AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Fluxurile de aprovizionare din China pun in incurcatura productia europeana

Intarirea relatiilor economice dintre Europa si China este un subiect permanent dezbatut la Bruxelles. La un summit ce a avut loc in primavara anului trecut discutiile s-au axat pe importanta acestui aspect in contextul in care China este al doilea partener al UE dupa SUA, iar Europa, la randul ei, este cel mai mare partener comercial pentru China. Importurile Chinei din Europa erau atunci in valoare de 375 de miliarde de euro, iar exporturile de 198 de miliarde de euro. Asadar, schimburile comerciale dintre cele doua parti se ridicau la circa un miliard de euro pe zi. Iar eventualitatea cresterii volumelor dintre cele doua parti urma sa fie sustinuta si de investitiile pe care guvernul chinez le-a facut pe diferite rute de transport. 
Toate aceste planuri au fost acum date peste cap de coronavirusul care a lovit in principal regiunile unde se aflau majoritatea companiilor active din China. Potrivit unui studiu al firmei de cercetare Dun & Bradstreet, in regiunile cu cel putin 100 de cazuri confirmate se afla peste 90% din toate companiile active din China. Circa 49.000 sunt divizii si filiale ale unor companii straine. Aproximativ 51.000 de firme din lume au cel putin un furnizor de rangul intai in regiunile afectate, iar cinci milioane au cel putin un furnizor de rangul al doilea. Provinciile afectate de epidemie reunesc jumatate din forta totala de munca si 48% din volumul total al vanzarilor din economia chineza, care reprezinta circa 20% din PIB-ul global. Iar daca epidemia va continua ar putea incetini cu circa un punct procentual cresterea economiei globale!
Acum, numeroase companii care livrau catre UE atat materii prime, cat si produse finite au fost nevoite sa isi inchida portile, ceea ce a afectat cel mai tare firmele dependente de materia prima venita din China, cum sunt cele producatoare de medicamente, automotive, electronice si nu numai. 
Revenirea pietei chineze va duce cu siguranta la cresterea preturilor de transport din aceasta regiune, dar si, in unele cazuri, la imposibilitatea de a reusi ca marfurile sa fie consolidate intr-un singur transport, deoarece este posibil ca productia sa fie mult sub cererea existenta. In prezent, fabricile din China lucreaza la jumatate din capacitate, ceea ce poate duce pe viitor si la o scumpire in masa a produselor venite din China. Deja transporturile aeriene de marfuri s-au scumpit cu 300-400% din cauza scaderii capacitatii existente. Iar capacitatea transporturilor maritime este inca redusa, Maersk anuntand ca a anulat 50 de curse in plus fata de cele pe care le anulase deja odata cu prelungirea noului an chinezesc.
Asa ca este foarte posibil ca lovitura coronavirusului sa schimbe complet abordarea UE fata de aceasta tara vazuta pana mai ieri atat ca o forta de munca ieftina, dar si una importanta de consum. Acelasi virus a scos la iveala vulnerabilitatea economiei europene, care a mizat totul pe China. Ramane de vazut daca marile companii europene sunt dispuse sa plateasca putin mai mult pe mutarea unor linii de productie inapoi in Europa pentru a avea transporturi predictibile de materii prime si subansamble, dar si de produse finite. Si poate o parte dintre cei care renunta la Asia isi vor indrepta atentia si catre tara noastra, chiar daca singurul nostru atu ar fi forta de munca ieftina, ce-i drept, insa tot mai putin disponibila!

Articole similare

Ad
Ad