Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

File de poveste

Setra aniverseaza in 2016 nu mai putin de 65 de ani de la crearea brandului si peste 107.000 de vehicule vandute in tot acest timp. De la primul S 8, lansat in 1951, si pana la cele mai moderne autocare ale seriilor 500 TopClass si ComfortClass, constructorul german a fost mereu printre pionierii industriei, in inovatii si varf de tehnologie. Pentru a sarbatori cele sase decenii si jumatate de istorie Setra, Daimler Buses a organizat un test drive cu trei modele de referinta: S 215 HD (1976), S 210 HD (1988) si S 315 HDH (1996). Vehiculele, aflate in perfecta stare de functionare, au putut fi conduse in Ulm si prin imprejurimi, dovada incontestabila a calitatii care „bate“ timpul.
 

Kässbohrer Fahrzeugwerke, cu sediul in Ulm, Germania, a lansat in 1951 primul autobuz S 8 pe caroserie autoportanta, cu propulsor montat in partea din spate a vehiculului si axa motoare spate. Si asa a inceput povestea. Numele de Setra vine de la abrevierea cuvantului „selbsttragend“, care in germana inseamna „autoportant“. Iar de-a lungul timpului a fost sinonim cu calitatea in transportul de persoane.
Prima serie de vehicule a inclus modele destinate transportului turistic, regional si urban. Litera S, pastrata pana astazi in denumirea autovehiculelor Setra, reprezenta brandul, in timp ce indicativul numeric exprima randurile de scaune de la bord. In 1967 a fost lansata seria 100, care, pe langa o schimbare evidenta de design, a venit cu sistemul modular de constructie si numeroase piese comune pentru cele cinci modele disponibile. Aniversarea a 25 de ani a marcat lansarea legendarei serii 200, odata cu care au fost introduse franele pe disc standard pentru axa fata, dar si sistemul de ventilatie transversal, iar in 1991 a fost prezentata seria 300, care s-a remarcat prin design, dar si printr-un nou sistem integral de oglinzi. Tot atunci a fost facuta si impartirea modelelor intre gamele TopClass, ComfortClass si MultiClass, care s-a pastrat pana in zilele noastre. Mai aproape de prezent, seria 400, lansata incepand cu 2001, a inclus nu mai putin de 20 de modele, dintre care doua versiuni pentru Statele Unite si doua ComfortClass cu volan pe partea dreapta. Si cand toata lumea se intreba ce ar mai putea aduce in plus o noua generatie de autocare, Setra seria 500 a surprins prin design, finisaje si tehnologie.

Trei modele de referinta, pentru o calatorie in timp
Cu prilejul aniversarii a 65 de ani de la crearea brandului, presa internationala invitata la Ulm a avut posibilitatea sa testeze trei modele de referinta pentru istoria Setra. Este vorba de primul autocar S 215 HD, construit ca prototip in 1976, un S 210 HD, din 1988, precum si un S 315 HDH, produs in 1996. Toate vehiculele au fost rascumparate de Daimler de la proprietarii lor, au fost reconditionate, iar acum fac parte din flota de demo „Setra Classic“.
Mai solicitante decat autocarele cu care ne-am obisnuit in prezent, este o placere sa conduci cele trei vehicule retro. In cateva sute de metri te obisnuiesti cu schimbatorul de viteze fixat in podea, si in special modelul „dublu H“ al S 315 HDH a fost o surpriza placuta. De altfel, acesta a fost varful de gama la momentul lansarii sale pe piata, fiind ales Autocarul Anului 1993.
Urcand la bord, nu poti sa nu fii cuprins de nostalgie, cand te gandesti la oamenii care s-au urcat acum zeci de ani pe aceleasi trepte, au stat pe aceleasi scaune pe care stam noi acum si s-au bucurat de calatoria cu – ceea ce era la momentul respectiv – „best in class“.

Articole similare