Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Inca un an bun pentru transporturi

Analiza situatiei financiare a celor mai mari companii de transport din Romania a relevat ca firmele cu flotele cele mai mari au avut cele mai mari cifre de afaceri, dar au fost mai putin profitabile intre 2008 si 2010. Media ratei de profit s-a situat intre 0 si 3% pentru majoritatea companiilor de transport general, insa au fost si transportatori la care marja de profit a fost de peste 10%, gratie unor contracte care au implicat un volum ridicat de curse si unei organizari foarte bine puse la punct in acoperirea cu marfa a peste 90% din rulajul efectuat.

 
Top 10 cifra de afaceri nu este reprodus la fel in Top 10 firme de transport din punct de vedere al profitabilitatii. A&R SRL, firma unuia dintre „regii asfaltului“, care a si fost, de altfel, dizolvata in iunie 2010, deci, practic, nu are activitate in 2010, se pare ca a inregistrat cel mai mare profit: 20 de milioane de lei.
Transpeco Logistics&Distribution, firma omului de afaceri Cristi Borcea, care lucreaza cu precadere ca distribuitor de produse petroliere pentru reteaua Petrom, din punct de vedere al profitabilitatii, este, practic, pe primul loc, daca facem abstractie de A&R, cu un profit anual net de 18,29 de milioane de lei, desi, din punct de vedere al cifrei de afaceri, Transpeco se claseaza pe locul 13, cu 84,62 de milioane de lei. Adica o rata a profitului de 4,62%.
Plutonul firmelor de transport si logistica este condus de Aquila Part Prod Com SRL, cu un profit anual de 9,96 de milioane de lei si cea mai mare cifra de afaceri de pe acest segment: 426.500.181 de lei.
Asa cum multi competitori evidentiaza, de fiecare data cand publicam Topul firmelor de transport dupa cifrele de afaceri realizate, activitatea de baza a Aquila Part Prod Com este inca distributia, cu o pondere in cifra totala de afaceri de 75%. Totusi, trebuie mentionat ca ponderea activitatilor de transport si logistica din cifra totala de afaceri a crescut de la 10% in 2007 la 25% in prezent.
Pe locurile 4-5 se situeaza BAT Medias, respectiv Fartud SRL, cu un profit net anual de 7,7, respectiv 6,8 milioane de lei.
Pe un onorant loc sase din punct de vedere al profitabilitatii pe 2010 se afla Logistic E Van Wijk, cu un profit de 6,3 milioane de lei, desi, din punct de vedere al cifrei de afaceri, se situeaza doar pe locul 17, cu 76,5 milioane de lei.
Din punct de vedere al volumului de activitate, Aquila a facturat peste 250.000 de lei/angajat, aproape tot atat cat principalul sau contracandidat la titlul de cel mai important transportator roman, edy Spedition, care a facturat 246.828 lei/angajat.
edy Spedition, in schimb, nu a terminat exercitiul financiar 2010 pe profit, ci pe pierdere, inregistrand a treia pierdere ca valoare – 5,41 milioane de lei – dupa Willi Betz Romania (care a inregistrat o pierdere financiara de peste 11 milioane de lei) si Ben&Ben, firma clujeana de constructii, care a avut o pierdere de 5,9 milioane de lei in 2010.
De altfel, Willi Betz nu este singura companie straina de transport care activeaza in Romania ce raporteaza pierderi in 2010. Waberer’s se plaseaza, de asemenea, pe locul 11 in top pierderi (1,38 milioane de lei), devansata de Panalpina Romania – cu o pierdere de 1,45 milioane de lei, locul 9 – si urmata de Giraud SRL, care, dupa preluarea de catre Geodis Calberson Romania, a suferit o pierdere neta de 1,23 milioane de lei in exercitiul financiar 2010.
Pierderile inregistrate de firmele cu capital strain uimesc cu atat mai mult cu cat, din punct de vedere al cifrei de afaceri nete inregistrate, acestea nu stau deloc prost: Waberer’s, cu 194 de milioane de lei, se claseaza pe locul al patrulea, iar Panalpina, cu 73,85 de milioane de lei, are cea de-a 19-a cifra de afaceri din Top 100. Cu 39,72 de milioane de lei, Willi Betz se claseaza pe locul 47 din punct de vedere al cifrei de afaceri nete.
Aceste valori arata ca firmele straine au de plata rate la banci sau la firmele-mama din tarile de origine pentru investitiile importante facute in ultimii ani in filialele din Romania. De exemplu, Willi Betz apare cu active de 62,7 milioane de lei (din care 38 de milioane in active circulante), iar Waberer’s, alta firma straina cu o pierdere importanta in 2010, detine active in valoare de 144,83 de milioane de lei, din care peste 65 de milioane sunt active circulante.
Cele mai importante active le detine insa edy International Spedition – 293,2 milioane de lei, din care peste 86 de milioane sunt inca reprezentate de activele circulante,  desi in ultimii doi ani firma controlata de omul de afaceri Alin Popa pare sa fie mai interesata sa opereze flote inchiriate decat sa investeasca in achizitia de camioane.
Ea este urmata indeaproape de Aquila, care prefera achizitiile de vehicule, avand active in valoare de peste 215 milioane de lei, din care 141 de milioane sunt investite in mijloace de transport, cea mai mare valoare din acest punct de vedere.
Dupa Aquila, cele mai mari investitii in flota de vehicule sunt facute de Ben&Ben (86,5 milioane de lei), edy (86,1 milioane), Trans Bitum (74,6 milioane), Waberer’s (65 de milioane), TIR Express (54 de milioane) si Willi Betz Romania (38 de milioane de lei).
Active in valoare de 58,89 de milioane de lei (din care peste 35 de milioane in active circulante) detine si Dunca Expeditii, care a investit in urma cu cativa ani si in depozite de logistica, detinute insa de Dunca Real-Estate.
Apoi, locurile 9-15 din punct de vedere al investitiilor in vehicule sunt ocupate de Trustul pentru Servicii cu Utilaje Diverse SA, Vlase Spedition, Auto Remat, International Lazar Company, Transpeco Logistics&Distribution, Galassini Romania si BAT Medias, cu active circulante de la 33,8 la 24,8 milioane de lei.

Firmele cu cifre de afaceri cele mai mari au si datoriile cele mai mari
Cele mai mari datorii le au firmele cu flotele cele mai mari: edy International Spedition (peste 268 de milioane de lei), urmata de Aquila (195,82 milioane de lei), Vlase Spedition (149,14 milioane de lei), International Lazar Company (137,64 de milioane de lei) si Waberer’s Romania (132,83 milioane de lei).
Din punct de vedere al activelor imobilizate, asa cum am spus, primul loc este ocupat de edy International Spedition (207 milioane de lei), urmat de International Lazar Company (148,95 de milioane de lei), Vlase Spedition (119,59 milioane), Frigoexpres (87 de milioane), Waberer’s (79 de milioane), Transpeco (77 de milioane), Aquila (73 de milioane), Trans Bitum (60,1 milioane) si Transcondor (59 de milioane de lei). De altfel, gradul de indatorare a firmelor de transport care activeaza pe piata romaneasca este de 2.841 de milioane de lei, adica mai mult de jumatate din cifra de afaceri neta realizata de Top 100 firme de transport din Romania – 5.385 de milioane de lei.
Daca luam in calcul o pierdere neta de 53,44 de milioane de lei inregistrata de cele 20 de companii care au avut pierderi financiare in 2010 si profitul net obtinut de celelalte 80 de companii de transport – 134,56 de milioane de lei – rezulta ca profitul primelor 100 de companii este de 81 de milioane de lei, realizat de peste 16.200 de angajati din acest sector.                            In ciuda pierderilor inregistrate de unele firme in 2010, acestea nu sunt cauzate de o proasta administrare a activitatii de transport, ci mai degraba de investitiile facute de companii in sedii, terenuri pe care urmeaza sa dezvolte capacitati de logistica sau in mijloace de transport. Astfel, suma totala a activelor imobilizate de Top 100 firme de transport din Romania este de 1.949 de milioane de lei, la care se adauga 16.173 de milioane de lei, reprezentand suma totala a activelor circulante, adica autovehiculele aflate in proprietatea firmelor de transport.

Campioane la recuperat bani
Ar mai fi de spus insa ca firmele care aveau de  incasat cele mai mari sume de la beneficiari sunt exact firmele care figureaza si cu cele mai mari datorii: Aquila avea de incasat (sau de recuperat) la 31 decembrie 2010 peste 112 milioane de lei, edy, 83 de milioane, Ben&Ben, 79 de milioane, Waberer’s, 61 de milioane, Tir Express, 54 de milioane, Willi Betz, 37 de milioane, Trustul pentru Servicii, 33 de milioane, Dunca Expeditii, 32 de milioane, Vlase Spedition, 29 de milioane, si International Lazar Company, 26 de milioane de lei. In total, primele 100 de companii de transport din punct de vedere al cifrei de afaceri aveau de recuperat la sfarsitul anului trecut peste 1.303 milioane de lei.    

Articole similare