Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Impozitarea diurnei ar fi o masura abuziva

Ca urmare a zvonurilor potrivit carora fiscul ar putea impozita diurnele soferilor, pe motiv ca ei nu sunt mentionati printre categoriile sociale enumerate in art. 1 al HG 518/1995, care precizeaza si nivelul maxim deductibil al diurnei, am solicitat si Biris Goran Consulting SRL un punct de vedere la aceasta posibilitate.
 
Ruxandra Jianu, Partner, ACCA Biris Goran Consulting SRL, considera ca o asemenea abordare „cu privire la impozitarea diurnelor acordate (de catre agenti economici) personalului trimis in strainatate este una abuziva”.
 

„In primul rand, trebuie tinut cont de faptul ca prevederile HG 518/1995 se aplica in principiu personalului din institutiile publice. In plus, o mare parte a activitatilor enumerate la art. 1 din HG 518/2005 nu vor putea fi desfasurate niciodata de catre un agent economic, datorita naturii acestora (vizite oficiale, tratative/ negocieri, consultari, incheieri de conventii si acorduri, crearea si consolidarea democratiei, etc.)”, sustine Ruxandra Jianu.
Aceasta atrage atentia asupra faptului ca „scutirea de impozit a diurnelor/indemnizatiilor de delegare/detasare este acordata in baza art. 55, alin. (4), litera g) din Codul Fiscal. In completarea acestei prevederi, normele de aplicare a Codului Fiscal mentioneaza ca „in categoria cheltuielilor de delegare si detasare se cuprind cheltuielile cu transportul si cazarea, precum si indemnizatia de delegare si de detasare in tara si in strainatate, stabilita potrivit legii. Prin urmare, limitarea diurnei/indemnizatiei are loc pentru cuantumul acesteia, nu in functie de activitatile desfasurate. Avand in vedere cele de mai sus, consideram ca pot fi tratate ca venituri de natura salariala si impozitate numai sumele acordate cu titlu de diurna/indemnizatie de delegare/ detasare ce depasesc limita a 2,5 ori nivelul stabilit prin HG 518/2005 pentru personalul din institutiile publice. Aceasta, indiferent de natura activitatii desfasurate (constructii, transporturi etc.).”
Reprezentanta Biris Goran Consulting SRL considera ca „riscul unei abordari excesive din partea autoritatilor nu poate fi eliminat in totalitate, insa, pentru diminuarea acestui risc, recomandam ca nivelul diurnelor acordate sa nu depaseasca nivelul stabilit pentru institutiile publice (prin HG 518/1995). De asemenea, conditiile acordarii diurnelor si nivelul acestora ar trebui sa fie foarte clar stipulate in contractul individual de munca, chiar daca exista deja unele prevederi in acest sens in acesta la nivel de ramura.  
Referitor la posibilitatea ca patronul unei firme de transport sa ii retina soferului contravaloarea anumitor pagube imputate soferului din salariu sau diurna, Ruxandra Jianu a explicat ca, „conform art. 164, alin (2) din Codul Muncii, retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decat daca datoria salariatului este scadenta, lichida si exigibila si a fost constatata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. In plus, acestea nu pot depasi in fiecare luna jumatate din salariul net.”                                

Articole similare