Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gala Tranzit: Cum plătim corect şoferii pentru a evita orice probleme la controalele autorităţilor fiscale din Europa, cât şi pretenţiile în instanţă ale şoferilor legate de plata salariul minim din ţara de detaşare

Plata corectă a şoferilor detaşaţi transnaţional este o provocare până şi pentru cei mai buni experţi contabili sau de resurse umane. De altfel, majoritatea inspectorilor de control în domeniul muncii, cât şi în cel fiscal, nu ştiu să interpreteze corect legislaţia în domeniul detaşării transnaţionale, mai ales când este vorba despre şoferi, pentru care un Regulament special (Lex specialis) a fost creat, care excede Directiva detaşării, transpusă în legislaţia românească prin Legea 16/2007.

O bună pregătire pentru a evita orice probleme în viitor o reprezintă contractul de muncă/actul adiţional la contractul de muncă, cu prevederi clare despre detaşarea transnaţională.

Apoi, foarte important este pontajul şoferului, care trebuie făcut astfel încât să se ţină cont de legislaţia naţională, cât şi de regulamentele europene.

Pe de altă parte, nici şoferii nu cunosc legislaţia în domeniu şi cad pradă diferiţilor consilieri şi avocaţi care le promit obţinerea unor compensaţii financiare grase din orele suplimentare efectuate în timpul unor operaţiuni pe durata detaşării transnaţionale. O greşeală des întâlnită în cazul şoferilor care pretind drepturi salariale suplimentare (la nivelul salariului minim din ţara de detaşare), şi mai ales a avocaţilor acestora, este că se confundă salariul minim din ţara de detaşare cu remuneraţia minimă din ţara de detaşare. Regulamentele specifice detaşării transnaţionale nu menţionează obligaţia plăţii lucrătorilor detaşaţi la nivelul salariului minim din ţara de detaşare, ci la nivelul remuneraţiei minime, iar remuneraţia minimă include atât salariul minim, cât şi indemnizaţiile specifice detaşării. Ca să nu mai vorbim despre faptul că legislaţia specifică transporturilor cuprinde mai multe scenarii de curse – unele supuse detaşării, altele excluse de la detaşare – ceea ce îngreunează calculul indemnizaţiei de detaşare şi retribuţia lunară minimă datorată fiecărui şofer. 

Astfel, este foarte dificil pentru o instanţă să decidă în cazul unor neînţelegeri între angajatori şi şoferi ce sume ar mai fi avut de plată în conformitate cu toate orele de program sau suplimentare lucrate, drept pentru care asociaţiile patronale ale transportatorilor ar trebui să se implice în discuţii specifice cu Corpul Magistraţilor pentru a asigura o tratare unitară şi corectă a disputelor referitoare la şoferii detaşaţi transnaţional. 

Care sunt diferenţele dintre cele două noţiuni fiscale (salariu minim vs. remuneraţie minimă), care sunt specificitările fiscale şi sociale ale alocaţiei de hrană, ce influenţă are documentul portabil A1 şi cum se pontează corect orele de lucru ale şoferilor, vom discuta în cadrul primei dezbateri a zilei, începând la 11:30, la Grand Hotel Italia, cu suportul Avocatului Aurelian Opre şi al consultanţilor fiscali Petrică Horga şi Sorana Cernea (TPA Romania).

Inscrieri la 0732 131 353 (email: andreea.matei@traficmedia.ro)

Articole similare

Ad