Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fabricat (cu mândrie) în România

Carosierul prahovean Aveuro Internațional a lansat în premieră pe piața din România autobuzul electric e-Ambra, de 8,8 m, construit pe șasiu Iveco, având intrare coborâtă în partea din spate și o capacitate de 35 de locuri. Vehiculul deține deja omologare de tip obținută în Belgia și este disponibil în producția de serie atât pentru comenzi din România, cât și pentru piețele de export. Cu ocazia unui test-drive efectuat în Câmpina, la sfârșitul lui iulie, autobuzul Aveuro a confirmat nivelul ridicat de confort la rulare, tipic modelelor cu propulsie electrică, cu accelerare și frânare line, fără zgomot sau vibrații.

Autobuzul electric Aveuro e-Ambra urban, primul de acest gen produs în România, are o lungime de 8,8 m, două axe și poate transporta maximum 35 de pasageri. Intrarea coborâtă, obligatorie pentru transportul persoanelor cu handicap, este amenajată în dreptul ușii spate. Vehiculul are la bază șasiul Iveco Daily diesel, cu masă maximă totală autorizată de 7,2 t, care a fost autorizat pentru transportul a 8 t, după efectuarea testelor necesare de siguranță în Turcia.

Proiectul autobuzului electric este realizat integral de către Aveuro Internațional, de la înlocuirea trenului de rulare, carosare și până la amenajarea interioară. Producția completă din momentul recepționării șasiului este momentan de două luni, însă de anul viitor va fi finalizată o hală nouă, care va fi dedicată carosării pe șasiu Iveco, iar timpul de execuție va fi redus. Foarte important, compania a angajat și un inginer nou, cu experiență din Turcia, specializat în construcția de caroserie pe șasiu. „Ne dorim să dezvoltăm portofoliul de produse și pe Iveco Daily, împreună cu cele construite pe șasiu Mercedes-Benz Sprinter. În acest fel vom putea fi mult mai flexibili și vom avea o ofertă mai variată”, a declarat Vlad Papuc, administrator Aveuro Internațional.

2022 se estimează că va fi încheiat cu aproape 500 de vehicule produse pe șasiul Sprinter, atât de transport persoane, cât și de marfă. Și, dacă ar fi fost mai multe șasiuri disponibile, volumele ar fi fost și mai mari, pentru că cerere există, în ciuda scumpirilor semnificative din industrie. Pentru anul viitor, caietul de comenzi este deja plin, cu aceleași volume pe Sprinter plus 50 de autobuze carosate pe șasiu Iveco Daily. Este vorba doar de modele diesel deocamdată, eventualele comenzi pentru versiunea electrică urmând să vină în completare. De altfel, Aveuro Internațional este într-o continuă creștere a numărului de angajați și pentru anul viitor se dorește menținerea acestei politici. Deocamdată, compania are 100 de angajați, dintre care 70 în producție.

Carosierul român are în lucru și versiunea de 10 m lungime, cu podea coborâtă în zona din mijloc. Și acest model va avea tot două axe, însă cu ampatament mărit cu 40 cm și o consolă spate ușor mai lungă. Vehiculul ar putea fi gata până la sfârșitul anului.

Motor performant și o autonomie de 250 km

Modelul e-Ambra testat este echipat cu motor electric de 150 kW, care este dezvoltat și furnizat de către o firmă din Lituania. Aceasta se ocupă și de monitorizarea în timp real a funcționării optime a propulsorului EV-150, care este livrat din start cu un mini-tester ce se conectează apoi la OBD-ul mașinii, astfel că toate update-urile se fac online.

Funcționarea motorului electric este optimă, aceelerația continuă fiind beneficiul transmisiei directe, fără trepte de viteză. La eliberarea pedalei de frână, decelerarea automată este foarte confortabilă pentru pasageri și permite și o ușoară recuperare de energie. Astfel, pe distanțele lungi ale testului efectuat la Câmpina am putut conduce autobuzul doar din pedala de accelerație. Ce-i drept, traficul era lejer, nefiind oră de vârf.

Energia este stocată în 3 pachete de baterii Li-ion NMC Tip 2, având o capacitate de 50 kWh fiecare. Acestea sunt montate în șasiu și dispuse astfel încât greutatea să fie distribuită egal pe întreaga lungime a vehiculului și asigură o autonomie de aproximativ 250 km, ceea ce este suficient pentru majoritatea aplicațiilor urbane. Încărcarea se face pe timpul nopții, fiind necesare 5,7 ore pentru ca bateria să ajungă de la minimul optim de 20% la 100%. Opțional, se poate furniza și sistem de încărcare rapidă, la 70kWh, pentru o alimentare în maximum două ore și jumătate.

Se poate alege însă și un motor mai mic, de 100 kW, care vine împreună cu două baterii, pentru o autonomie de 180 km. Grație reducerii greutății proprii a vehiculului cu circa 240 kg – pentru configurația cu două baterii – capacitatea de transport crește cu cinci pasageri.

În funcție de condițiile meteo și de trafic, consumul de energie al e-Ambra se situează între 0,3 și 0,6 kWh/km – la testul SORT 2, consumul înregistrat a fost de 0,462 kWh/km.

Interior aerisit și luminos

Bordul e-Ambra a rămas cel clasic Iveco Daily, adaptat pentru informațiile necesare unui vehicul electric. Pe consola centrală, ecranul folosit, de regulă, pentru navigație, oferă acum date despre nivelul de încărcare a bateriei, autonomia rămasă, consumul instantaneu și altele. Ecranul este dezvoltat de producătorul motorului și vine la pachet cu acesta din urmă.

Altfel, șoferul beneficiază de confortul tipic al utilitarelor Daily, cu post de lucru organizat ergonomic și numeroase compartimente de depozitare, în față și pe lateral. Spre deosebire de van, parbrizul a fost însă înlocuit cu unul panoramic, care conferă o vizibilitate optimă la exterior pentru șofer și pasageri deopotrivă și face ca interiorul să fie foarte luminos. La acest lucru contribuie, desigur, și linia joasă a geamurilor laterale.

Accesul la bord se face prin intermediul a două uși, dintre care cea din față este dintr-o singură foaie, iar cea din spate este dublă și are montată o rampă manuală, pentru a permite accesul căruciorului cu rotile. Pe peretele din spate al autobuzului au fost montate scaune rabatabile, pentru a suplimenta numărul acestora. În restul salonului s-a optat pentru o configurație de scaune 2+1, ceea ce permite suficient spațiu de mișcare. Nu lipsesc porturile USB, lămpile LED, iar podeaua imitație de lemn conferă o notă de stil. De subliniat faptul că vehiculul este pre-echipat pentru montarea sistemelor de ticketing, numărare de pasageri și/sau management flotă.

Întrucât autobuzul este construit pe șasiu Iveco, toate consumabilele de frânare și direcție pentru întreținere vor fi furnizate de Iveco. Motorul electric și bateriile beneficiază de garanție internațională din partea producătorului european (bateriile aproximativ 7 ani), iar întreținerea va fi făcută de inginerii Aveuro Internațional, școlarizați în prealabil în Lituania. La fel, restul garanției și service-ului pentru caroserie vor fi acoperite de firma prahoveană.

Vehiculul electric va fi oferit la licitațiile publice anunțate în țara noastră, inclusiv cele care vor fi organizate prin PNRR, și, în plus, va fi prezentat începând din toamna aceasta la târgurile de profil din Europa. De precizat că pe piețele europene se colaborează aproape exclusiv cu dealeri, aceștia din urmă având în sarcină promovarea, vânzarea și servisarea mașinilor.

În paralel va fi promovat și modelul Ambra diesel, de 9 m și o capacitate de 35+1+1 locuri, care se așteaptă să se bucure de succes, în condițiile în care vehiculele de capacitate medie sunt foarte căutate în România, iar autobuzul Aveuro de 35 de locuri va fi oferit la un preț competitiv în comparație cu modelele concurente existente în piață. Plus că motoarele FPT Industrial sunt recunoscute pentru consumul redus de carburant.

Proiectul de dezvoltare a autobuzului electric a durat 6 luni, iar investiția inițială s-a ridicat la aproximativ 400.000 de euro. Separat, urmează cheltuieli suplimentare pentru extinderea portofoliului de produse cu alte versiuni de lungime.

Articole similare

Ad