Pandemia a lovit puternic economia, iar piața auto, una dintre cele mai înfloritoare ramuri industriale, a fost printre cele mai afectate în 2020. Producătorii, furnizorii de piese și componente, dar și transportatorii și logisticienii specializați în acest domeniu au fost nevoiți să se reprofileze (parțial), pentru a compensa pierderile suferite de contractarea pieței auto. GEFCO, un furnizor tradițional pentru industria auto, și-a propus de mai mulți ani să își reducă dependența față de acest sector, iar rezultatele s-au văzut în creșterea constantă a volumelor de activitate din celelalte domenii de activitate. Despre strategia GEFCO România în perioada următoare – având în vedere și condițiile speciale de piață determinate de pandemie – precum și despre planurile de viitor am discutat cu primul său director general de naționalitate română, Bogdan Ioniță.
Tranzit: Ce înseamnă pentru dumneavoastră ocuparea funcției de director general în cadrul GEFCO România?
Bogdan Ioniță: M-am alăturat echipei GEFCO România în 2006, când am ocupat funcția de director al operațiunilor de transport aerian și maritim. După câțiva ani mi-au fost încredințate și cele de logistică și de transport rutier, care, tradițional, în GEFCO reprezintă o parte importantă din volumul total de activitate și, implicit, din cifra de afaceri. În 2014, grupul mi-a oferit posibilitatea să fac același lucru pe o piață diferită, în Cehia, iar 4 ani mai târziu am preluat și operațiunile din Slovacia. Aceste două țări sunt foarte importante pentru GEFCO, nu doar în regiune, ci și la nivel global, datorită concentrării foarte mari a industriei auto, cu fabrici ale producătorilor și ale furnizorilor lor și, implicit, cu toată logistica aferentă. În vara acestui an mi s-a propus revenirea în țară pe poziția de director general, lucru pe care l-am acceptat cu mândrie.
Este o practică obișnuită în companie ca la un moment dat să se „naționalizeze“ funcția de director general? Sunt manageri locali și în alte țări?
Desigur, sunt manageri locali și la alte filiale GEFCO. Nu se poate vorbi însă de o politică a companiei în acest sens. Ca în orice corporație, GEFCO are proiecte și politici în ceea ce privește migrația forței de muncă, atât la nivel de management, cât și pe alte poziții, pe perioade de timp scurt, mediu și lung. Iar această practică este binevenită.
Oricum, nu am fost singurul candidat pentru poziția de director general al GEFCO România. S-a întâmplat să fiu eu, ceea ce nu poate decât să mă bucure. Faptul că sunt român probabil că a reprezentat un avantaj din punct de vedere al cunoașterii pieței și echipei.
Care au fost practicile de succes pe care le-ați implementat în perioada în care ați condus operațiunile GEFCO în Cehia și Slovacia? Ce v-ați propus să schimbați în cadrul filialei din România?
Procesele de management ale GEFCO sunt unitare; avem bune practici bine dezvoltate și împărtășite în cadrul grupului. Astfel, o persoană care face management de operațiuni într-o țară își va găsi cu ușurință locul și în cadrul unei alte filiale, întrucât climatul de business este în linii mari același. Pe de altă parte, împărtășirea de bune practici la nivelul grupului este foarte importantă, deoarece tot timpul apar situații noi și este bine să avem cât mai multe informații pentru a ne adapta rapid. Evident, în Cehia și în Slovacia business-ul este la un nivel ridicat. Sunt câteva practici destul de specifice care ar putea fi implementate și în România, însă aș dori prima dată să facem o evaluare, să vedem în ce măsură le putem prelua aici și abia ulterior să le facem publice. Nu este vorba despre vreo superstiție, ci doar consider că este mai bine ca rezultatele să fie cele care să facă diferența.
În același timp, comparând forța de muncă din România cu cea din Cehia și Slovacia, nu am observat diferențe majore în ceea ce privește productivitatea, modul în care se comunică, atitudinea angajaților etc. Ca și în România, și în Cehia și Slovacia a fost o perioadă bună din punct de vedere economic înainte de pandemie, cu un șomaj scăzut și cu ceva probleme pe piața forței de muncă.
Care sunt liniile directoare ale mandatului dumneavoastră în perioada următoare? Veți face modificări în politica firmei, necesare în contextul pandemiei și al noilor situații de business?
Cunosc foarte bine GEFCO România și evoluția companiei în decursul anilor, cu o dezvoltare sustenabilă și cu rezultate foarte bune. Unul dintre obiectivele mele acum este reluarea creșterii într-un ritm susținut a business-ului, inclusiv prin diversificarea portofoliului de clienți și a sectoarelor cărora vrem să ne adresăm pe piața locală. Este important să intrăm și pe alte segmente decât cele tradiționale. Apoi, aș vedea importantă dezvoltarea unor servicii noi, care și-au dovedit utilitatea mai ales în perioada aceasta. Un exemplu este divizia GEFCO de transporturi rapide („time-critical“), care în 2020 a cunoscut o creștere mare în România și în care vedem potențial și pe viitor. Nu în ultimul rând, trebuie să avem o strategie comună cu grupul pentru dezvoltarea digitalizării activității.
Dezvoltarea în alte industrii este un deziderat de mulți ani pentru GEFCO România. De ce este atât de grea desprinderea de automotive și specializarea pe alte segmente?
Business-ul GEFCO România pe alte segmente decât automotive s-a triplat în ultimii ani. E-adevărat că nu a pornit de la un nivel prea înalt, însă dezvoltarea în tot ce înseamnă non-automotive are un ritm de creștere (în procente) mult mai alert decât în automotive, ceea ce confirmă faptul că se întâmplă lucruri în acest sens, chiar dacă ieșirea dintr-o paradigmă reprezintă un efort complex.
Cu siguranță intenționăm să intensificăm acest proces, prin acțiuni comerciale concertate și prin definirea de servicii specifice nevoilor altor industrii. Ne dorim să rămânem în sfera industrială în ceea ce privește portofoliul de clienți, pentru a nu ne depărta prea mult de competențele noastre de business în logistică. Totul începe cu prospectare și vânzare și urmează servicii țintite și de calitate pentru noii-clienți.
Este GEFCO România interesată de logistica transportului și distribuției unui eventual vaccin Covid-19?
Unul dintre segmentele nou-vizate este industria farmaceutică/produse de îngrijire personală. În acest sens, GEFCO România are certificare GDP (Good Distribution Practice) și avem clienți din această sferă. În ceea ce privește distribuția vaccinurilor pentru Covid, analizăm situația împreună cu partenerii noștri. Sunt anumite aspecte care ies din sfera transportului farma normal: experiența logistică a tuturor pe lanțurile de frig se oprește undeva la temperaturi de -30 OC, însă acum auzim de condiții noi de transport și cu toții încercăm să vedem în ce fel se pot desena soluții pentru logistica acestor produse.
Cert este că suntem interesați și analizăm situația cu atenție, pentru a participa la acest efort de distribuție de vaccinuri în momentul în care ele vor fi disponibile.
Veți dezvolta și capacități de depozitare?
Încercăm întotdeauna să dezvoltăm lanțuri logistice cât mai complete pentru clienții noștri. Pe de altă parte, strategia de dezvoltare dedicată farma este de a crește împreună cu clientul. Nu preconizăm, așadar, să deschidem speculativ spații de depozitare pentru produse farmaceutice, ci doar dacă vom primi solicitări concrete.
Veți căuta oameni noi, cu experiență în domeniile nou-vizate?
Deși GEFCO este cunoscut ca un specialist în logistica pentru industria auto, competențele noastre nu se opresc aici. Am demonstrat că suntem capabili să oferim servicii logistice de cea mai înaltă calitate și în alte domenii, fără a fi nevoiți să cumpărăm competențe din afară. Este mai mult vorba despre schimbarea paradigmei în care ne-am situat în anii trecuți.
Cum faceți față provocărilor de acum și ce așteptări aveți pentru perioada care va urma?
Situația trebuie evaluată din mai multe perspective. Vorbim în primul rând despre dimensiunea umană și despre schimbările pe care pandemia le-a indus – începând cu telemunca, nevoia îmbunatățirii proceselor de management în condițiile în care managementul de proximitate nu mai este o realitate a vieții de zi cu zi și până la situația sanitară în sine – și despre acțiunile pe care fiecare companie trebuie să le întreprindă pentru a garanta – atât cât se poate – sănătatea și siguranța angajaților.
Ca proiecte de succes în această perioadă pot enumera transporturile de echipamente medicale din China. GEFCO a organizat importul a peste un milion de măști, în perioada în care avioanele erau ținute la sol și era foarte greu de organizat logistica. În Cehia și Slovacia, la începutul pandemiei, am organizat câteva chartere pentru care am folosit avioane de pasageri.
Din perspectiva business-ului, am trăit o primăvară foarte grea din punct de vedere economic. Consider că nimeni nu mai vrea să se întoarcă acolo și salut faptul că, deși avem restricționări locale, generate de starea generală a pandemiei, nu mai avem blocarea completă a economiei, care, evident, nu era o soluție bună pentru nimeni pe termen lung. Au venit și vești bune în legătură cu vaccinul, iar pentru economie în general este importantă atitudinea cumpărătorului final, care acum se pare că are mai mare încredere în viitor comparativ cu primăvara acestui an. Una peste alta, estimăm o revenire lentă a economiei, începând mai ales din a doua jumătate a lui 2021.
Cum vă pregătiți pentru relansarea industriei auto, mai ales că se vorbește despre produse și servicii noi, despre creșterea influenței electro-mobilității?
Tonul va fi dat de producătorii auto. În lanțul lor logistic imediat vor fi furnizorii de piese și componente, care vor decide să își diversifice portofoliul astfel încât să includă și piese/sub-ansamble pentru vehicule electrice. Discuțiile în jurul electro-mobilității s-au intensificat și vedem tot mai multe modele de vehicule electrice pe piață. Cred că și România trebuie să se pregătească pentru industria de sub-ansamble, pentru o tranziție și către acest tip de autovehicule.
În același timp, mesajele venite din sfera politică referitoare la restricționarea sau chiar eliminarea – într-un anumit orizont de timp – a autovehiculelor cu motoare cu ardere internă ne confirmă faptul că aceasta este direcția.
Cum va afecta adoptarea Pachetului Mobilitate activitatea GEFCO în calitate de mare expeditor?
Țările din estul Europei sunt văzute ca principali furnizori de transport. Evident, Pachetul Mobilitate va aduce schimbări pentru cărăuși în sensul creșterii costurilor de operare, iar în funcție de situația de pe piață acestea vor fi absorbite într-o măsură mai mare sau mai mică de clienții finali. De asemenea, ne bazăm pe agilitatea partenerilor noștri pentru a avea o bază de costuri cât mai corectă.
Probabil că vor fi companii care vor fi afectate și de aici va urma un proces de deconcentrare a pieței, cu achiziții de firme mici de către cele mai mari.
Ce proiecte concrete aveți în derulare pentru creșterea digitalizării activității în România?
În 2020 s-a finalizat implementarea softului de urmărire pentru transporturi, toate mașinile care fac livrări pentru GEFCO fiind echipate cu sisteme de monitorizare. Clienții pot verifica în timp real transporturile pe care le efectuăm pentru ei. Serviciul „Track and trace” este foarte important în logistică, iar la nivel global se fac investiții importante în această direcție.
Special pentru industria auto GEFCO a dezvoltat aplicația „Moveecar“ prin care se asigură logistica autovehiculelor pe toată durata lor de viață și se adresează mobilității în general, inclusiv jucătorilor din segmentul electro-mobilității.
De asemenea, GEFCO și firma franceză Chronotruck au dezvoltat în parteneriat o platformă digitală de transport, pe care se întâlnesc direct furnizori și clienți pentru contracte spot. Aceste servicii vor fi disponibile în curând și în România.
Care credeți că sunt calitățile pe care trebuie să le aibă un bun manager?
Pentru a avea succes cu organizația pe care o conduce, un manager trebuie să aibă o fire analitică, să ia decizii și să își asume strategia companiei. Ca o notă personală, cred că succesul managerilor este dat de succesul oamenilor pe care îi au în echipă. Cheia se găsește în modul în care managerul relaționează cu echipa, în modul în care își pregătește echipa pentru succes și cum împarte succesul, odată obținut, cu oamenii săi. Este importantă crearea unui climat de urmărire a performanței, dar și de încredere între membrii echipei. Aproximativ 60% din angajații GEFCO România de acum sunt oameni cu care am interacționat în trecut, iar cu cei cu care nu am fost atunci în contact am lucrat ulterior pe diverse alte proiecte.