Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Focus pe mobilitate electrică

MAN Truck & Bus a anunțat că urmează o schimbare majoră în politica sa, cu accent pe digitalizare și electrificare. Astfel, constructorul german va investi masiv în anii următori în dezvoltarea tehnologiei electrice și implementarea ei pe toată gama de produse. Autobuzul urban electric Lion’s City E a intrat în operare în mai multe orașe din Germania, iar versiunea articulată este deja în teste, începerea producției de serie fiind planificată pentru prima jumătate a anului viitor. Pe segmentul minibusurilor, după prezentarea modelului TGE de 8 locuri, în urmă cu doi ani, acum a fost lansată în premieră versiunea de 16 locuri, TGE Coach, construită pe șasiul de 5,5 t. Alte noutăți sunt anunțate pentru 2021, premierele urmând să aibă loc la Busworld Brussels.

Noul autobuz urban Lion’s City în variantă convențională a fost vândut deja în peste 1.000 de unități, 90% dintre acestea fiind echipate cu propulsorul MAN D15 în combinație cu sistemul EfficientHybrid cu funcție start&stop, care optimizează consumul de carburant și eficiența energetică. Focusul rămâne însă pe promovarea transportului cu zero emisii, astfel că după teste complexe, derulate pe parcursul anului trecut, autobuzul electric Lion’s City E, de 12 m lungime, a intrat în exploatare în Hamburg și München, iar alte orașe din Germania urmează să îl recepționeze în scurt timp. 15 unități MAN Lion’s City E sunt în teste operaționale în mai multe țări vest-europene, combinând condiții diferite de topografie și climă. Producția de serie va începe în ultimul trimestru al acestui an.

Cu prilejul evenimentului MAN Experience Press Days, desfășurat online la jumătatea lui septembrie, Rudy Kuchta, șeful diviziei MAN Buses, a anunțat completarea gamei de autobuze electrice cu versiunea articulată Lion’s City 18 E, care are o autonomie garantată de 200 km, iar în condiții extrem de favorabile poate parcurge și până la 270 km. Bateriile performante litiu-ion (cu tehnologie NMC – nichel-mangan-cobalt) au o capacitate totală de 640 kWh și se pot recicla în proporție de 90%. Două motoare electrice centrale, sincronizate între ele, sunt amplasate deasupra celei de-a doua și a treia axe, pentru a maximiza capacitatea de energie recuperată. Acestea produc o putere cuprinsă între 320 și 480 kW. Spre deosebire de motoarele amplasate deasupra roților, au un design mai simplu și sunt mai accesibile.

De subliniat faptul că bateriile sunt dezvoltate in-house și dispun de un sistem performant de reglare a temperaturii, care poate răci sau încălzi bateria, după nevoie, pentru asigurarea temperaturii optime de funcționare. Sistemul de management al bateriei controlează siguranța operării și analizează în permanență funcționarea celulelor bateriilor. Fiecare autobuz este echipat cu 8 pachete de baterii, care cântăresc în total 550 kg și sunt montate pe plafon, fiind evitată astfel zona expusă coliziunii din partea din spate a vehiculului. Deocamdată se oferă doar încărcare plug-in (la priză), care asigură o durată de viață prelungită a bateriilor. La o putere medie de încărcare de 100 kW, autobuzul articulat este încărcat complet în mai puțin de 4 ore.

Lion’s City 18 E are o capacitate de transport de 120 de pasageri.

În același timp, producția de autobuze urbane pe gaz natural comprimat merge mai departe, modelul Lion’s City CNG, propulsat de motorul E18 cu EfficientHybrid, bucurându-se de mare succes, grație tehnologiei prietenoase cu mediu și costurilor mult mai mici de achiziție comparativ cu autobuzul electric. Cele mai recente comenzi pentru Lion’s City CNG sunt 100 de unități către municipalitatea din Paris (RATP) și 15 unități articulate către VWG Oldenburg, în nordul Germaniei. De altfel, acesta și-a convertit întreaga flotă de 112 autobuze diesel în CNG.

Gama intercity va fi completată cu modelul cu intrare coborâtă

Lion’s Intercity este disponibil în 3 variante de lungime pe două axe (între 12,28 și 13,25 m), cu două opțiuni de motorizare (D08 și D15) și 3 cutii de viteză, inclusiv MAN TipMatic, iar grație numeroaselor variante de configurare, efectuate în Centrul de Modificări de la Heck (Germania), vehiculul poate fi adaptat pentru o multitudine de aplicații.

MAN pregătește lansarea versiunii Lion’s Intercity LE (cu intrare coborâtă) pentru anul viitor la Busworld, pentru început în versiunea de 13 m lungime.

De precizat că toate autobuzele urbane MAN propulsate de motoarele D15 și E18, precum și cele intercity cu D08 și D15 vor fi echipate de acum cu transmisia automată ZF EcoLife 2. Aceasta este mai robustă, mai inteligentă, dar și mai ușoară cu 8 kg față de generația anterioară; funcția start&stop a fost eficientizată, la fel și funcționarea retarderului, iar turația în modul neutru este de doar 550 rpm. Intervalele de service pentru EcoLife 2 pot ajunge până la 180.000 km.

Autocarele MAN Lion’s Coach, Neoplan Tourliner și Cityliner, precum și șasiurile RR2/3/4/5 (cu motoare D26) vor fi și ele disponibile, în viitorul apropiat, cu versiunea EcoLife 2 Coach, destinată motoarelor având cuplu motor maxim de până la 2.500 Nm.

TGE Coach, o noutate în familia de minibusuri MAN

Familia de minibusuri MAN, din care fac parte modelele TGE Intercity, City, combi și versiunea electrică combi eTGE, este completată acum de minibusul TGE Coach, având o capacitate de transport de până la 16 pasageri. Vehiculul are la bază vanul TGE de 5,5 t cu șasiu alungit, iar transformarea constructivă este realizată împreună cu carosierul baltic Atlas.

TGE Coach are 7,4 m lungime și 2,62 m înălțime, fără aer condiționat. Minibusul este potrivit pentru o varietate de aplicații, inclusiv pentru excursii montane, fiind propulsat de puternicul motor de 177 CP, care dezvoltă 410 Nm, în tandem cu transmisie manuală, cu 6 trepte de viteză, sau automată, cu 8 trepte. Pachetul de sisteme de siguranță include cruise-control adaptiv, asistență la încadrarea pe banda de circulație și la schimbarea benzilor, sistem de recunoaștere a drumului, asistență la frânarea de urgență, cameră multifuncțională pentru mersul cu spatele, asistență la parcare, lumini LED și sistem de detectare a oboselii șoferului.

Accesul la bord se face ușor, grație ușii electrice de pe lateral-dreapta. Pentru designul interior sunt disponibile două variante de culori, iar echipările – care includ frigider de 15 l, sistem de climă performant, geamuri duble cu tentă de culoare, sistem infotainment, Wi-Fi și prize USB – permit utilizarea vehiculului pentru o paletă largă de aplicații. Capacitatea calelor de bagaje este de 1.700 l. MAN TGE Coach urmează să fie prezentat anul viitor, la Busworld.

Noutăți pe segmentul autocarelor

Una dintre cele mai mari provocări în perioada pandemiei este funcționarea optimă a sistemului de aer condiționat, mai ales în contextul polemicilor despre riscul de îmbolnăvire la bordul vehiculelor. De aceea MAN oferă un agregat performant, care aduce de 60 de ori pe oră aer proaspăt la interior. Tot în ultimele luni, programul MAN & Neoplan Bus Designer a funcționat cu precădere online, pentru a se putea menține o legătură apropiată cu clienții în configurarea vehiculelor.

În ciuda perioadei dificile, MAN și-a crescut cota de piață, ca urmare a înnoirii gamelor de produse, iar acest lucru se vede în vânzări. Astfel, MAN Lion’s Coach, Autocarul Anului 2020, a fost livrat deja în 2.500 de exemplare în toată Europa. Printre cele mai consistente comenzi de anul acesta se numără 143 de unități pentru Morgortrans, în Rusia, 80 de unități pentru un client din Arabia Saudită și 25 pentru Kâmil Koç, în Turcia.

Din septembrie 2020, Lion’s Coach poate fi echipat opțional cu MAN Optiview, asistență pentru unghiul mort și partea din față a vehiculului, precum și cu sistemul on-board de cântărire a greutății totale a vehiculului. De altfel, sistemul de cântărire automată va fi obligatoriu începând de anul viitor – Nivelul 1. Șoferul va vedea greutatea vehiculului afișată în bord, cu o toleranță de 10%. Informația va fi disponibilă și autorităților de control, prin intermediul tahografului inteligent. Nivelul 2 va fi obligatoriu din 2024, diferența fiind marja de toleranță de doar 5%.

Pentru a îndeplini obiectivul de reducere a greutății proprii a autocarelor, MAN a introdus două serii noi de scaune pentru pasageri: MAN ConfoLine și Neoplan TopLine.

Pandemia a afectat puternic producția de autocare

Estimată inițial pentru 2020 la 34.000 de autobuze și autocare, piața europeană se va închide cel mai probabil la circa 25.000 de unități, apreciază Rudy Kuchta. Iar cel mai afectat este segmentul de autocare, cererile fiind în scădere cu 60-70%. „Faptul că cererea de autobuze urbane se menține în continuare la un nivel ridicat, din nevoia atingerii obiectivelor privind reducerea poluării, reprezintă salvarea pentru această industrie. Pentru 2021 se așteaptă o ușoară revenire per total, cu 28.000 de unități, din care aproximativ 15.000 vor fi autobuze urbane, 7.500 intercity, iar restul autocare. Vorbim de o piață de 4.500 de unități în Europa, după ce în 2019 au fost vândute nu mai puțin de 9.000 de autocare. Până și în 2009 – anul crizei economice – s-au vândut 7.000.”

În aceste condiții, MAN a fost nevoit să închidă producția pentru 6 săptămâni și să o reorganizeze. De altfel, încă de dinainte de pandemie se decisese mutarea unei părți mai consistente din producția de autobuze urbane de la Starachowice (Polonia) la fabrica din Ankara (Turcia), unde se produc autocare și autobuze intercity.

Articole similare