Potrivit președintelui FORT, Augustin Hagiu, Ministerul Finanțelor a promis astăzi că șoferii profesioniști nu vor fi vizați de proiectul de modificare a Codului Fiscal, care prevede eliminarea prestațiilor suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate din categoria indemnizațiilor cu tratament fiscal egal cu cel al diurnelor/indemnizațiilor de detașare, respectiv neimpozabile în limita plafonului stabilit prin legea 72/2022.
Concepută pentru a fiscaliza în special miile de lucrători angajați în calitate de curieri, măsura de plafonare a indemnizației de mobilitate afectează fără doar și poate șoferii de transport internațional, unde indemnizația are o valoare mai mare decât cea permisă pentru transport național. Concret, textul propus inițial ar permite din nou ANAF să interpreteze după bunul plac încadrarea șoferilor care efectuează transport internațional și să încadreze diurnele la drepturi primite în baza clauzei de mobilitate și să impoziteze tot ce trece de 33% din salariul de încadrare.
La cererea patronatelor transporturilor, modificările la noul Cod fiscal, care ar trebui să fie finalizate în numai două zile, vor include limitarea plafonului neimpozabil al indemnizației care se poate acorda în baza clauzei de mobilitate, însă va exista o excludere clară a șoferilor profesioniști de la această limitare, astfel încât tratamentul fiscal pentru clauza de mobilitate să rămână cel stabilit prin legea 72/2022, același cu indemnizațiile de delegare/detașare, adică să fie neimpozabil în limita a 3 salarii de încadrare.
Deși s-a cerut ca modificările să intre în vigoare de la 1 ianuarie, este foarte posibil ca noile regimuri fiscale să fie aplicate chiar de la 1 august, cum s-a anunțat inițial.