Orientările UE privind obligațiile de serviciu public nu se ridică la înălțimea așteptărilor sale de a crea condiții de concurență echitabile între transportul feroviar și cel rutier, declară IRU, asociaţia patronală care stânge în jurul său operatori privați de autobuze, autocare și taxiuri. Orientările interpretative ale UE privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători “fac apel la un mediu concurențial mai deschis, mai echitabil și mai transparent, care să permită tuturor operatorilor privați, inclusiv întreprinderilor mari și mici, să aibă oportunități egale pe piață și să concureze în condiții de egalitate cu operatorii interni din sectorul public. Cu toate acestea, orientările nu reușesc să creeze condiții de concurență echitabile între modurile de transport durabile, ceea ce este esențial pentru a sprijini o tranziție eficientă către un transport mai curat și mai ecologic în UE”, se precizează într-un comunicat transmis azi de asociaţie.
Raluca Marian, director de advocacy pentru UE al IRU, a declarat: “Din păcate, viziunea UE privind obligațiile de serviciu public pentru sectorul mobilității nu include promovarea autobuzelor și autocarelor pe distanțe lungi ca fiind complementare transportului feroviar în mixul de mobilitate.”
“Pentru a decarboniza sectorul mobilității, trebuie să asistăm la o cooperare modală autentică, toate modurile de transport durabile fiind tratate în mod egal și echitabil. Fără aceasta, punem în pericol tranziția ecologică a transporturilor în Europa”, a adăugat ea.
Orientările interpretative subliniază faptul că un operator intern din sectorul public ar trebui să rămână o excepție de la regula concurenței loiale în ceea ce privește licitațiile și atribuirea contractelor de servicii publice.
Orientările precizează că contractele de servicii publice trebuie să stipuleze, de asemenea, dacă este posibilă subcontractarea și, în caz afirmativ, în ce măsură.
În realitate, tendința din ce în ce mai accentuată este de a reduce subcontractarea către operatorii comerciali, sectorul comercial fiind limitat la simpla furnizare de personal de conducere sau restrâns la rute sau servicii mai puțin interesante din punct de vedere financiar. Astfel, activitatea economică a companiilor private este redusă la minimum, ceea ce nu este un model sustenabil pe termen lung.
“Deși practica operatorilor din sectorul public intern de a executa o treime din serviciile de transport în valoare sau în număr de vehicule-kilometri apare ca o oportunitate, aceasta obligă autoritățile și operatorii din sectorul public intern să facă investiții mari pentru a îndeplini condițiile, ceea ce limitează aria de acoperire și cota de piață a operatorilor privați”, a declarat Raluca Marian.
Nu ar trebui să se aștepte ca autoritățile și operatorii să se angajeze într-o contabilitate contract cu contract, cu posibila returnare a plăților efectuate în cadrul contractului. Acest lucru se datorează faptului că una sau câteva oferte pentru un contract sunt oferite în cadrul unei proceduri de licitație deschise, transparente și nediscriminatorii. Comisia Europeană ar fi trebuit să precizeze în mod clar în orientările interpretative că, dacă o procedură de licitație se desfășoară în mod adecvat, aceasta ar trebui să excludă ajutorul de stat, în caz contrar conducând la incertitudine juridică.
“Adoptarea practicii de contabilizare ex-post creează o povară administrativă pentru autorități și un pariu cu sens unic împotriva operatorilor, care poate avea drept consecință neintenționată reducerea numărului de oferte competitive”, a subliniat Raluca Marian.
IRU va monitoriza efectul acestor orientări la nivelul statelor membre în lunile următoare și va analiza îmbunătățirile cu Comisia Europeană.