
Anul 2024 a marcat o creștere spectaculoasă a transportului rutier internațional în regim Tir în China, consolidând rolul acestui sistem în reconfigurarea coridoarelor comerciale dintre Asia și Europa. Această evoluție a fost favorizată de dezvoltarea unor centre logistice dedicate și de o cooperare mai strânsă între operatorii privați și autoritățile publice. Iru estimează că această tendință va continua și în 2025, aducând oportunități suplimentare pentru eficientizarea fluxurilor comerciale.
Extinderea infrastructurii și a rețelei de transport a dus la o creștere cu peste 400% a numărului de operatori de transport rutier implicați în regimul Tir în China. În paralel, volumele de mărfuri transportate pe acest sistem au înregistrat un avans semnificativ, cu 88% mai multe operațiuni comerciale internaționale față de anul anterior. Transportul Tir a fost utilizat pentru o gamă diversificată de bunuri, inclusiv mărfuri destinate comerțului electronic, produse cu temperatură controlată și mărfuri vrac.
În 2024, transportatori din opt țări au folosit rețeaua Tir pentru transportul transfrontalier de marfă din și către China. Acest lucru a fost facilitat de o rețea extinsă de 35 de puncte de trecere a frontierei și de orașe-cheie din interiorul țării, care au susținut peste 50 de rute comerciale. De asemenea, cinci centre logistice specializate și acreditate de Iru au devenit complet operaționale în orașele Kashgar, Urumqi, Zhengzhou, Shenyang și Chengdu.
Aceste hub-uri logistice oferă servicii integrate, incluzând declarații vamale, depozitare și manipulare a mărfurilor, reducând timpul necesar procesării la mai puțin de două ore. Datorită acestor facilități, până la sfârșitul anului 2024, peste 40 de companii active în transport, logistică și expediere de mărfuri și-au consolidat operațiunile prin utilizarea sistemului Tir. Mai mult de 20 de rute active leagă China de piețe strategice, precum Asia Centrală, Pakistan, Afganistan și Caucaz. Pe viitor, Iru plănuiește extinderea continuă a sistemului Tir prin dezvoltarea de noi coridoare comerciale și integrarea acestuia cu transportul multimodal, serviciile de depozitare și operațiunile de tranzit. În același timp, se dorește creșterea numărului de centre logistice pentru a îmbunătăți conectivitatea și eficiența transportului internațional de mărfuri.