AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Fluxurile X-dock vor domina logistica de frig

Procesul logistic a cunoscut o evolutie spectaculoasa in ultimii ani, actorii din industrie fiind nevoiti sa aplice strategii de optimizare, sa utilizeze canale de distributie, sisteme logistice, metode de stocare, depozitare si gestiune moderne pentru a opera la costuri cat mai mici si a face fata competitiei. Complexitatea la care a ajuns logistica la ora actuala necesita adoptarea unor noi modele de afaceri, capabile sa urmeze tendintele industriei intr-o maniera noua de abordare a serviciilor oferite clientilor.
 

O astfel de abordare a fost aplicata de Kühne+Nagel Grecia. Ea este bazata pe un proces de primire-expediere a marfurilor, limitat la maximum 12 h, pentru a mentine un nivel scazut al stocurilor.

In mediul de afaceri actual nu este recomandat companiilor doar sa puna in aplicare strategiile care urmaresc indeplinirea unui plan de marketing la cele mai mici costuri posibile. Logistica are un rol din ce in ce mai important in activitatea companiilor, fiind elementul care asigura ca procesul prin care produsul final ajunge la client este optim. Prin organizarea unei activitati logistice eficiente, aceasta functie aduce o contributie reala la cresterea rentabilitatii firmei, fluxul incepand in momentul in care clientul lanseaza o comanda si incheindu-se atunci cand aceasta este incheiata.
Kyriakos Spanogiannis, Business Development&Operations Coordination Manager Kühne+ Nagel Grecia, a realizat un studiu de caz operational in ceea ce priveste manipularea marfurilor perisabile in situatii „just in time“, avand la baza chiar activitatea furnizorului de servicii logistice Kühne+ Nagel din Grecia.
Deoarece operatiunile de pregatire a marfurilor pentru expediere pot fi considerate, fara indoiala, curse contra cronometru, operatorul logistic de servicii a implementat „conceptul X-docks“, care consta in pregatirea marfurilor pentru expediere imediat ce ajung in depozit si expedierea produselor in mai putin de douasprezece ore de la receptie.
Construit in 2002, depozitul Kühne+Nagel are o suprafata acoperita de 17.223 m2, cu platforma multi-utilizatori. Suprafata totala a terenului este de 57.790 m2, pentru securitate perimetrul fiind imprejmuit. Protectia anti-incendiu a cladirii este asigurata de detectoare si evacuatoare de fum, plus un sistem autonom de protectie.
Depozitul poate adaposti pana la 125.000 m3 de produse, avand 10.000 de pozitii pentru paleti, iar datorita structurii compartimentate multi-temperatura, plaja temperaturilor de pastrare variaza de la -26 la +12oC, la care se adauga functia de control al umiditatii. Instalatiile de racire aflate in uz tin cont de factorul mediu, fiind umplute cu freon R404 si etil glicol, lichide ce se supun cu usurinta procesului de reciclare. In plus, beneficiaza de certificarile ISO si HACCP.
Energia electrica necesara alimentarii depozitului este asigurata de doua generatoare cu capacitatea de 1.600 KVA fiecare.
O atentie sporita a fost acordata monitorizarii proceselor desfasurate in depozit, astfel ca, pe langa agentii de securitate si sistemele de alarma, a fost introdus si un sistem de monitorizare cu camere, intrarile si iesirile fiind supravegheate in permanenta.
Depozitul este operational 24/ 24 h, zilnic, procesele desfasurate aici sunt realizate conform principiului FIFO, iar serviciile oferite includ picuire, reambalare, etichetare si retururi catre magazine.
Produsele aflate in depozit sunt supuse unui proces de inventariere continua, iar managementul este asigurat prin radio frecventa RF.

160.000 t de marfa livrata anual
In fiecare zi, capacitatea maxima de operare a depozitului este 2.023 de paleti, putand fi pregatite si expediate 135 de unitati zilnic.
Capacitatea de procesare din depozit difera in functie de natura marfurilor, astfel ca, in ceea ce priveste carnea refrigerata, se poate ajunge la 6.680 de unitati zilnic, si toate sunt x-docks. In cazul coletelor, zilnic sunt procesate 71.084 de unitati, din care jumatate sunt x-docks.
Anual, prin depozit trece un flux de 155.000 t de produse, procesate si livrate catre 29 de hipermarket-uri si 220 de market-uri.
Programul de receptie este foarte strict si precis in cazul fluxului de marfuri x-docks, mai ales ca timpul este limitat la 12 ore pentru receptie-livrare. In ceea ce priveste calitatea serviciilor, nu este admisa nicio eroare: acestea trebuie sa fie in concordanta cu specificatiile impuse pentru fiecare produs si, nu in ultimul rand, de normele HACCP.
Dupa finalizarea receptiei, pentru demararea procesului de picuire a marfurilor pentru expediere este necesar indexul marfurilor care urmeaza sa fie livrate.
De asemenea, procesul de pregatire a bunurilor pentru expediere trebuie sa aiba in vedere amplasamentul magazinelor care au inaintat comanda si sa se plieze pe programul de expediere. Intotdeauna trebuie sa existe un plan de rezerva pentru erorile aparute la livrare-receptie, sau in cazul in care camioanele nu respecta programul de incarcare, sau chiar nu mai vin. Eficienta proceselor desfasurate zilnic are nevoie de atenta monitorizare a unui sistem de management al indicatorilor de performanta.
„Operatorii logistici trebuie sa-si upgradeze in mod constant strategia 3PL in cazul x-docks, fiind vorba de produse cu termen de valabilitate limitat, iar intre comanda si expediere trebuie sa existe o coordonare perfecta“, a spus Kyriakos Spanogiannis. Iar furnizorii care nu se conformeaza planului de receptie/expediere sunt penalizati.
Beneficiile oferite de utilizarea conceptului x-docks sunt numeroase, incepand de la un nivel redus al stocurilor, productivitate marita si costuri fixe si de depozitare mai mici, pentru ca timpul de stocare a unui produs este redus.
„Este limpede ca serviciile logistice urmeaza aceleasi tendinte de modernizare si eficientizare continua prin procesul de globalizare, relocarea unitatilor de productie si reducerea numarului de furnizori“, a comentat Spanogiannis.
Pentru a se conforma cu aceste tendinte generale ale pietei, furnizorii trebuie sa faca fata provocarilor, mai ales ca, din cauza crizei, comertul mondial si-a redus volumul, iar preturile au mai scazut.
Ca rezultat al globalizarii, logistica, la scara larga, a devenit un proces tot mai complicat, iar operatorii trebuie sa se conformeze presiunii costurilor, exercitate ca urmare a aparitiei mai multor furnizori pe pietele locale si preocuparilor ecologiste in ceea ce priveste mediul si reducerea efectului de incalzire globala prin implementarea strategiilor de folosire a tehnologiilor non-poluante, sau, cel putin cu un grad cat mai mic de nocivitate asupra mediului.
„Traim vremuri interesante. Indiferent de solutiile adoptate astazi, cu siguranta maine logistica va fi diferita“, a mai spus Kyriakos Spanogiannis.
Operatiunile globale si presiunea dintr-o piata mereu in schimbare reprezinta o provocare pentru modelele logistice utilizate la ora actuala.
Pentru ca industria logisticii sa depaseasca punctul in care se afla sunt necesare idei noi, iar pentru a face fata provocarilor este necesara regandirea modelelor de globalizare. „Pe termen scurt, tehnologia e-xistenta nu raspunde provocarilor pietei“, a conchis Spanogiannis.

Articole similare

Ad
Ad