Furtul de combustibil este de mult timp un „sport national“, practicat de cea mai mare parte a soferilor de camion. Daca pana acum companiile treceau cu vederea lipsa catorva litri din rezervor, acum scumpirea combustibilului si scaderea constanta a preturilor de transport le fac sa fie tot mai atente la costurile cu motorina. Asa ca, pentru a opri furturile, unele au pus presiune constanta pe soferi, au cheltuit sume importante pe sisteme de monitorizare a consumului si au concediat angajatii la prima abatere de acest gen.
Altele, insa, au considerat ca „vorba dulce mult aduce“ si au incercat sa-i faca pe soferi sa constientizeze paguba pe care o produc, le-au lasat loc sa-si rotunjeasca veniturile sau chiar le dau constant cativa litri de combustibil pentru vehiculele proprii, considerand ca, si daca ar veni oameni noi in companie, nu vor fi neaparat mai cinstiti decat cei concediati.
Furtul de combustibil a determinat Ahead Logistics sa concedieze 20 de soferi in ultimul an. Pentru a combate acest fenomen, camioanele companiei sunt alimentate doar cu combustibilul necesar pentru fiecare cursa. „Daca raman in pana, inseamna ca au furat din combustibil, iar daca isi fac cursa si le mai ramane ceva, atunci este norocul lor. Inainte le faceam plinul si aveau de unde sa fure, acum am limitat acest fenomen“, a explicat Mircea Manescu, directorul general al companiei. Noua metoda a determinat o scadere a consumului cu circa 10% pe an pentru fiecare sofer. In plus, compania a montat sonde la rezervorul de combustibil, care arata daca se sustrage motorina.
De anul trecut, firma Arabesque s-a confruntat cu 10 cazuri de furt de carburant din rezervor, la un parc de 560 de camioane. „Inca de la primele semnale in urma carora s-au constatat sustrageri de motorina s-a prelucrat in fata colectivului fiecare situatie de acest gen si am hotarat, la nivel de conducere, ca la urmatoarele cazuri sa ne indreptam impotriva lor mergandu-se pana la desfacerea contractului de munca“, a spus Emilian Stoica, directorul de transport al companiei.
Arabesque detine o aplicatie care genereaza o limita de consum, in functie de tipul de masina, iar daca aceasta este depasita, soferului i se aplica o retinere salariala pentru diferenta de combustibil constatata, lucru precizat si in fisa postului.
In parcul companiei functioneaza o flota de 120 camioane strict pentru transportul international, iar soferii acesteia primesc bani pentru a innopta doar in parcari pazite, cu plata si supraveghere video, in cele mai multe cazuri. Si in aceste situatii se aplica regula mentionata, chiar daca soferii acuza ca li s-a furat combustibil din rezervor in parcari platite, iar cazul se reclama la institutiile abilitate.
Pana la prinderea faptasului, contravaloarea motorinei sustrase se recupereaza de la conducatorul auto. Toate furturile din companie sunt monitorizate de seful de coloana.
Camioanele Arabesque alimenteaza din statiile Mol pe baza de card nominal, cu numarul …