Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Expeditorul, solidar cu operatorul pentru salariul minim brut pe Germania

2015 a inceput cu multe probleme pentru operatorii de transport international: impunerea salariului minim brut pe Germania, impozitarea diurnei, obligativitatea inregistrarii transporturilor in Ungaria si obtinerea numarului EKAER etc. Despre cum se adapteaza carausii romani la noile provocari de pe piata am discutat cu Vasile Dinga, director general Duvenbeck Logistik, companie premiata de revista Tranzit, in octombrie 2014, pentru eficienta in transporturi.
 

Tranzit: Cum apreciati instituirea salariului minim brut in Germania?
Vasile Dinga: Masura atrage cu sine numeroase probleme administrative. Pana acum, salariul minim brut in Germania era stabilit pe bresle si fiecare sindicat isi negocia salariul. Acum s-a optat pentru unitate, insa au si aparut exceptii: la transport, nu se supun prevederii camioanele aflate in tranzit prin Germania; alt exemplu este exceptia admisa pentru vanzatorii ambulanti de ziare, in cazul lor legea intrand in vigoare abia din 2018, ceea ce ma face sa cred ca pana la aplicarea definitiva a acesteia vor mai exista si alte exceptii. Per total intentia este buna, statul va castiga mai mult din taxele si impozitele colectate, oamenii vor avea mai multi bani de cheltuit. Exista si reversul medaliei, inclusiv pentru firmele germane mici, care vor fi afectate de aceasta prevedere. Concret, in transporturi, chiar daca salariul soferilor corespunde plafonului stabilit, pana acum nu fusese luat in calcul salariul pentru cel de-al doilea sofer din cabina, cat timp acesta sta in dreapta.
In cazul extrem in care un sofer conduce 162 de ore pe luna in Germania, o companie care foloseste doi soferi trebuie sa plateasca dintr-o data 324 de ore. Din punct de vedere juridic situatia soferului din „dreapta“ nu este clarificata in totalitate, ca si multe alte neconcordante pe care aceasta lege le aduce. Astfel, in multe puncte contrazice prevederi din codul muncii german sau hotarari la nivel UE.
Nu se stie inca ce documente se vor cere din fiecare tara – comanda de transport, stat de plata, foaie de transport etc. Sistemele de monitorizare pot urmari orele, insa acest lucru presupune investitii in IT, personal dedicat etc. Soferul cu siguranta este interesat sa declare ca a lucrat cat mai multe ore, insa oricum trebuie verificat.
La cei 8,5 euro/ora brut se adauga taxele pe care compania trebuie sa le plateasca pentru asigurari de sanatate, somaj etc., si toate aceste sume trebuie facturate clientilor. Per total, vorbim de costuri de administrare de aproximativ 3%.

Ce impact va avea salariul minim brut pe Germania asupra contractelor de transport pe aceasta relatie?
Pentru a putea face o ofertare corecta ar trebui analizate toate contractele cu rute de Germania, pentru ca renegocierea nu se poate face la fel ca in cazul modificarii costurilor cu motorina sau taxele de drum. Practic, pentru fiecare relatie de drum trebuie calculat kilometrajul si orele care se petrec la incarcare si descarcare. Aici apare o alta problema a clientilor

Articole similare