Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Explozia prețurilor materiilor prime și materialelor ameninţă piața construcțiilor

Explozia prețurilor materiilor prime și a materialelor de construcții, la care se adaugă aplicarea neuniformă a legislației achizițiilor publice, ar putea avea un impact negativ direct asupra pieței de construcții (prin insolvențe și falimente) şi a proiectelor de infrastructură aflate în derulare (prin blocaje), dar și indirect, asupra evoluției PIB și a bugetului de stat, în lipsa intervenției imediate a autorităților publice centrale, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Române a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA). 

În 2020, construcțiile au avut cea mai mare contribuție la evoluția PIB (în creştere cu 0,6% comparativ cu 2019), alături de domeniul „informații și comunicații“, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Sectorul construcțiilor este acum într-o situație extrem de dificilă, din cauza creșterii fără precedent a prețurilor internaționale la materii prime și materiale, dublată de blocaje în lanțurile de aprovizionare.

Modificarea prețurilor a început după jumătatea anului trecut pentru toate categoriile de materii prime și materiale de construcții, iar creșterile au ajuns și până la 40% pentru anumite componente, un nivel record având în vedere intervalul de timp în care au avut loc. „Legea achizițiilor publice conține mecanisme de abordare și corectare a situațiilor în care prețurile cresc accelerat. Problema este, însă, că aceste prevederi sunt aplicate discreționar sau nu sunt aplicate deloc de către autoritățile centrale și locale, în lipsa unor directive clare, precise și unitare”, se precizează în comunicatul ARCA.

Asociaţia solicită aplicarea în contractele de achiziție publică în derulare a unor formule de actualizare a prețurilor (formule de escaladare/ajustare polinomiale), obligarea autorităților contractante să actualizeze valorile estimate ale investițiilor publice la data lansării licitației și să prevadă formule de ajustare polinomiale cu aplicabilitate de la începerea execuției sau prestării serviciilor, dar şi folosirea mecanismelor de modificare/variație din contractele de achiziție publică care au astfel de prevederi sau a celor permise de Legea achizițiilor publice. Este astfel necesară acceptarea plății diferențelor de prețuri de materii prime și materiale, fie prin convenirea asupra unor prețuri noi, fie prin plata diferenței neacoperite, prin formula de ajustare.

Pandemia a redus în mod forțat capacitățile de producție mondiale și a afectat fluxurile de transport internațional. Majoritatea materialelor sau materiilor prime pentru construcții se importă: geosintetice (în principal din Italia, Franța), parapet (Italia), vopseluri pentru marcaje rutiere (Italia), țevi și cabluri pentru lucrările de rețele de utilități (Turcia, Rusia), bitum (Polonia, Ungaria, Serbia), oțel beton (Republica Moldova, Rusia, Turcia). Producătorii interni sunt foarte puțini și fie depind de importuri de materie primă din state non-UE (China, Turcia, Rusia), fie produc în cantități foarte mici sau o gamă redusă de produse. De asemenea, reducerea consumului mondial de produse derivate din țiței a dus la scăderea ofertei de bitum, care este un produs rezidual al rafinăriilor; iar scăderea ofertei a condus automat la creșterea prețurilor. 

În ultimul trimestru al 2020 au apărut și alte cauze: state precum Turcia, Federația Rusă și China au implementat măsuri de protecție a piețelor proprii, reducând exporturile de materii prime și de materiale de construcții, în încercarea de a-și susține propriile economii, furnizorii de pe piața internă nu au mai constituit stocuri, pentru că nu au mai avut predictibilitate asupra prețurilor și termenelor de livrare şi cererea de materiale de construcții a crescut, pe fondul creșterii activităților în construcții.

Articole similare

Ad