Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Expozanti putini, vizitatori aproape deloc

Pe o piata de constructii deja cazuta de ceva vreme, era de asteptat ca si participarea firmelor specializate la expozitia de la Bucuresti sa fie extrem de slaba. Putinii expozanti au venit fara prea mari sperante, poate unii din inertie si cu nostalgia vremurilor in care prezenta la manifestare le aducea si 10-15 contracte, altii pentru a-si anunta fostii si poate viitorii clienti ca inca exista pe piata, iar cei noi, pentru a se face cunoscuti celor cativa vizitatori care le-au trecut pragul.
 

Din cauza gradului mare de neocupare a spatiului, Construct Expo Utilaje s-a desfasurat simultan cu Expo Ambient (produse pentru amenajari interioare si exterioare), Expo Antreprenor (materiale de constructii, instalatii electrice, echipare de santier) si Romtherm (echipamente de incalzire si conditionare a aerului, instalatii sanitare).

Firmele de leasing, amenintarea dealerilor
IrCat, distribuitor al produselor Doosan, Bobcat, Ingersoll Rand, Volvo, Hartl, Putzmeister si Montabert, a expus un repartizator de mixturi asfaltice Volvo, trei mini-incarcatoare Bobcat si un miniexcavator Bobcat, precum si un turn de iluminat de la Ingersoll Rand. Incarcatoarele compacte multifunctionale Bobcat sunt disponibile cu peste 50 de accesorii, intre care ciocan hidraulic, brat de excavat, perie, freza de asfalt, lama unghiulara, cositoare, taietor de arbusti sau de canale si foreza. De asemenea, miniexcavatoarele Bobcat pot fi accesorizate cu ciocan hidraulic, cupa de nivelare, foreza pentru gropi, cupa cu gheara de prindere, placa vibratoare sau cu foarfeca hidraulica pentru demolari.
„Ca vanzari, 2007-2008 au fost anii cei mai buni, urmati de o cadere de 60-70% in 2009. In acelasi timp, preturile au variat: la piese de schimb, unde se mergea pe adaosuri mari, au scazut cu 50-60%, iar la echipamente, cu 30-40%. Cred ca acum suntem iar la nivelul din 2001-2002”, a declarat Catalin Stoica, director de vanzari echipamente terasiere, adaugand: „anul trecut, cel mai bine s-au vandut echipamentele mici, iar cele pentru drumuri aproape deloc, doar cateva la inceputul anului. In domeniul inchirierilor, cele mai solicitate sunt miniincarcatoarele si motocompresoarele, contractele fiind incheiate pe termene flexibile, de la o zi pana la cateva luni. Desi clientul trebuie sa aduca garantii pe file CEC in momentul in care le inchiriaza, echipamentele sunt echipate si cu GPS, asa cum a impus firma care ne asigura garantia.”
Reprezentantul IrCat considera drept avantaj al crizei faptul ca s-a mai cernut piata. In schimb, societatile de leasing, avand echipamente reposedate sau buy-back-uri, deja concureaza dealerii si importatorii, „mai ales ca vin cu utilaje destul de noi, cu putine ore de functionare la activ si la un pret mai mic cu 40-50% decat al unui utilaj nou”, a mai spus Catalin Stoica.

„Daca este criza nu trebuie sa stam, ci sa cautam altceva”
Rom Trailer Mecanic, distribuitor unic in Romania al producatorului turc OK Kardesler, are in oferta basculante pentru piatra si agregate de constructii, cereale si fier vechi (cele mai bine vandute in Romania, majoritatea la Constanta), trailere agabaritice pentru transport de utilaje, de la trei axe si 30 t greutate totala pana la opt axe si 150 t, cisterne pentru bitum, si, ca noutate, lanturi pentru anvelope de la firma Las Zihr.
Compania are pe stoc in Romania semiremorci din diferite modele, iar la comanda poate aduce altele in 10-15 zile. „In vremurile cu comenzi multe, cand altii aveau termene de livrare de 5-6 luni, noi ofeream doar trei saptamani, maximum o luna”, a spus Erdinç Demir, director general Rom Trailer Mecanic. Garantia este de 18 luni, iar servisarea se face cu angajatii proprii, specializati in Turcia. Piesele care se uzeaza se gasesc pe stoc, putand fi livrate in 24 h.”
Asa cum declara Erdinç Demir, „cel mai bun an a fost 2007. Apoi, in 2008 s-au mai restrans creditele si piata a cazut cu 50%, iar in 2009 cu inca 20%. Insa anul acesta exista semnale bune de la clientii de trailere si de statii de sortare. Pana acum vindeam intre 10 si 20 de statii pe an, iar acum avem 4-5 gata comandate, care insa isi asteapta finantarea.” Pretul produselor a fost redus anul trecut cu circa 15% din valoarea de lista, cu tot cu scaderea oferta de producator.
In ceea ce priveste hotararea de a comercializa lanturi pentru anvelope, totul a pornit de la constatarea ca acest sector de piata este inca neacoperit in Romania. „Daca este criza nu trebuie sa stam, ci sa cautam altceva. Se importa lanturi din Europa la preturi duble sau triple fata de ale noastre. Modelele ce vor fi puse pe piata in Romania sunt vandute deja cu succes de producator in 22 de tari din intreaga lume. Acestea pot rezista maximum un an, in functie de mediul in care sunt utilizate (foc, piatra, sticla, marmura), dar, cu o uzura mai mica, pot rezista si doi ani. Apoi trebuie schimbate, ca o investitie necesara”, a mai spus reprezentantul Rom Trailer Mecanic.

Inceput de an optimist, urmat de o cadere brusca
Lift Truck a expus doua stivuitoare Merlo (Roto 38 S cu brat rotativ de 16 m si 3.800 kg si Panoramic P 38, cu brat fix de 14 m si 3.800 kg), o macara montabila pe camion Amco-Veba, echipamente de ridicat (lanturi, carlige, chingi s.a.) Gunnebo, pompe hidraulice SUNFAB si rampe de aluminiu pentru descarcarea utilajului din camion. Echipamentele prezentate au avantajul ca sunt multifunctionale, avand trei accesorii: cupa, carlig de macara sau vinci si nacela.
Utilajele Merlo beneficiaza de garantie standard de un an sau 1.000 de ore de functionare.
Pentru compania infiintata in 2006, 2008 a fost cel mai bun an, insa nici 2009 nu a fost deloc rau, mai existand inca bani obtinuti pe baza proiectelor europene care au mai reusit sa miste lucrurile. Cu toate acestea, in 2009, vanzarile Lift Truck au scazut cu 50%, iar dupa inceputul optimist, pe baze reale, din primele trei luni ale lui 2010, in aprilie piata s-a prabusit. „Cresterea de la inceputul anului a fost un soc clar pentru ca in ianuarie, de obicei, nu se construia nimic. La noi tocmai atunci s-a miscat. Constructorii buni isi cumpara utilaje iarna, mai ales din cele care nu se gasesc mereu pe stoc, pentru a le avea primavara gata de lucru”, a declarat Laurentiu Stefanoaia, director de vanzari.
In aceasta perioada, serviciile de inchirieri merg foarte bine, chiar daca Lift Truck nu incheie contracte decat pe minimum sase luni. In schimb, nu sunt necesare depuneri de garantii din partea clientului. Directorul de vanzari al companiei nu considera ca sunt concurati in vreun fel de firmele de leasing, pentru ca „apoi s-ar vinde tot prin noi, mai ales ca nu cred ca o firma de leasing are putere mare pe o piata specializata. Doar Tiriac Leasing a recuperat un utilaj, insa nevandut de noi. Ne-au cerut o evaluare a acestuia si am gasit serii false si un alt an de fabricatie trecut pe serie. Ca atare, nu am putut accepta sa-l vindem pentru ei, acest serviciu nefind compatibil cu politica pe care o are compania noastra”, a mai spus Laurentiu Stefanoaia.

Incarcatoarele telescopice Manitou, un punct de referinta
LiftTec, dealerul Manitou in Romania, a expus manipulatorul compact MT 732 cu o inaltime de ridicare de 6,9 m si o capacitate maxima de 3.200 kg, alaturi de modelul MT 1436 R din gama Privilège, care ofera o inaltime maxima de ridicare de 13,52 m pentru o greutate de 3.600 kg, fiind echipat cu stabilizatori hidraulici. MT 732 este dotat cu motor Perkins cu patru cilindri si o capacitate de 4.400 cm3, care ofera o putere de 84 CP la 2.200 rpm. Modelul MT 1436 R Privilège este echipat cu motor Perkins cu patru cilindri si o capacitate de 4.400 cm3, care ofera o putere de 87 CP la 2.200 rpm si un cuplu motor de 308 Nm la 1.400 rpm. Ambele masini ating o viteza maxima de croaziera de 25 km/h.
Anul acesta, Manitou a lansat manipulatorul MT 625 (ridica 2,5 t la 6 m) din gama compact, o masina complet noua, care va inlocui modelul MT 523. MT625 este utilizat in manipulari in zone inguste, la fundatiile cladirilor, in constructii sau in subterane, oferind performante deosebite ale razei de girare, dar si finisaje de calitate si o cabina cu vizibilitate foarte buna.
„In domeniul incarcatoarelor telescopice, in acest moment, suntem un punct de referinta”, considera Flo-rin Marincas, director de vanzari pentru Europa centrala.
Manitou propune si noul incarcator telescopic MHT 780 (ridica 8 t la 7 m), cu aplicatii in domeniul reciclarii, precum si trei modele noi de manipulatoare telescopice rotative din gama Easy, de 14, 16 si 18 m.
Reprezentantul Manitou evalueaza anul trecut ca fiind dramatic, mai ales in Bulgaria si Romania. „Piata de echipamente este saturata. Cand a venit criza, cei care aveau masini in leasing si nu mai aveau lucrari le-au scos pe piata. Ca atare, dealerii concureaza cu firmele de leasing, dar si cu cele de second-hand sau de inchiriere”, a precizat acesta.

Continuitatea stocului, secretul vanzarilor bune
De mai bine de 12 ani pe piata, firma de import si distributie Nexxon este reprezentanta in Romania a unor branduri cunoscute de anvelope agricole si industriale.
Pe langa cele premium, Michelin, Goodyear, Dunlop, compania distribuie si marci precum Petlas, din Turcia, BKT, din India, sau Alliance, din Israel. De asemenea, comercializeaza o gama larga de camere de aer pentru anvelope, precum si lanturi antiderapante pentru aproape toate modelele de autovehicule, tractoare, masini industriale si agricole. Cu sediul central in Targu-Secuiesc, compania detine depozite teritoriale in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Baia-Mare si Constanta, cu planuri de extindere la Iasi si Craiova, in urmatorii ani.
Distributia se realizeaza cu ajutorul flotei proprii si, in cazuri de urgenta, prin curierat rapid, toate produsele fiind livrate cu garantie pe doi ani. „Cred ca atuul nostru e rapiditatea livrarii, insa cel mai important aspect este continuitatea stocului, pe care noi o realizam. Exista firme care aduc pe piata anumite cantitati, arunca niste preturi foarte mici, dar ulterior nu mai ofera nimic, si atunci clientii ajung tot la noi”, a declarat Coman Mihai Filaret, responsabil vanzari.
2008 a fost anul cel mai bun pentru Nexxon, dar si 2009 a fost la inaltime. „Daca luam in considerare cifra de afaceri, 2009 a fost chiar mai bun decat 2008, dar nu intotdeauna acest indicator arata exact cat de bun este un an”, a mai spus Coman.
In plus, in opinia reprezentantului firmei Nexxon, „2010 a inceput si mai bine decat 2008 si 2009, in special in cazul anvelopelor pentru utilajele agro-industrialele, mai ales ca vremea buna inlesneste vanzarile, in special in zona Banatului si a Baraganului. Aici exista localitati unde sunt inregistrate poate 1.500 de tractoare carora li schimba anvelopele la 6-7 ani, dar esalonat.”

Oferta promotionala, in locul investitiei publicitare
Carmix, distribuitor in Romania al companiei italiene Metalgalante, propune o betoniera autoincarcanta, un utilaj prezent in circa 130 de tari din intreaga lume. Cu o capacitate de 3,5 m3, modelul expus e o statie mobila de beton cu certificare ICECON, cu 97.000 de euro pret de lista, echipata si cu cantar electronic de ultima generatie. Din 2002, ca politica de promovare in Romania, Carmix ofera un discount de pana la 20% primei masini achizitionate in fiecare judet.
Astfel, „in loc de investitii publicitare, preferam sa beneficieze direct clientul”, a precizat distribuitorul din Romania, Fabio De Grandis.
Producatorul utilajului a dezvoltat ideea de a construi in-house cilindrul, cabina si cupa, restul componentelor fiind procurate de la marci specializate ca Perkins, pentru motoare, Hydromatic Rexroth, pentru transmisie, Danfoss, pentru motoare hidraulice, si Dana-Spicer, pentru planetare. Masina beneficiaza de o garantie de un an sau 1.500 de ore de functionare, iar service-ul este in Bacau. In plus, fiecare utilaj este livrat impreuna cu un catalog de piese pe baza caruia, in urma unei comenzi, clientul poate avea piesa necesara in trei zile, oriunde in tara.
Unul din avantajele sistemului Carmix este acela ca betonul este mult mai ieftin decat cel adus cu o autobetoniera. In plus, produsul obtinut este proaspat, stiut fiind ca betonul transportat pe o distanta mai mare de 20 km isi pierde din caracteristici, mai ales pe timp de vara, la temperaturi ridicate. Cu betoniera cu o rotatie de 300o, operatorul, cu ajutorul Joymix-ului (un joystick cu servo-control asupra tuturor functiilor principale), poate descarca betonul pe cele patru laturi ale masinii, de la o inaltime de 2 m. Pe de alta parte, pentru o descarcare mai buna si mai rapida, betoniera se poate ridica hidraulic.
Desi are avantajul prezentei in intreaga lume, si deci al unor veri „permanente”, prin rotatie, pe linie generala anul trecut au scazut vanzarile cu circa 30%. In schimb, in 2008 s-a vandut peste 170% din previziunile facute anterior. „In 2008 aveam o lista de asteptare de 3-4 luni. Acum, termenele de livrare sunt de maximum o luna si jumatate. Preturile insa nu au fost modificate deloc. Daca in anii anteriori crizei vindeam in Romania si sapte astfel de masini, in 2009 am vandut doar una”, a punctat Fabio De Grandis, adaugand: „am vazut ca anul acesta ceva s-a miscat. Faptul ca pretul fierului-beton a crescut in ultimele trei saptamani, mai ales in zona Bacaului, de la 19.000 la 63.000 lei/kg, este un semnal incurajator, inseamna ca exista cerere.”

In provincie se misca lucrurile
Italia Star activeaza de sapte ani pe piata utilajelor de constructii din Romania, oferind spre vanzare sau inchiriere macarale turn, macarale si platforme autoridicatoare, bob lifturi, statii mobile pentru beton, precum si accesorii pentru macarale.
„In 2007-2008 a fost o explozie pe piata si am reusit sa ne impunem foarte bine. Anul trecut, cifra de afaceri a scazut cu circa 30%, iar in primul trimestru din 2010 nu s-au observat imbunatatiri, dar am rezistat fara sa fie nevoie sa facem concedieri majore, pentru ca venim mereu cu lucruri noi: am pus in vanzare echipamente second-hand, am facut reduceri de preturi si am relaxat incasarile, acceptand rate sau plata la 30-40 de zile. Am rezistat si pentru ca erau contracte in derulare din anii precedenti, insa acum am ajuns la nivelul lui 2003”, a declarat Cristi Alexe, directorul de vanzari al companiei. In plus, acesta a observat ca de la inceputul lui aprilie lucrurile au inceput sa se miste putin, mai ales in tara. „Nu este nimic spectaculos, dar ne mentinem, si asta ne permite sa participam la expozitii. Acum nu se mai vine la expozitie ca sa faci in mod expres vanzari. Expozitia inseamna doar prezenta pe piata, ca lumea sa afle ca inca existi. Pentru noi, este si un criteriu de apreciere, vedem unde ne mai clasificam.“
Toate utilajele sunt modulare, inclusiv macaralele care au turnuri de 6 si de 12 m, ce pot fi transportate usor in camioane. Compania detine echipe specializate in activitati de montaj, service, garantii sau service post-garantie pe baza de contract, iar in primii 10 ani de la achizitie se acorda si piese de schimb. In plus, echipele de interventii pot ajunge in maximum sase ore in Bucuresti si in 24 h oriunde in tara.
Sectorul de inchirieri merge in prezent mai bine decat cel de vanzari. Daca inainte, din intreaga activitate a firmei, 60 de procente corespundeau inchirierilor si 40 vanzarilor, acum vanzarea este aproape zero.
In prezent, pentru inchiriere exista un parc de 30 de macarale, carora li se adauga 250 de platforme si bob lifturi. „Un plus al nostru este ca detinem platforme autoridicatoare care se folosesc la reabilitarea fatadelor blocurilor. Oferim servicii de inchiriere companiilor care au contract cu primariile, dar cu termene relaxate de plata, pentru ca statul plateste foarte greu”, a precizat Cristi Alexe. Anul trecut, preturile la inchirieri au scazut, dar nu exagerat, in vreme ce la vanzare s-a pastrat lista de preturi si s-au acordat discounturi mai mari, mai ales in urma inaspririi conditiilor de finantare. „Acum, daca nu ai continuitate la lucrari, nu ai niciun fel de siguranta, poti sa faci leasing si pe urma sa pierzi utilajul. Firmele de leasing au deja parcuri intregi de utilaje, insa nu ne pot concura, pentru ca nu pot oferi montari/demontari, service sau garantii. Uneori le cumparam inapoi de la firma de leasing”, a mai spus reprezentantul companiei, incheind: „piata ne-a obligat sa devenim foarte flexibili. In aceste momente nu ne mai putem permite sa refuzam un client.”

Powertek Group, din nou cu standul cel mai „vizibil”
De la infiintarea sa, in 2004, Powertek Group a participat an de an la Construct Expo. Si in acest an, ca si in cei anteriori, grupul, care activeaza atat pe piata utilajelor de constructii din Romania, cat si in Bulgaria si Republica Moldova, a avut cel mai mare stand din cadrul expozitiei, propunand o gama larga de utilaje de la Terex, Atlas, Menci, Cometto, si mai ales echipamente de la cel mai nou „membru” Powertek, Hitachi. Din gama Hitachi, firma comercializeaza mini si midiexcavatoare pe senile, ca si excavatoare mari pe senile sau pe roti, excavatoare material handling sau cu brat super-lung. Acestora li se adauga si excavatoare pentru demolari, plutitoare sau pentru minerit, incarcatoare frontale medii si mari, pe roti, autosasiuri si dumpere pe senile, precum si o gama completa de dragline incepand de la o capacitate de peste 1 m3.
Pe langa comercializarea de utilaje, Powertek Group ofera si servicii de inchiriere pe termen scurt sau lung, punand la dispozitie o flota completa de utilaje si echipamente de cea mai noua generatie, pentru orice fel de activitate din constructii. Servisarea se face cu echipe proprii, din teritoriu, atat pe zona de sud-est, cat si in centru si in nord. De asemenea, grupul ofera si piese de schimb si consumabile originale, direct de la producator, precum si asamblarea acestora.                    

Articole similare