Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Externalizarea, o solutie de eficientizare

Cu o platformainchiriataaproape de Bucuresti, compania de origine greceascaOmega a reusit ca, in cinci ani de prezentain tara noastra, saadune clienti importanti de aici. Si, desi nici in 2010 nu scapam de criza, depozitul sau este aproape plin, deoarece tot mai multe companii se orienteazacatre externalizarea logisticii, atat din dorinta de a se concentra mai mult pe activitatea de baza, cat si pentru a obtine cele mai bune preturi de la viitorul partener.
 

Compania greceascaOmega a venit in Romania in 2005, primul sau client fiind Cosmote, pentru care oferea servicii logistice si in Grecia.
Pentru acesta, compania se ocupa de impachetarea si pregatirea cartelelor prepayed, dar si de livrarea de telefoane mobile si accesorii. Dupace Cosmote a fost preluat de Germanos, a inceput sa-si organizeze singur logistica.
Ulterior, Omega a atras diversi clienti, in special din industria electrocasnica. Cel mai mare dintre ei este acum Black&Decker, pentru care se ocupade depozitare, distributie, transport international, servicii cu valoare adaugata, de la etichetare pe produs si introducerea manualului de utilizare in cutii panala receptia si livrarea de paleti intregi. Pentru acelasi client, Omega face transport international din Grecia si Belgia.

Volumele nu pot fi prevazute
Omega Romania activeazaintr- un depozit inchiriat de 6.000 m2 in parcul Prologis Park de pe autostrada A1. Acesta este ocupat in proportie de circa 80%, volumele de la inceputul anului fiind cu circa 10% mai mari fatade cele din aceeasi perioadaa anului trecut. „Acum nu mai poti saprevezi ce se va intampla. Sunt clienti care, desi inainte aveau un anumit numar zilnic de comenzi, acum nu le mai pot prevedea. Asa canu mai stii ce se va intampla a doua zi si ce resurse vor fi necesare pentru pregatirea de co-menzi sau pentru diverse procese“, a explicat Bogdan Gavaneci, director de logisticaOmega Romania.
Sfarsitul lui februarie a adus insao scadere a activitatii de logisticasi transport a companiei.
„In logistica, de obicei, nimeni nu-si propune sacreascadin depozitare, pentru cadepozitul este inchiriat, iar chiria trebuie platitain fiecare luna. Partea de intrari/iesiri a scazut cu 20-25%. Dar, cum avem mai multi clienti, existaperioade cu un ritm de receptie foarte mare si perioade in care comenzile abia se misca. Dacane mentinem la volumele de anul trecut si la nivelul de atunci, este bine. Dar anul acesta cred caeste unul de supravietuire.“
Compania nu detine vehicule proprii in nicio taraunde este prezenta, ci lucreazacu subcontractori. Din depozitul de la Bucuresti se incarca15-20 de vanuri zilnic, care merg la platformele retailerilor din jurul Capitalei si din toatatara. „Aici facem grupaje. Avem circa 10 camioane care descarcain fiecare zi si apoi marfa este raspanditacu masini mai mici.“
Situatia economicaa determinat tot mai multe companii sase orienteze catre externalizarea activitatilor de logisticasi transport,   pentru eficientizare. Problema este canegocierile dureazamult mai mult decat in 2008. „Cei care fac import si distributie sunt acum interesati sa-si gaseascaun provider de logistica. De la inceputul anului suntem in discutii cu foarte multi clienti, iar acum avem circa patru cu care putem incepe deja o colaborare. Desi sunt mai putini clienti pe piatadecat in 2008, ei incearcamai mult decat inainte sagaseascasolutii de reducere de costuri.“

La serviciile cu valoare adaugatase tine la pret
In activitatea de logisticapreturile au scazut atat pentru depozitare, cat si pentru intrarile si iesirile din depozit. In schimb ele nu s-au putut modifica semnificativ in ceea ce priveste serviciile cu valoare adaugata. Asa ca, dacatermenul de depozitare a crescut, cei mai multi clienti au cerut reduceri de pretla acest segment. Insatot din 2010 clientii si-au redus semnificativ stocurile. „Am avut un client care la inceputul lui 2009 avea aproape 2.000 de paleti si acum a ajuns la 500. In contract se mentioneazaun anumit numar de paleti pe care ar trebui sa-i plateascaun client, chiar dacanu-i are. Dar nu poti saiei unui client bani pe 2.000 de paleti dacaacesta are doar 500, pentru cao sa-l pierzi. Trebuie savenim in sprijinul clientului. In plus, noi raportam clientilor dacaau stocuri care nu se miscain depozit si incercam savenim cu solutii pentru eficientizare. Dar nu este usor samergi la client sa-i spui exact ce probleme are si ce ar trebui safacapentru a reduce din costuri.“

Oameni putini, dar eficienti
De anul acesta, Omega a inceput safacasi reduceri de personal. In prezent, in depozit lucreaza20 de angajati, iar la transport international, 10, fatade 35 in 2008. „Ideea a fost de a reevalua eficienta personalului. Panaacum cativa ani alergai dupaun angajat bun in depozit, iar acum sunt surprins de cate CV-uri primesc. Reducerile de personal au fost facute dupaevaluari ale competentei. Am mers pe principiul de a angaja in loc de trei persoane ineficiente una buna.“

Sistemul informatic vine din Grecia
Omega lucreazape un WMS dezvoltat de compania Mantis din Grecia, iar interfata cu clientii este una electronica, dezvoltataprin fortele companiei. Cu ajutorul acestei interfete se fac schimburi de informatii intre sistemul companiei si cel al clientilor privind receptiile sau livrarile. „Incercam saavem cu toti clientii o astfel de interfata, desi cu unii este mai greu, pentru canu au capacitatea IT safacaacest lucru. Ei vor sainvesteascamai mult in activitatea de bazadecat in sistemul informatic. Dar sunt si clienti care vor saaibaun control foarte bun al procesarii si urmaririi de comenzi, astfel caeste necesarao interfataelectronica.“
Pe partea de transport international, compania lucreazacu cateva aplicatii dezvoltate de echipa proprie de IT din Grecia.

Articole similare

Ad