Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In lipsa vanzarilor in an de criza, Producatorii au mizat pe R&D

Locatia strategica si experienta in sectorul automotive fac din Turcia o alegere ideala pentru producatorii globali aflati in cautarea unei baze de productie. Mai mult de 1,2 milioane de vehicule sunt fabricate anual in aceasta tara, din care circa 80% sunt exportate. Anul trecut, sectorul automotive turcesc a inregistrat o scadere de aproximativ 26% fata de anul anterior, atat la export, cat si pe piata locala. In septembrie 2009, in Turcia a fost modificat cadrul legislativ, realizandu-se trecerea la standardul de poluare Euro 4. Toate aceste elemente i-au determinat pe producatori sa-si concentreze investitiile in cercetare si dezvoltare – R&D – pentru noi tehnologii, menite nu doar sa-i ajute sa depaseasca momentul critic, ci si sa reduca nivelul emisiilor poluante si sa se conformeze legislatiei UE.
 

Asadar, expozitia de autobuze si autocare Busworld Istanbul, desfasurata la finalul lui martie, a reprezentat o buna ocazie pentru constructorii locali de a aduce in fata publicului rezultatele acestor eforturi.
 
Nu mai este un secret pentru nimeni faptul ca industria auto traverseaza una dintre cele mai dificile perioade din ultima vreme, iar producatorii de vehicule de transport pasageri nu fac exceptie de la scaderea vanzarilor, desi nevoia de mobilitate a populatiei creste de la o zi la alta.
Cum din cauza crizei puterea financiara a operatorilor de transport s-a redus, au scazut si vanzarile de autobuze si autocare, astfel ca, in aceasta perioada de reasezare economica, producatorii au avut la dispozitie mai mult timp pentru cercetarea si dezvoltarea unor vehicule mai economice si, nu in ultimul rand, mai ecologice.
In mare parte, constructorii, care au pastrat traditia participarii la expozitia internationala Busworld, organizata la Istanbul, nu s-au plans de scaderi dramatice ale vanzarilor, ci mai degraba de o stagnare. Ei au avut timp sa-si restructureze strategia de abordare a pietei, dar si a productiei, din punct de vedere tehnologic, mai ales ca, din septembrie 2009, Turcia a trecut la norma de poluare Euro 4. Alinierea legislatiei cu cea europeana i-a determinat pe producatori sa mearga cu un pas inainte, astfel ca au inceput sa echipeze vehiculele cu motoare Euro 5, multi implementand sisteme de propulsie pe gaz natural comprimat (CNG) si avand in plan si tehnologiile alternative.
Chiar daca nevoia de transport este destul de ridicata in Turcia, operatorii au preferat sa nu-si mai innoiasca flotele, acest lucru determinand scaderea drastica a vanzarilor, in special pe segmentul midibuzelor: aproximativ 85%.

BredaMenarinibus, o pata europeana printre turci
Competitia pe piata turceasca a vehiculelor de transport este puternica, dar asta nu a impiedicat BredaMenarinibus, unul dintre producatorii de autobuze cu traditie din Italia, sa fie prezent la targ. Mai ales ca vehiculele propuse se preteaza la transport in centrele urbane aglomerate. Chiar daca dispune de o capacitate de productie de numai 500 de unitati pe an la fabrica din Bologna, „in ultimii ani au fost realizate acorduri cu alti producatori italieni si chiar straini, pentru colaborari tehnice, in vederea extinderii gamei de produse si competitivitatii la nivel international“, a afirmat unul dintre reprezentantii companiei.
Prezenta la Istanbul nu a fost intamplatoare, intrucat recent constructorul italian a livrat 35 de autobuze standard, de 12 m lungime, si alte 10 articulate cu podea coborata, toate pe CNG, in provincia Kocaeli. Colaborarea cu municipalitatea de acolo reprezinta un punct de plecare pentru a-si imbunatati pozitia pe piata turceasca. Italienii nu se afla insa la prima colaborare aici, Ansaldo Brenda, o alta companie a grupului, furnizand materialul rulant pentru metroul usor din Ankara si tramvaiele pentru Kaiseri.
Avand o experienta de 15 ani in utilizarea vehiculelor propulsate electric sau pe CNG, BredaMenarinibus a mizat, si pentru Busworld, pe sisteme de propulsie alternative. Minibuzul Zeus, complet electric, cu lungimea de 5,9 m, reprezinta solutia italienilor pentru centrele urbane aglomerate, cu stradute inguste. Avand o capacitate de 26 de pasageri, dintre care opt pe scaune plus un loc pentru un carucior cu rotile (sau de 32 de pasageri fara spatiu pentru carucior), vehiculul beneficiaza de un nou modul de tractiune, iar noile baterii pe litiu-polimer ii ofera o autonomie de 120 km.
Vivacity+ pe CNG, echipat cu motor Mercedes-Benz, ofera un consum redus de combustibil in contrast cu puterea sa si corespunde standardelor EEV inca din 2003. Capacitatea maxima variaza de la 55 la 61 de pasageri, cu 11 pana la 14 locuri pe scaune.
Avancity+ beneficiaza de aceeasi motorizare Mercedes-Benz pe CNG, iar noile componente ale sistemului de franare si ale suspensiilor reduc intervalul de revizie si costurile de intretinere. Vehiculul este disponibil cu doua sau trei usi. In prima varianta, capacitatea totala variaza de la 77 la 85 de pasageri, cu 29 de locuri, in timp ce versiunea cu trei usi permite amplasarea a doar 16 scaune, insa creste pana la 97 capacitatea totala.

70% din productia BMC a mers la export
Constructorul turc BMC are o capacitate de productie de 22.000 de vehicule/an, inclusiv comerciale, din care 1.800 pentru transport de pasageri. „2009 a fost foarte dificil pentru BMC si am redus capacitatea de productie pana la 4.000 de unitati, atat autobuze, cat si vehicule comerciale, insa am reusit sa mentinem angajatii cu ajutor guvernamental. Dupa primul trimestru din 2010 am observat o usoara imbunatatire a situatiei, iar incepand cu al doilea trimestru speram sa utilizam toata forta de munca de care dispunem“, a declarat Mehmet Semirpense, director general BMC.
Constructorul turc exporta 70% din totalul productiei, in 70 de tari, dar vanzarile peste granita au scazut, in 2009, cu circa 60%. Chiar daca productia a fost redusa drastic, stocurile au fost lichidate, fie ca au fost in fabrica sau la dealeri, iar din 2010 productia va fi dublata. Dar cea mai mare problema este ca multi dintre furnizori au falimentat.
Pentru a imbunatati situatia exporturilor, a fost marita reteaua de distribuitori, ajungand la 27 de locatii, dintre care 15 in Europa, cea mai recenta fiind in Serbia. Pe langa unitatile complete, constructorul mai exporta si CKD-uri, asamblate sub licenta BMC in diferite state.
Pentru a face fata crizei, BMC a luat decizia de a investi anul trecut 40 de milioane de dolari intr-un centru de dezvoltare si cercetare, unde lucreaza 218 ingineri si tehnicieni. Tot in 2009 a fost inaugurata si pista de testare de pe platforma de la Manisa, care va adaposti toate facilitatile de productie.
Investitiile nu s-au rezumat la centrul R&D, ci au vizat si modelele articulate si cu intrare coborata (low-entry), acestea din urma obligatorii in Turcia incepand cu 2012. Compania si-a aliniat productia pentru piata locala noilor norme, vehiculele fiind echipate si cu motoare Cummins diesel Euro 5, dar si EEV si CNG. Modelul Procity cu podea coborata este recomandat pentru zone aglomerate si flux intens de pasageri la orele de varf, datorita capacitatii mari. La standul constructorului a fost prezenta si varianta articulata.
Utilizarea gazului natural comprimat a fost aleasa din considerente ecologice, chiar daca un vehicul pe CNG este cu 25% mai scump decat unul diesel. Procity CNG este dotat cu motor Cummins de 315 CP.
BMC a mai expus si autobuzul Belde CNG de 12 m lungime, varianta pentru care au optat si reprezentantii municipalitatii din Kayseri, unde, in 2009, au fost livrate 191 de unitati. De altfel, la nivel local, potrivit lui Semirpense, BMC detine 50% din totalul flotei pentru transport public de pasageri.   
                   
Isoto, in premiera la Busworld
Printre expozanti s-au numarat si nume noi, cum ar fi producatorul turc Isoto, membru al Grupului Isotlar, care si-a inceput activitatea ca distribuitor al camioanelor Tata. In 2006 au fost puse bazele facilitatii de productie a autobuzelor Isoto la Adana, iar in 2009 s-au mutat la Bursa. Pana in momentul de fata au fost exportate 600 de unitati, in mare parte catre Orientul Mijlociu, pietele preferate fiind Emiratele Arabe, Irak, Libia sau Arabia Saudita. Iar la nivel european se exporta in Serbia, Macedonia, Muntenegru si Bosnia-Hertegovina.
„Nu putem vorbi de rezultate, pentru ca 2009 a fost primul an efectiv de activitate, insa din 2010 intentionam sa ne extindem prin exporturi in estul Europei, iar Romania este categoric o tinta“, a afirmat Safak Kiyar, sales manager Isoto. La Busworld, compania a venit in fata publicului cu doua exponate: City 900 si City 1200, autobuze de 9, respectiv 12 m lungime, destinate in special transportului public de pasageri.
City 900 are o capacitate de 70 de locuri, din care 28 pe scaune, si este echipat cu motor MAN Euro 4 de 180 CP si transmisie manuala ZF. Vehiculul are suspensii pneumatice si dispune de Retarder, ABS si ASR.
City 1200 are o capacitate de 98 de persoane, din care 29 pe scaun. Caroseriei monobloc i se adauga motorul MAN Euro 4 de 280 CP si transmisia automata ZF Ecomat, iar pentru dozarea vitezei in functie de forma de relief a fost echipat cu sistemul inteligent TopoDyn.

Exporturile catre Europa, reduse drastic
Pentru Anadolu Isuzu, exporturile reprezinta mai bine de o treime din productia de midibuze, fiind acoperite 22 de tari. Piata europeana a mers foarte slab in 2009, potrivit lui Ömer Ablay, director general Anadolu Isuzu, desi produsele companiei sunt in principal gandite in acest sens. „In Europa, criza a afectat sever piata, iar asta s-a observat si la nivelul activitatii dealerilor locali, chiar daca segmentul de midibuze este in legatura stransa cu conceptul de «costuri mici». Criza economica s-a manifestat si in Turcia, dar cu intarziere. Cu 565 de midibuze exportate in 2009, Isuzu a inregistrat 53% din totalul exportat de Turcia.“
Capacitatea de productie de 13.200 de unitati anual (800 de autobuze si 300 de midibuze pe luna) depaseste cu mult media vanzarilor. „In 2010 nu dorim sa crestem doar exporturile, ci si vanzarile pe piata locala. Conform previziunilor, ar trebui sa vindem 3.000 de unitati. Insa in anii urmatori speram sa ajungem la 5.000 pe an“, a afirmat Ablay.
Potrivit reprezentantului companiei, cresterea exporturilor va fi primul semn de revenire.
Inca din 2009, odata cu implementarea Euro 4, producatorii au fost nevoiti sa upgradeze tehnologiile, insa datorita infrastructurii tehnologice Isuzu a realizat usor trecerea la Euro 4, si chiar Euro 5 si EEV.
Pe lista exponatelor Isuzu, in prim plan a fost midibuzul Novo, in versiunile City si  Ultra, lansate in august 2009. Novo este construit la standarde europene, este disponibil cu motorizare Euro 4 sau 5 si ofera mai multe variante de configurare interioara. La stand a fost expus si autobuzul urban Citimark, de 9 m lungime, lansat, de asemenea, anul trecut. Echipat cu motor Isuzu de 204 CP, vehiculul corespunde normelor Euro 5, gratie sistemului EGR si filtrului de particule cu sistem de autocuratare. Citimark este disponibil in doua versiuni, cu diferite aranjamente ale scaunelor, dar cu aceeasi capacitate, de 75 de pasageri.
„Desi nevoia de mobilitate creste, fiind cautate autobuzele cu capacitate de transport mai mare, pentru noi este prea devreme sa atacam segmentul de 12 m lungime, dar avem si asta in plan“, a mentionat Ablay, care a adaugat ca „alternativele ecologice sunt stabilite impreuna cu partenerul japonez si se lucreaza si pentru implementarea CNG. In ceea ce priveste acordul cu acestia pentru productia DMax, el a fost momentan inghetat, insa nu anulat, pana la depasirea momentului critic de pe piata. Proiectul va fi continuat, pentru ca este un produs mai sigur decat midibuzele convertite din vanuri.“

Piata de autocare din Turcia a scazut cu 40%
Chiar daca 2009 a fost un an dificil, Mercedes-Benz a investit 35 de milioane de euro in linia de asamblare a uzinei de la Hosdere, crescand astfel capacitatea de productie la 4.000 unitati/an. Investitiile au continuat si in sectorul R&D, unde numarul specialistilor a crescut cu 23%. Astfel, centrul din Turcia a devenit unul dintre cele mai importante din reteaua Daimler si nu vizeaza doar divizia de autobuze si autocare, ci si pe cea de vehicule comerciale. Desi a fost marita capacitatea de fabricatie si se doreste integrarea proceselor pe o platforma comuna, nu exista nicio intentie de a muta aici productia Citaro si Setra, Hosdere urmand sa ramana cu productia autobuzelor interurbane si a autocarelor Mercedes-Benz.
 „In 2009, cota de piata in Turcia pe segmentul autocarelor turistice a fost de 65% (cu 396 de unitati vandute), iar pentru autobuzele urbane,  de doar 17% (cu 171 de unitati)“, a declarat Wolf Dieter Kurz, presedinte si CEO Mercedes-Benz Turcia. „Desi piata de autocare din Turcia este destul de mare, anul trecut au fost inregistrate scaderi de 40%, fiind vandute in total doar 607 unitati. Criza a lovit puternic, dar nu mai asteptam scaderi, deoarece nevoia de mobilitate creste. De asemenea, ne vom concentra pe cresterea conectivitatii calatorilor in ceea ce priveste transportul public, urmand sistemul BRT, implementat deja in Istanbul.“ Peste 75% din productia de vehicule pe 2009 a fost exportata, in cea mai mare parte catre pietele europene, in special in Vest, totalizand 2.350 de unitati, iar pentru 2010 se doreste mentinerea aceleiasi linii.
Mercedes-Benz a implementat recent in Turcia si conceptul „BusStore“, prin care sunt comercializate vehicule rulate. „Operatiunea nu este limitata la piata locala, ci sunt vizate toate pietele europene, insa nu putem importa vehicule“, a declarat Süer Sülün, director de marketing si vanzari Mercedes-Benz Turcia.
La editia de anul acesta a Busworld, compania a expus Travego si Tourismo pentru segmentul turistic, cu doua variante business ale Tourismo RHD, pe doua si trei axe, in timp ce pe transportul urban a fost promovat autobuzul cu podea coborata Conecto Solo. Acesta este echipat cu motor de 7,2 l OM 926 LA, de 282 CP, dispune standard de ESP si are o capacitate de 102 calatori.
Intentionand sa atace si piata midibuzelor, Mercedes-Benz a expus un Sprinter carosat special.

Consolidarea pozitiei in Turcia, prioritatea Otokar
Otokar s-a axat, in 2009, in principal pe cercetare si dezvoltare in vederea lansarii unor produse noi, mai ales ca „piata de autobuze de 7-9 m din Turcia a inregistrat o scadere de 51%, insa Otokar a reusit sa-si mentina pozitia, cu o cota de piata de 41% la nivel local pentru gama de autobuze mici si medii“, a afirmat Serdar Görgüç, director general Otokar.
La nivel local, vanzarile au crescut, iar la export s-au mentinut, insa eforturile vor fi concentrate pe consolidarea pozitiei in Turcia si pe regandirea structurii europene, pentru a fi mai aproape de dealeri, dar si de clientii din portofoliu. „Otokar si-a marit reteaua de distributie atat in Turcia, cat si in Europa, cum este cazul MHS Truck&Bus, noul distribuitor pentru piata romaneasca“, a afirmat Sedef Vehbi, director de export Otokar.
La Busworld, Otokar a expus vehicule de la 5 la 12 m, cu motorizari Euro 4. Ca unul dintre principalii furnizori ai pietei locale pe segmentul de midibuze, compania a luat decizia strategica de a regandi designul  modelelor din gama, pentru a fi in linie cu nevoile transportului public.
Lansat in octombrie 2009, midibuzul Centro cu podea coborata are un interior spatios, iar suspensiile pneumatice si tractiunea integrala ofera confort pasagerilor.
Rampa de acces faciliteaza urcarea si coborarea persoanelor in scaun cu rotile si a pasagerilor cu carucioare pentru copii. Alaturi de acesta au mai fost expuse cinci modele Navigo cu motoare Euro 4, de la cele destinate transportului local, pana la turistic si shuttle.
Nagivo pentru transport urban, cunoscut in Turcia sub numele de Sultan City, este disponibil in doua variante de lungime: 7,1 si 7,7 m. De asemenea, au fost expuse doua modele diferite ale Sultan VIP, varianta 140S Comfort, cu o capacitate de 27 de pasageri, si Sultan 160S Maxi, pentru 31 de pasageri. Pachetul VIP include vopsea metalizata, scaune de catifea, monitor LCD si DVD player, frigider cu unitate pentru apa calda, pachet de navigare, camera pentru mers cu spatele. Otokar a ales sa expuna si un model din seria Vectio, de 9 m lungime, care poate fi configurat pentru transportul urban, interurban si chiar turistic. Nu a lipsit nici noul autobuz urban Kent, de 12 m lungime, in variantele cu podea ridicata sau complet coborata.

Temsa a lansat Prestij Euro 4
Temsa Global a profitat de expozitia de la Istanbul pentru a lansa varianta Euro 4 a minibuzului Prestij Super Deluxe, unul dintre cele mai bine vandute modele pe piata locala. Vehiculul s-a bucurat si la noi de mare succes in trecut, importurile fiind oprite in momentul in care s-a trecut la un standard de poluare superior.
La stand a fost expus si autobuzul urban Avenue, in variantele diesel si pe CNG.
Cu ocazia targului s-a organizat si ceremonia de livrare a noua unitati catre Malatya, iar alte 25 de vehicule isi asteapta randul pentru a fi livrate catre Marea Britanie si Azerbaidjan.
Pentru transport interurban, Temsa a expus varianta imbunatatita a autocarului Safir (care nu s-a comercializat pana acum in UE), dar si Tourmalin IC. Pentru reducerea costurilor de mentenanta, pentru Safir s-a trecut direct la Euro 5, iar garantia este de doi ani fara limita de kilometri. Caroseria e trata anti-coroziune, iar sasiul este fabricat din otel.
„Inca de acum cinci ani am realizat investitii masive in departamentul de R&D. Pentru ca legislatia a fost modificata, s-a trecut deja la echiparea vehiculelor cu motoare Euro 5 si 6, dar si CNG si tehnologii hibride, mai ales ca foarte curand masinile care nu se conformeaza standardelor nu vor mai putea fi vandute nici pe piata locala“, a spus Mehmet Buldurgan, CEO Temsa Global.

Articole similare