mai greu treapta potrivita, fiind nevoie de dublu ambreiaj pentru a intra in viteza. Totusi, „buburuza“ de 9.300×2.400×2.700 mm (Lxlxh) a „zburdat“ pe portiunea de autostrada si drumurile regionale din jurul Ulmului cu 80-85 km/h, motorul R cu sase cilindri (Henschel 512 DJ), cu o cilindree de 5,43 l, dezvoltand o putere maxima de 100 CP.
Am trecut apoi la un S9, produs in 1959, cu motor Henschel 522 DPK, care dezvolta o putere maxima de 125 CP. Cutia de viteze ZF S5-35 ne-a dat aceeasi bataie de cap ca si manevrarea volanului larg, rigid si fara servo, care necesita destul de multa forta mai ales la luarea virajelor mai largi. Si chiar daca vitezometrul care depasea 86 km/h te invita la deplasarea macar cu 80 km/h, balansul vehiculului, desi are chiar mai putin de doua treimi din lungimea autocarelor de azi, iti tempera dorinta de a vedea ce pot masinile de epoca, care afisau cu mandrie peste 800.000 km la bord.
O alta piesa de colectie a constituit-o un autocar S210 HD, inscriptionat cu logoul Varan, un client turc, fan infocat al marcii Setra. De altfel, cele mai multe companii de transport international si turistic din Turcia au flote importante de Setra. Autocarul Varan din colectia personala a proprietarului firmei era special carosat cu oficiu in spatele autocarului, cu bancheta pe semirotund si masuta pentru oaspetii VIP ai autocarului.
Cu 27+1 locuri, autocarul produs in 1988 era echipat cu motorul MB OM421 cu sase cilindri in V. Cu o putere de 216 CP si cutie de viteze manuala ZF S6-90, S210 HD se misca mult mai usor, postul soferului fiind mai apropiat de ceea ce cunoastem in ziua de azi: scaun si volan reglabil, cutie de viteze mai usor de manevrat, desi tot cu levier montat in podea. Fata de variantele „istorice“, modelul din 1988 se deosebea mai mult prin latime si inaltime – 9.340×2.500x 3.500 (Lxlxh) – la exterior, dar si prin forma patratoasa, mai capacitiva.
Pentru a arata saltul tehnologic, la final am fost invitati sa conducem un S 416 HDH, cu 48+1 locuri, de 13.190 mm lungime si 3.880 mm inaltime. Motorul performant cu sase cilindri, care dezvolta 455 CP, ofera un cuplu deosebit si un consum mult mai redus comparativ cu primele „creatii“ Setra. Performanta si economia sunt completate de confortul adus de cutia de viteze automatizata MB PowerShift, sistemele de franare mult mai performante, climatizarea, sistemele de infotainment si capacitatile mai mari disponibile pentru bagaje. Am intrat intr-o noua "era Setra", iar surprizele par departe sa se fi terminat.

Articole similare