- Horst Heitz, președintele comitetului director al SME Connect; Christophe de Smet, co-fondator și CEO la Garzini, un IMM din Belgia și Amazon Seller; Henrik Dahl, membru al Comisiei pentru piața internă și protecția consumatorilor și europarlamentar (membru al Parlamentului European); Marie-Hélène Pradines, șefa unității pentru IMM-uri din cadrul Comisiei Europene; Martina Manna, co-fondatoare la Benvolio, un IMM din Italia și Amazon Seller; și Juliette Beaulaton, director general al politicii europene la Ecommerce Europe (de la stânga la dreapta)
O delegație de reprezentanți ai unor IMM-uri europene au fost prezenți în cadrul unei mese rotunde la Parlamentul European, unde și-au împărtășit opiniile cu privire la reformarea pieței unice și au discutat concluziile unui raport realizat de Implement Consulting, care arată că reglementările limitează comerțul transfrontalier cu până la 15 miliarde de euro. IMM-urile din șase țări cheie ale UE, inclusiv Germania (Heim & Büro), Franța (Y-Brush), Italia (Afroricci și Benvolio), Spania (Craftelier și Fetén), Polonia (E-wicker) și Belgia (Garzini), au evidențiat faptul că aceste bariere le împiedică creșterea pe piața unică.
Sesiunea organizată de SME Connect și intitulată „At the heart of the Single Market – Voices from European SMEs” a oferit recomandări concrete pentru simplificarea și eficientizarea proceselor și reglementărilor în vederea creării unei piețe unice mai solide și mai armonizate.
Măsurile propuse includ promovarea etichetării digitale, crearea unui cod unic de TVA și dezvoltarea unui ghișeu unic în cazul statelor membre pentru sistemele de responsabilitate extinsă a producătorului (EPR).
Acest raport, bazat pe sondaje și interviuri cuprinzătoare cu IMM-urile din întreaga UE, și susținut de asociațiile locale de afaceri, subliniază că fragmentarea reglementărilor creează bariere pentru IMM-urile europene în fiecare etapă a operațiunilor transfrontaliere.
Spre exemplu, producătorul belgian de accesorii Garzini a raportat: „În Germania, companiei noastre i-au trebuit patru-cinci luni și multe costuri inițiale pentru a obține un număr de TVA.”
Inovatorul francez de periuțe de dinți, Y-Brush suportă anual 4.000 de euro pe cheltuieli legate de TVA pentru o singură țară. Aceste cerințe administrative îngreunează sarcina întreprinderilor mici, fiind afectați de capacitatea de a concura pe o piață unică.
Compania germană de suplimente, BabyFORTE se confruntă cu reglementări inconsecvente privind aceleași ingrediente pe diferite piețe ale UE, fiind nevoită să refacă produsele costisitoare.
Opiniile întreprinderilor mici și mijlocii reprezintă peste 99% din totalul întreprinderilor din UE și asigură două treimi din totalul locurilor de muncă din sectorul privat.
„Deși Comisia Europeană a recunoscut, în principiu, aceste aspecte, cercetările arată că punerea în aplicare rămâne mult în urma evoluțiilor de pe piața globală”, a declarat Eva Rytter Sunesen, partener la Implement Consulting.
Potrivit deputatului european Henrik Dahl, membru al Comisiei pentru piața internă și protecția consumatorilor, „IMM-urile ar trebui să fie împuternicite să inoveze și să se dezvolte în Europa. Fragmentarea reglementărilor în cadrul pieței unice creează sarcini inutile și au un impact disproporționat asupra întreprinderilor mici. Trebuie să acordăm prioritate reformelor care simplifică operațiunile transfrontaliere pentru a menține competitivitatea UE pe piața globală”.
Importanța digitalizării pentru IMM-uri
Această sesiune a evidențiat rolul magazinelor online în furnizarea de servicii digitale pentru IMM-uri. În cazul Amazon, peste 60% din vânzări provin de la vânzători independenți, dintre care majoritatea sunt IMM-uri. Aceste 127.000 de IMM-uri din UE care vând pe magazinul Amazon au vânzări totale la export de peste 15 miliarde de euro la nivel global. Cifrele demonstrează modul în care instrumentele digitale și piețele online pot ajuta întreprinderile europene să ajungă la noi clienți multinaționali.
Masa rotundă a evidențiat câteva puncte-cheie ale reformei:
- Simplificarea comerțului transfrontalier prin reglementări unificate
- Stabilirea unui sistem unic de identificare a TVA-ului
- Permiterea etichetării digitale
- Raționalizarea sistemelor de plăți în întreaga UE
Concentrându-se pe implementarea eficientă, Dharmesh Mehta, vicepreședintele Amazon al Global Seller Services a declarat: „O piață unică puternică este cea mai importantă oportunitate de a consolida competitivitatea Uniunii Europene și de a facilita afacerile transfrontaliere.”
Aceste cifre spun o poveste puternică: 127.000 de IMM-uri din UE au vândut anul trecut peste 1,3 miliarde de produse în întreaga lume prin intermediul Amazon. Acești antreprenori au creat aproximativ 350.000 de locuri de muncă în întreaga UE, multe dintre ele în zonele rurale. Deblocarea întregului potențial al IMM-urilor din UE necesită o cooperare continuă cu privire la modul în care putem consolida piața unică și sprijini IMM-urile europene care vând peste granițele UE.”
Recomandările prezentate în cadrul acestui eveniment vor contribui la fundamentarea viitoarelor decizii politice, pe măsură ce Comisia Europeană își elaborează noua strategie pentru piața unică, asigurându-se că nevoile IMM-urilor din Europa rămân în prim-planul politicii economice.
- Sursa foto: aboutamazon.eu









