Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Furtul de marfă din camioane ia amploare

Camioanele staționate – în lipsa parcărilor securizate – în diverse puncte adiacente drumurilor europene au devenit o pradă ușoară pentru hoții de marfă. Aceștia au format o adevărată rețea de criminali bine organizați, care acționează cu ușurință și folosind metode cât mai diverse de operare, iar dacă sunt descoperiți nu se tem să folosească violența. Dimpotrivă! Atacurile asupra camioanelor și, implicit, asupra șoferilor acestora, au devenit tot mai dese și mai agresive, fiind încurajate de pasivitatea forțelor de ordine. Pierderile financiare anuale sunt de ordinul miliardelor de euro. Tragic este faptul că acestora li se adaugă și pierderi de vieți omenești.

În Europa, furtul de marfă costă industria peste 8,2 miliarde de euro anual, potrivit unui studiul al Parlamentului European. Pierderea reală este însă de 5 până la de 7 ori mai mare decât valoarea bunurilor furate, a explicat Ap Boom, Chief Financial & Compliance Officer pentru TAPA EMEA, în cadrul video-conferinței Tranzit pe subiectul violențelor asupra șoferilor de camion. Pedepsele relativ ușoare pentru hoți și câștigurile potențiale mari determină creșterea numărului de incidente. Totuși, cele mai multe furturi de marfă nu sunt raportate. Se crede faptul că veniturile realizate din furturile de mărfuri finanțează alte activități ale grupărilor de crimă organizată.

Dintr-o analiză a Asociației pentru Protejarea Bunurilor Transportate (TAPA) pe ultimii doi ani, într-un top al țărilor de unde s-au raportat incidente conduce Germania (cu 4.632 de furturi de mărfuri), urmată de Marea Britanie (4.299), Franța (1.669), Olanda (879), Rusia (678), Suedia (647), Spania (566), Italia (280), Africa de Sud (223), Belgia (178). De remarcat faptul că 56 de țări din regiunea Europa, Orientul Mijlociu și Asia (EMEA) au înregistrat furturi de marfă în 2020. Pierderea medie pentru incidentele majore este de 532.882 de euro, în timp ce pierderea medie pe zi se ridică la 424.000 de euro.

În Europa sunt necesare peste 400.000 de locuri de parcare

Peste 95% din furturile de mărfuri petrecute în spațiul EMEA implică atacuri asupra camioanelor, iar peste 50% din incidente se produc în parcări nesecurizate. „Numai în Europa sunt necesare mai mult de 400.000 de locuri de parcare securizate, în peste 2.000 de locații. Din păcate, până în prezent, acest obiectiv a fost atins în proporție de numai 5%”, apreciază Ap Boom.

TAPA primește informări periodice cu privire la fatalități legate de atacurile asupra camioanelor și aproape zilnic sunt raportate incidente violente. Peste 95% din cele 15.000 de incidente raportate la TAPA în ultimii 2 ani au implicat atacuri asupra camioanelor, iar această tendință durează de mai bine de 5 ani. Locațiile bine securizate, cu personal dedicat și tehnologii de supraveghere, sunt mult mai greu accesibile pentru hoți. Astfel, în 2020, TAPA a înregistrat doar 212 furturi din depozite. „Hoții identifică șoferii și camioanele ca fiind verigile slabe din lanțul de aprovizionare. Pentru aceștia, camioanele sunt depozite pe roți, care transportă mărfuri în valoare chiar și de milioane de euro. Criminalii mai știu faptul că infracțiunile cross-border sunt mai greu de investigat de către Poliție sau de către alte entități specializate.”

Toate produsele aflate la bordul camioanelor pot fi ținta hoților, inclusiv mâncare și băutură, țigări, mobilă și obiecte pentru casă, încălțăminte și îmbrăcăminte, poduse de cosmetică și de igienă, piese și componente auto, unelte, materiale de construcții, computere/laptop-uri, produse farmaceutice, metale, jucării, biciclete și echipament sportiv, bani în tranzit, materiale agricole, bijuterii și metale prețioase. De asemenea, camioanele fără încărcătură sunt de multe ori raportate ca fiind furate.

Moduri ingenioase de operare

Hoții pot folosi numeroase moduri de operare, de la infiltrarea în companie la acționarea prin grupuri de crimă organizată. Se practică tăierea prelatei camioanelor și a acoperișurilor semiremorcilor, spargerea încuietorilor ușilor din spate ale semiremorcilor, amenințarea șoferilor și a angajaților din depozite, utilizarea „luminilor albastre” și deghizarea în ofițeri de poliție, utilizarea unor firme de transport false sau de documente false pentru șoferi și mărfuri, blocaje rutiere pentru a intercepta camioanele care transportă bunuri de valoare, atacarea vehiculelor nesupravegheate, inventarea de defecțiuni ale vehiculelor, pentru a întârzia investigațiile, instrucțiuni cu schimbarea adresei de livrare după ridicarea mărfii, utilizarea excesivă a burselor de transport online, atacarea șoferilor cu spray-uri cu gaz, cu piper sau aruncarea de pietre înspre cabină, bruierea semnalelor GPS ale camioanelor etc.

Tocmai pentru a ajuta firmele de transport să se apere mai bine de hoți, TAPA oferă membrilor săi accesul la o bază de date IIS (Incident Information Service) în care sunt înregistrate furturile de mărfuri; se oferă astfel informații despre incidentele raportate și despre modul de operare folosit, fiind înțelese mai bine activitățile criminale. În plus, IIS furnizează și un instrument de planificare a rutelor, permite vizualizarea furturilor de mărfuri înregistrate pe aceste rute și identifică parcările securizate cu standard TAPA.

Contractările frauduloase de mărfuri

O practică tot mai obișnuită în cazul furturilor de încărcătură din camioane o reprezintă ridicările frauduloase de marfă (cu precădere în Rusia), fie de către șoferi și/sau vehicule cu documente false de identificare, fie prin intermediul profilurilor false create pe bursele de transport online, care licitează cu prețuri mici pentru a câștiga cursele. De multe ori, încărcăturile contractate de hoți pe bursele online sunt apoi externalizate către firme de transport care nu sunt implicate în acțiune. După ridicarea mărfurilor, șoferii – aflați în necunoștință de cauză – sunt informați de schimbarea adresei de livrare.

Livrările „last mile”, tot mai vizate de hoții de marfă

TAPA a constatat o creștere a atacurilor criminale pe segmentul „last mile”. Vehiculele de transport mai mici oferă un nivel mai redus de securitate, iar incidentele au loc în zone cu trafic îngreunat, foarte populate, din interiorul orașelor sau din jurul acestora. Țintele obișnuite sunt țigări/tutun, mâncare și băutură, îmbrăcăminte și încălțăminte, cosmetice și produse de igienă.

Înființată în 1997, TAPA este cea mai mare asociație care se ocupă cu securitatea și reziliența lanțului logistic. Pentru a-și ajuta membrii în protejarea lanțurilor logistice împotriva atacurilor criminale, TAPA a dezvoltat standarde de securitate dedicate pentru depozite, camioane și parcări securizate. În Europa, oferă reprezentare în fața instituțiilor cheie, cum ar fi Comisia Europeană, Organizația Mondială a Vămilor, INTERPOL, Europol, Organizația Națiunilor Unite etc.               

Articole similare