Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In slujba consumatorului

In cadrul conferintei Tranzit cu tema „Trasabilitatea – o cerinta de calitate sau o obligatie legala?“, logisticieni din domeniul alimentar, farmaceutic sau al produselor cosmetice au scos in evidenta importanta, in protejarea consumatorului, a unui sistem informatic eficient de urmarire a trasabilitatii, pentru depistarea, localizarea si retragerea rapida a oricaror produse neconforme aflate in lantul de distributie, de la producator la consumator.

Trasabilitatea reprezinta posibilitatea identificarii si urmaririi unui produs sau a unei substante dintr-un produs pe parcursul tuturor etapelor de fabricare, prelucrare si distributie.
 

Termenul de trasabilitate a aparut pentru prima data in anii ’90 in sectorul agricol si a fost inclus in 2002 in Regulamentul CE nr. 178, ca cerinta in industria alimentara. „Insa foarte multe reglementari europene au fost traduse anapoda, fara sa fie adaptate conditiilor din Romania. La noi inca se simte nevoia de consultanta pentru punerea in aplicare a legislatiei”, a punctat Dorin Cojocaru, presedintele APRIL, completand: „parca este din ce in ce mai greu si mai restrictiv sa faci afaceri cu produse alimentare sau medicamente“.
Un sistem de trasabilitate eficient trebuie sa includa un sistem informatic de urmarire care sa asigure o compatibilitate a sistemelor pe intreg lantul de distributie, de la furnizor la client, pentru depistarea rapida si precisa a produselor si pentru minimalizarea cantitatilor retrase din uz. De asemenea, trebuie sa cuprinda si un proces rapid de colectare, procesare si raportare a datelor si de reducere a erorilor si a numarului de documente intocmite manual.
Insa un factor foarte important in asigurarea calitatii este testarea periodica a functionarii sistemului de urmarire a trasabilitatii. „Acest exercitiu poate fi initiat de oricare din partile implicate in lantul de distributie. Dar, pentru a fi eficient, trebuie sa fie interactiv, sa implice atat furnizorii, cat si clientii, fiind de folos inclusiv in verificarea acestora“, a explicat Ioan Mihnea, director general Havi Logistics Romania, intarind: „operatorii logistici care realizeaza aceste teste nu trebuie sa se limiteze la nivelul propriei unitati, ci trebuie sa parcurga intregul lant de distributie, de la furnizor la client“.
Verificarea se face prin compararea datelor furnizate de cele doua entitati, ideal de catre o terta parte. Un indicator extrem de important al performantei sistemului este timpul de reactie din momentul in care apare alerta si pana la identificarea si localizarea produselor, pentru a fi izolate.
„De la aparitia alertei si identificarea produselor, pana la izolarea acestora, ar trebui sa nu treaca mai mult de trei ore“, a mai spus Ioan Mihnea, care vede trasabilitatea ca pe o obligatie legala, dar si morala.

Exista producatori cu cerinte mai aspre decat cele impuse de legislatie
Ca si produsele din industria alimentara, medicamentele necesita temperatura controlata pe durata lantului de distributie. …

Articole similare

Ad
Ad