Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ghidul soferului economicos (II)

In urma cu doua luni am publicat prima serie de recomandari facute de specialistii Mercedes-Benz in directia conducerii economice si in siguranta, atat la sesiunile de instruire organizate la centrul specializat de pe platforma uzinei din Wörth, cat si la cele desfasurate in diferite tari, la solicitarea reprezentantelor locale. O astfel de sesiune de pregatire a avut loc in octombrie si in Romania. La ea au participat in jur de 50 de soferi profesionisti, cei mai multi obisnuiti cu camioanele Mercedes-Benz.
 

Dupa prezentarea continutului cursurilor de conducere economica, ne focusam, de aceasta data, pe Ghidul actiunilor, pe care trebuie sa-l urmeze orice sofer profesionist care tine la bugetul companiei unde lucreaza, mai ales ca tot mai multi directori de transport sustin ca incurajeaza, prin diferite metode, inclusiv material, soferii constiinciosi si seriosi.

Cum conditiile de trafic din prezent sunt tot mai grele, iar pericolele apar la tot pasul, soferii de camion trebuie sa faca fata unui stress crescand, chiar si atunci cand beneficiaza de unele dintre cele mai performante camioane. Cei mai buni soferi sunt cei capabili sa recunoasca din timp situatiile periculoase si sa actioneze in consecinta pentru evitarea producerii unui accident. Conducerea anticipativa, care are efecte atat asupra consumului de combustibil, cat si a sigurantei rutiere, nu este neaparat o calitate nativa, ci se poate si invata in cadrul unor cursuri specializate, sustinute de instructori experimentati. Statisticile Mercedes-Benz efectuate in colaborare cu autoritatile germane sustin ca soferii care au absolvit un curs de siguranta rutiera sunt implicati in mai putine accidente rutiere comparativ cu cei neinstruiti.
Conducatorii auto cei mai atenti la trafic sunt, de regula, si cei mai atenti la consum. Indiferent de echiparile tehnice ale autovehiculului, soferul este factorul care influenteaza in procentul cel mai ridicat consumul si uzura autovehiculului.
Aspectele de care trebuie sa tina cont soferul pentru a face economii sunt urmatoarele:
A. Aspecte legate de pregatirea plecarii in cursa:
1. Verificati presiunea in toate anvelopele autovehiculului si aduceti-o la nivelul optim. Daca presiunea este mai scazuta cu 1 bar, consumul poate sa creasca cu aproximativ 2 l/ 100 km, in cazul unei combinatii tractor cu semiremorca de 40 t.
2. Ajustati corect deflectoarele de vant pentru suprastructura sau semiremorca. Procedura este descrisa in instructiunile de folosire a autovehiculului.
3. Distribuiti uniform incarcatura din vehicul. Cand incarcati autovehiculul, asigurati-va ca unele axe nu sunt supraincarcate. Daca incarcati numai partial autovehiculul, axele motoare trebuie sa poarte incarcatura, daca este posibil, astfel incat forta motoare sa fie transferata pe drum fara ca rotile sa mearga in gol, ceea ce ar cauza uzura inutila a anvelopelor. In plus, siguranta ar fi imbunatatita, mai ales la franare.
4. Securizati prelata si strangeti-o bine. O prelata care flutura creste rezistenta la inaintare si astfel consumul de combustibil este mai mare cu pana la 3 l/100 km. Nelegata bine, prelata are si o durata mai mica de utilizare.
5. Grupati cat mai bine incarcatura, fara a lasa spatii libere. La incarcarea unui vehicul cu platforma deschisa, aranjati incarcatura astfel incat suprafata acesteia sa aiba cat mai putine spatii libere posibile, pentru a preveni turbulenta aerului. Se prefera acoperirea si securizarea incarcaturii cu o prelata, mai ales pe distante mari si la viteze ridicate. Cand platforma este goala, coeficientul de aerodinamicitate scade foarte mult ca urmare a turbulentelor semnificative de aer, care conduc la un consum de combustibil ridicat.
6. Informati-va asupra conditiilor de trafic inainte si in timpul cursei. Va puteti imbunatati eficienta condusului cu un traseu bine pus la punct, care sa ia in considerare orice abatere previzionata, pentru a fi siguri ca ajungeti la timp, indiferent de trafic. Aceasta implica ascultarea programelor specifice de trafic (RDS) nu numai in timpul cursei, ci si inainte.
7. Verificarile trebuie facute inainte si dupa pornirea motorului. Inserati corect diagrama tahograf sau cardul de sofert. La rasucirea cheii in pozitia contact, sistemul Telligent verifica nivelul fluidelor din rezervoarele pentru spalarea parbrizului si farurilor, al uleiului de motor, al lichidului de racire si cel al condensului din rezervorul de aer comprimat. Aerul comprimat trebuie sa asigure o presiune de minimum 6,8 bar, ceea ce inseamna ca trebuie sa se aprinda martorul STOP pe panoul de bord. Pentru a nu uza sistemul de transmisie, pornirea motorului se va face cu ambreiajul si acceleratia actionate
8. Nu incalziti motorul cu vehiculul in stationare. Incalzirea motorului cand vehiculul stationeaza creste inutil consumul de combustibil cu aproape 1,2-2,5 l/ora. Incalzirea motorului, a sistemului de transmisie si a trenului de rulare se face numai ruland primele minute la viteza moderata, chiar daca ati preincalzit motorul.
Eficienta unui motor este optima la temperatura de operare. Pentru a economisi combustibil, este necesar sa se aduca motorul la temperatura de operare cat mai rapid dupa pornire, ceea ce nu este posibil accelerand cu schimbatorul de viteza in pozitia „neutru”. Se recomanda plecarea de pe loc de indata ce presiunea aerului din compresoare a atins nivelul minim. Treptat, transmisia, axele motoare si toate celelalte angrenaje ajung la temperatura de operare fara a fi fortate inutil. In cazul in care motorul este incalzit cu vehiculul in stationare sau este preincalzit cu sistemul auxiliar de incalzire, angrenajele tot nu sunt aduse la temperatura optima de operare pana cand ansamblul nu se deplaseaza.
Plecarea de pe loc se face intotdeauna la viteza moderata, pentru evitarea uzurii.
Cand faceti o pauza, motorul se raceste din exterior spre interior. Pistoanele se racesc cel mai greu si adesea raman intens incalzite si la ceva timp dupa oprire, spre deosebire de camasile cilindrilor. Astfel, componentele motorului se dilata diferit, cu efecte directe asupra uzurii, daca repornirea se face „in forta“. Aceasta situatie se poate intalni frecvent la reintrarea pe autostrada dupa o pauza de aproape o ora intr-o parcare.
In asemenea circumstante, motorul trebuie reincalzit fara exces. La plecarea de pe loc, impingerea intregii mase a vehiculului trebuie sa se faca treptat, pentru a preveni uzura ambreiajului si a intregului sistem de transmisie. Cu cat raportul de transmisie este mai mare, cu atat vehiculul pleaca mai repede si uzura ambreiajului este mai mica. De aceea, plecarea de pe loc se face intr-o treapta mica de viteza si fara ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie. In orice imprejurare vehiculul se poate misca fara schimbarea succesiva a vitezelor si fara ridicarea piciorului de pe acceleratie. Sarirea a doua trepte de viteze intregi este posibila nu numai cu cutia de viteze automatizata, ci si cu cea manuala.
9. Schimbati vitezele economic. In cazul cutiilor de viteze cu schimbare mecanica si hidraulica, trebuie sa tineti cont de urmatoarele reguli:
a. Intotdeauna ridicati complet piciorul de pe pedala de acceleratie, pentru a preveni uzura inutila a discului de ambreiaj si a componentelor transmisiei.
b. Schimbati viteza si apasati prompt ambreiajul.
c. Adaptati schimbarea treptelor de viteza la rotatia optima a motorului. Forta motorului trebuie intotdeauna sincronizata cu o treapta de viteza corespunzatoare.
d. Introduceti schimbatorul de viteze in pozitia corecta pentru schimbarea treptei.
Cutia sincronizata de viteze schimba mult mai usor, insa in cazul unei manevre incorecte exisa riscul defectarii din cauza supraturarii. De aceea, este necesar ca soferul sa controleze in totalitate transmisia, in termeni de operare optima a vehiculului si condus economic.
Soferul trebuie sa-si aminteasca sa schimbe registrul treptelor de viteza de la „mici” la „mari” in cazul unei transmisii dublu H, inca utilizata in aplicatiile foarte grele, si invers, saltul peste trei trepte putand provoca avarii din cauza supraturarii.
10. Nu turati cand schimbati intr-o treapta inferioara. Actros are o transmisie electropneumatica ce combina operarea simpla cu confortul si fiabilitatea, fara a afecta posibilitatea de control al soferului asupra transmisiei.
Schimbatorul de viteze Telligent poate fi miscat doar in directie longitudinala: inainte/inapoi, pentru a schimba intr-o treapta superioara/inferioara, sau sus/jos a selectorului de jumatati de trepte de viteza. Cand se pleaca de pe loc, se pot pre-selecta pana la patru jumatati de trepte de viteza odata. Pentru a selecta trepte de viteza complete este actionat un buton, iar levierul este impins inainte si inapoi si se elibereaza ambreiajul. Butonul pentru pozitia neutra este pozitionat in dreapta
Soferul poate preselecta o treapta de viteza, indicata de un semnal luminos in afisajul de bord, utilizand unitatea de schimbare a treptelor.
Perioadele de preselectare posibile sunt: doua minute, daca vehiculul stationeaza, 20 de secunde, daca este in mers, sau 30 de secunde pentru vehiculele cu mai mult de o axa motoare si cu functia de blocare a diferentialului selectata.
Cand pedala de ambreiaj este eliberata, comanda de schimbare a vitezei este executata automat, iar soferul primeste confirmarea printr-un semnal sonor. Treapta selectata este indicata pe afisajul de bord.
Se poate preselecta fie cate o jumatate de treapta, fie o treapta intreaga, una si jumatate sau chiar doua. Sistemul Telligent previne erorile survenite la schimbarea treptelor, care pot cauza supraturarea motorului, indiferent de actiunile soferului.
Selectarea electronica este ideala in cazul sensurilor giratorii. Soferul reduce viteza vehiculului, putand sa intre in sensul giratoriu fara a mai opri daca permit conditiile de trafic. Soferul poate utiliza selectia electronica pentru a alege treapta adecvata tragand de levier inapoi si confirmand selectarea treptei prin decuplarea ambreiajului.
Soferii experimentati folosesc selectarea manuala. Daca ambreiajul este actionat prea repede, soferul este avertizat acustic succesiv pentru a proteja componentele trenului de rulare. In acest caz, procesul de schimbare a treptelor nu este incomplet. Soferul poate efectua manevra din nou prin actionarea corecta a ambreiajului.
Soferii experimentati folosesc selectarea manuala. Daca ambreiajul este actionat prea repede, soferul este avertizat acustic succesiv pentru a proteja componentele trenului de rulare. In acest caz, procesul de schimbare a treptelor nu este incomplet. Soferul poate efectua manevra din nou prin actionarea corecta a ambreiajului.

Articole similare