Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Forma urmează funcția: 5 factori de succes pentru proiectarea lanțului de aprovizionare

„Forma urmează funcția”: oricine se ocupă de arhitectură cunoaște principiul care a fost predicat de așa-numiții reprezentanți germani ai Bauhaus la începutul secolului XX. Chiar mai bine decât în arhitectură, influența principiului „forma urmează funcția” poate fi observată în produsele dezvoltate la Bauhaus. Utilizarea de noi materiale și tehnologii a deschis perspective complet noi în dezvoltarea obiectelor de uz cotidian – nu în ultimul rând din punct de vedere economic. Acest lucru este la fel de valabil atât pentru scaune, cât și pentru lămpile de birou.

Ce legătură are designul lămpilor cu designul lanțurilor de aprovizionare moderne? Pentru a spune lucrurilor pe nume, se poate spune că principiul Bauhaus dă tonul, la figurat, pentru proiectarea lanțurilor valorice. De ce? Pentru că, pe de o parte, cerințele clienților sunt în creștere – de exemplu, în comerțul rapid, livrările sunt deja specificate în câteva minute. Pe de altă parte, provocările în gestionarea lanțului de aprovizionare sunt în creștere, deoarece întreruperile lanțului de aprovizionare amenință companiile din ce în ce mai des. Accidentele, schimbările climatice, pandemiile și crizele politice sunt doar câteva dintre numeroasele cauze.

Proiectarea lanțului de aprovizionare reprezintă baza pentru planificarea strategică a lanțului de aprovizionare. O proiectare adecvată devine astfel un avantaj competitiv cheie pentru companii. Prin urmare, managerii trebuie să pună la dispoziția echipelor lor mecanisme solide și tehnologii moderne pentru a le ajuta să gestioneze complexitatea lanțului de aprovizionare. Printre instrumente se numără planificarea scenariilor, comunicarea interfuncțională și procesul decizional sprijinit de inteligența artificială.

Cinci factori vor juca un rol esențial în modelarea lanțurilor de aprovizionare în viitor:

1. Alinierea lanțului de aprovizionare cu clientul

Concentrarea companiilor pe ceea ce doresc clienții este acum mai importantă ca niciodată. Amazon & Co. au deschis calea. Dilema: în satisfacerea cererilor clienților, trebuie luate în considerare atât disponibilitatea la timp a bunurilor, cât și costurile logistice. Pentru a găsi soluții optime, un lanț de aprovizionare centrat pe client trebuie să fie bazat pe date.

2. Optimizarea de la un capăt la altul a rețelelor globale

Lanțurile de aprovizionare internaționale care se întind pe mai multe canale și deservesc piețe diferite sunt extrem de complexe. Nu mai este posibilă rotirea manuală a șuruburilor. Utilizarea simulărilor și a metodelor de învățare automată sprijină optimizarea rețelelor globale.

3. Proiectarea durabilă a lanțurilor de aprovizionare

Pentru majoritatea companiilor, sustenabilitatea este acum o prioritate ridicată – motiv pentru care lanțurile de aprovizionare intră mai mult în atenția managementului. Proiectarea durabilă a lanțurilor de aprovizionare nu este o opțiune, ci o obligație. Cu toate acestea, nici costurile nu pot fi ignorate în luarea deciziilor. De aceea, este necesar să se utilizeze metode moderne și instrumente digitale pentru a evalua costurile economice, sociale și de mediu ale lanțurilor de aprovizionare.

4. Proiectarea lanțului de aprovizionare pe fondul riscurilor

Fie că este vorba de Fukushima, Covid-19 sau de războiul din Ucraina, întreruperile și incertitudinile lanțului de aprovizionare nu pot fi prevenite. Prin urmare, în proiectarea lanțului de aprovizionare trebuie utilizate noi metode de integrare a riscului și a rezilienței. Planificarea scenariilor este un instrument pentru a crea lanțuri reziliente. Riscurile trebuie să fie redate în diferite etape. Și trebuie dezvoltate modele care să permită cea mai mare performanță și rentabilitate a investiției (ROI) într-o serie de scenarii.

5. Utilizarea software-ului pentru a crea transparență

Fie că este vorba de inbound logistics, de gestionarea furnizorilor sau de CSR: silozurile de date din cadrul unei companii vor fi sparte doar dacă toate departamentele comunică într-un instrument comun la care sunt conectați și partenerii externi ai lanțului de aprovizionare – subfurnizorii, precum și agențiile de achiziții, tehnicienii, laboratoarele sau expeditorii de mărfuri, de exemplu. Aceasta este singura modalitate de a obține transparență în lanțul de aprovizionare. Orice perturbare a fluxului de materiale poate fi apoi comunicată tuturor actorilor în timp real.

Articole similare

Ad