Radu Duță a început avocatura în 2004 într-un cabinet generalist la Luxemburg, din 2015 fiind și membru al baroului de la Paris. Pe lângă eliminarea barierelor lingvistice, Av. Radu Duță se concentrează pe oferirea unor servicii „cât mai eficiente, mai rapide și la un preț cât mai accesibil”. Avocatul luxemburghez de origine română are deja clienți din țara noastră, dar își dorește să devină mai cunoscut, cu atât mai mult cu cât problemele transportatorilor internaționali sunt multiple în țările în care poate profesa: Luxemburg, Franța și Belgia. În plus, Luxemburg oferă și oportunități de afaceri în transporturi, fiind o țară preferată atât pentru proximitatea de toate porturile mari europene, cât și pentru sistemele fiscal și juridic mai favorabile pentru antreprenorii din transporturi decât în alte țări din Europa de Vest.
Am stat de vorbă cu Av. Radu Duță despre experiența de până acum cu cazuri în care au fost implicați transportatori români și oportunitățile oferite de piața luxemburgheză.
Tranzit: De când v-ați specializat pe spețe penale/comerciale care au legătură cu transporturile?
Radu Duță: Am început să practic avocatura în 2004. Ca tânăr avocat, am avut ocazia să apăr interesele unor creditorii ai falimentului unui transportator austriac înregistrat în Luxemburg. La vremea aceea dosarul a avut un mare impact în presa locală. Compania era suspectată de a angaja ilegal pentru salarii derizorii sute de șoferi de camion din Europa de Vest.
Am apreciat caracterul foarte diversificat al domeniului, care, pe lângă speța comercială, a reprezentat și foarte multe elemente de pe latura penală. Am apreciat o materie foarte complexă cu reglementări specifice și extrem de tehnice, pe lângă aspectul uman al unei meserii foarte grele atât din punct de vedere al antreprenorului, cât și al șoferului.
Ce tipuri de spețe din transporturi ați reprezentat până acum? Care sunt cele mai numeroase spețe de transport cu care vă confruntați?
Sunt extrem de diversificate. Dispunem de dosare de latură penală, multe referitoare la respectarea reglementărilor rutiere și ale transporturilor, însă sunt deseori contactat pentru infracțiuni legate de asistența ilegală a migranților pe zona din jurul punctului de graniță spre Anglia (Calais – Boulogne-sur-Mer). Pe planul civil, de exemplu, antreprenorii întâmpină dificultăți în a-și recupera diferite cheltuieli și daune în legătură cu accidente materiale. Pe lângă aspectele lingvistice, transportatorii se pot confrunta și cu o anumită rea credință a asigurătorilor care împiedică recuperarea daunelor cuvenite.
Mai avem și foarte multe spețe legate de facturi neplătite de client sau de partenerul comercial.
Aveți printre clienții dvs. și transportatori români? Ce le puteți oferi?
În primul rând, vorbesc limba română și astfel se lucrează mult mai ușor deoarece sunt eliminate dificultățile legate de limbă. Dar nu îmi doresc ca acesta să fie singurul argument pentru care sunt contactat de români. Îmi doresc în primul rând o intervenție eficientă, rapidă, în interesul clientului. Avem de-a face cu antreprenori foarte afectați și uneori în situație de mare stres. Le datorăm, în primul rând, prestații de cel mai înalt nivel.
La început clienții veneau „întâmplător”, găsindu-mă pe internet, însă după atâția ani de practică, observ cu bucurie că informațiile se difuzează din om în om, ceea ce pentru mine este o formă de satisfacție. Avem clienți fideli, care revin de-a lungul anilor, dar și alții care mă contactează doar pentru câte o speță izolată.
Descrieți-ne 1-2 cazuri pe care le-ati câștigat în instanță recent: care a fost situația, cum ați reușit să despăgubiți clienții?
Să vă dau un exemplu pe planul civil și altul pe planul penal.
Pe civil, din păcate, anumite firme de depanaj și remorcaj de pe teritoriul Franței au niște practici mai mult decât contestabile. Prestațiile de remorcaj și depanaj nu sunt reglementate în lege pentru camioanele de categorie grea, spre deosebire de remorcarea autoturismelor. Deja confruntat cu o tragedie pe planul uman legată de victimele accidentului, dar și pe planul economic cu imobilizarea camionului, clientul meu a fost confruntat cu situația în care firma de depanaj i-a imputat sume exorbitante în raport cu prestațiile. Pe lângă această faptă, depanatorul a facturat zilnic alte sume exorbitante drept cheltuieli de pază a epavei, servicii nesolicitate, ci impuse pentru că transportatorul nu și-a putut recupera mașina accidentată până la plata prestației de tractare, contestată, însă, de transportator, din cauza valorii foarte mari.
De fapt, depanatorul își conferă însuși un drept de penalitate pentru a forța plata, ceea ce constituie deja un abuz. Și cu trecerea timpului, cheltuielile imputate zilnic pentru parcarea autovehiculului avariat devin mai mari decât factura inițială.
Am avut un asemenea caz judecat la Curtea de Apel din Riom pe data de 14 februarie 2024 și am obținut decizia instanței care a considerat că aceste cheltuieli de parcare nu sunt imputabile transportatorului, nefiind solicitate de el, ci cauzate de un drept legitim de a contesta o factură.
Un alt exemplu elocvent pe plan penal, cu care sunt foarte des confruntat, este confiscarea camionului – proprietatea firmei de transport – în cazul unei infracțiuni penale comise de șoferi. Se mai întâmplă ca unii șoferi să comită infracțiuni, precum unele furturi, folosind camionul firmei. În acest caz, autoritățile penale nu pun întotdeauna foarte multe întrebări și confiscă autocamionul, care este proprietatea unei firme care nu are nicio legătură cu faptele comise și le-a dezaprobat cu cea mai mare energie. În acest caz, legea franceză merge împotriva sensului comun al răspunderii penale și nu procurorul trebuie să dovedească implicarea antreprenorului în furt, ci acesta din urmă trebuie să își demonstreze buna credință, ceea ce este întotdeauna un exercițiu complicat, supus aprecierii judecătorilor. Vom analiza aici onorabilitatea firmei, dar și circumstanțele: dacă șoferii erau într-o cursă regulată cu comandă de transport și CMR. Contractul de muncă și regulamentul de ordine interioară cu sancțiuni clare sunt recomandate pentru a demonstra seriozitatea firmei și dezaprobarea faptelor penale ale angajaților.
Pentru ce tipuri de spețe așteptați clienții din România să vă solicite?
Am o experiență destul de vastă privind problematica de transport. Primul meu scop este să le ofer un ajutor cât mai eficient, cât mai rapid și pentru un preț cât mai accesibil.
Pentru ce țări puteți oferi reprezentare juridică?
Sunt avocat la baroul Luxemburg din 2004 și la baroul Paris din 2015. Intervin în Franța și Luxemburg, însă putem interveni în toate țările francofone. Am mai avut dosare și în Belgia francofonă.
Aveți cereri și de înființări de firme în Luxemburg, mai ales după implementarea Pachetului Mobilitate?
Am avut mai degrabă întrebări de consultanță de ordin general. Sunt foarte multe formalități de îndeplinit, care neceistă un buget important pentru înființarea unei firme de transport pe teritoriul luxemburghez. Îi sfătuiesc pe clienți să-și facă în primul rând un plan de afaceri și să rezolve partea economică înainte de a analiza planul juridic. Mai lucrez cu experți contabili români și pot recomanda profesioniști pe termen lung. Implementarea unei companii în Luxemburg necesită o prezență aici pentru a răspunde unui eventual control. De asemenea, chiriile sunt destul de costisitoare deoarece sunt oportunități limitate având în vedere teritoriului restrâns al țării…
De aceea spun că decizia trebuie să fie cântărită în primul rând pe planul economic, înainte de a considera planul juridic.
Ce avantaje prezintă înființarea de firme de transport în Luxembourg?
Luxemburg oferă atuuri majore. Geografic vorbind, țara se află într-o poziție ideală în centrul Europei de Vest, la un punct de răscruce între diferite piețe importante de transport și la mică distanță de porturile cele mai importante din Belgia, Franța sau Olanda. Cadrul economic este dinamic și puternic. Administrația este digitalizată și eficace. Cadrul fiscal rămâne interesant cu un nivel de TVA printre cele mai reduse din Europa și un impozit pe societăți printre cele mai scăzute. În plus, dreptul muncii este favorabil antreprenorilor. Infrastructurile de transport sunt eficace și carburantul rămâne la un preț competitiv. Cu alte cuvinte, este oportunitatea ideală pentru a avea un acces de prim plan la piața Europei de Vest.
(A consemnat: Marilena MATEI)
Radu DUȚĂ
- Avocat Luxemburg – Franța, specializat în Dreptul Transporturilor
- T.: +352 621 62 89 76
- www.rduta.lu