Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Încă un pas pentru a crește în preferințele clienților de autoșasiuri

DAF traversează cea mai bună perioadă a sa din toate timpurile: cu toate modelele din gama grea încununate doi ani la rând cu titlul International Truck of the Year (XF/XG/XG+ – 2022 și XD – 2023), producătorul olandez a atins anul trecut o cotă de piață record – 17,3% – în creștere de la 15,9% în 2021. DAF continuă să fie lider pe segmentul tractoarelor, cu 20,4% cotă de piață, în timp ce pe segmentul rigidelor se fac în continuare eforturi de creștere a gamei de produse oferite și a accesării clienților din domeniul construcțiilor. Cu mai multe configurații de axe ca niciodată și cu noi echipări specifice, DAF încearcă să ajungă la clienții de vehicule specializate plusând și cu avantajele aduse de cea mai spațioasă cabină de camion de pe piață, cu cea mai bună vizibilitate directă în jurul vehiculului. Am văzut la treabă 14 modele XD-XFC(onstruction), cât și XF și XD, cu caroserii specializate, de la bene basculabile la macarale, versiuni lungi de distribuție, autoșasiuri de transport bușteni, mixere și platforme cu cârlig. Pe lângă multiple configurații de axe, tractoare, autoviratoare sau liftabile, DAF a demonstrat că este pregătit să colaboreze îndeaproape cu carosierii, oferind șasiuri pregătite pentru preluarea oricărui tip de echipament. În plus, pentru creșterea eficienței în operare, DAF a adăugat sisteme de tracțiune hidraulică nepermanentă și moduri specifice de condus pentru teren accidentat, după modelul celor mai bine vândute mărci de camioane de construcții.

Potrivit datelor de vânzări de pe piața europeană, rigidele reprezintă 35%, cele mai vândute dintre acestea fiind versiunile cu 3 axe, în timp ce modelele cu două axe reprezintă o treime din vânzările de rigide, iar cele cu 4 axe, doar 18%. În funcție de tipul aplicației, cele mai cerute autoșasiuri sunt versiunile pentru distanțe lungi, cele carosate cu dubă izotermă sau prelată și, eventual, cu o remorcă suplimentară în spate (așa-numitele BDF de pe piața germană). Modelele pentru segmentul construcțiilor reprezintă 19,4%, cele de uz municipal 9,4%, iar cele de distribuție – 15,5%.

Astfel, DAF și-a grupat autoșasiurile în 3 configurații principale: construcții, distribuție (cu acces coborât în cabină, pentru operațiuni care presupun coborâri și urcări repetate în cabină pe timpul zilei) și versiuni on-road extra robuste. Acestea din urmă sunt o noutate pentru gama largă de camioane DAF pentru segmentul construcțiilor și de specializate și combină, practic, cabinele XDC și XFC cu șasiurile XD și XF pentru șosea. Acest lucru face ca seria Extra Robust să fie opțiunea perfectă pentru operatorii din segmentul de construcții și municipalități care nu au nevoie de capabilități off-road – inclusiv gardă la sol și un unghi de atac mare – dar care apreciază avantajele unei cabine de construcții robuste. Modelele „XD Extra Robust” și „XF Extra Robust” – nu sunt pregătite pentru șantier, ci doar pentru drumuri care nu sunt de cea mai bună calitate și din exploatarea cărora se așteaptă că pot apărea lovituri sau stricăciuni la nivelul trenului de rulare. Tocmai de aceea autovehiculele din această categorie au bară de protecție de oțel din trei piese, la fel ca modelele de construcții, pentru a avea costuri de reparații mai reduse, lumini de ceață integrate în bară, placă de protecție a radiatorului standard, mai scurtă decât la modelul pentru construcții, și o protecție antiîmpănare frontală din oțel.

Noua generație de autoșasiuri XD și XF include o serie completă de variante cu 4 axe cu tracțiune simplă pentru aplicații pe șosea. Acestea includ versiuni cu axă împingătoare directoare și/sau axe de tracțiune (ne)directoare.

O gamă mai largă de tandemuri decât în trecut

Cu o gardă la sol ridicată de până la 40 cm (în funcție de axă și de anvelope) și un unghi de atac de 25O, noile camioane de construcții DAF XDC și XFC au un design exterior robust, fiind dezvoltate pentru aplicații care necesită condus în mod regulat în afara drumului și tracțiune suplimentară în condiții dificile.

Pe lângă bara de protecție masivă formată din trei părți separate, seria DAF de construcții se remarcă printr‑un calandru negru lucios și o caroserie acoperită cu o vopsea care rezistă la loviturile de la pietre. Poziția barei de protecție este un pic mai în față decât caroseria pentru a o proteja la impact, luminile având un alt design decât la camioanele pentru șosea și fiind protejate cu un material compozit care nu se sparge. Cele două proiectoare de ceață cu LED care nu necesită întreținere sunt adânc încastrate în bara de protecție, fiind astfel mai ferite la impact. Radiatorul este și el protejat de o placă din oțel, opțional fiind disponibilă, ca la orice camion de construcții care se respectă, o treaptă pivotantă robustă.

Noile camioane de construcții DAF XDC și XFC sunt disponibile în configurații de punți 8×4, 6×4 și, pentru prima dată, 4×2.

DAF oferă vehiculele sale de construcții XDC și XFC (camioanele rigide 6×4 FAT și 8×4 FAD și tractorul 6×4 FTT) cu o gamă variată de tandemuri cu tracțiune dublă și întreținere redusă: 19 tone și reducție simplă (SR1132T), suspensie cu arcuri cu foi și frâne cu disc sau cu tambur (ideal pentru aplicațiile sensibile la greutate, cum ar fi betonierele ușoare 6×4 și 8×4), 21 și 26 de tone – tot cu reducție simplă SR1360T, echipat cu frâne pe disc și suspensie pneumatică – dedicat aplicațiilor mai grele, cum ar fi transportul de cherestea, betoniere grele și transportul de containere.

Pentru aplicațiile grele și off-road, tandemul de 21 și 26 de tone este disponibil și cu reductor în butuc (HR1670T) și dispune de suspensie pneumatică sau cu arcuri cu foi și frâne cu tambur.

Un alt element important este gama largă de opțiuni pentru raportul de transmisie pe puntea spate, de la 3,46:1 la 7,21:1. Cele mai rapide rapoarte de transmisie finală au ca rezultat turații și mai mici ale motorului și o eficiență optimă a combustibilului. Pentru costuri de exploatare cât mai mici, intervalul de schimb de ulei pentru toate punțile spate (inclusiv pentru tandemuri) este de trei ani sau 450.000 km.

Pentru aplicațiile mai ușoare ale basculantelor, DAF și-a extins gama de construcții XDC și XFC pentru a include versiuni rigide cu 2 axe și tractor (4×2). Acestea sunt disponibile cu punte față de 8 și 9 tone și punte spate de 13 tone, cu suspensie pneumatică și frâne pe disc. Alte caracteristici includ două punți cu o singură reducție (SR1344 și SR1347) cu reduceri de la 2,38:1 până la 4,56:1 și o punte cu reducție în butuc (HR1356) cu rapoarte de la 3,46:1 până la 7,21:1 pentru tracțiune maximă și viteză redusă.

Întreaga gamă de seturi de tandemuri DAF este disponibilă și pentru vehiculele DAF de generație nouă 6×4 și 8×4 pentru aplicații pe șosea care necesită în mod regulat o tracțiune bună și sarcini utile mari. Platformele 6×4 și 8×4 (FAT și FAD) sunt disponibile ca XD și XF cu cabine de zi, cabină de dormit și cabină de dormit cu acoperiș înălțat. Tractorul 6×4 FTT este disponibil și ca XG și XG+, iar același lucru este valabil și pentru platformele 8×4 cu axă de tracțiune directoare (FAW) pentru o manevrabilitate remarcabilă. Tractorul pentru sarcini grele 8×4 cu axă împingătoare directoare (FTM) este disponibil ca XF, XG și XG+ și este ideal pentru aplicații de transport excepțional pentru mase totale de până la 120 de tone și chiar mai mult, 150-170 t.

Iar prizele de putere sunt potrivite pentru fiecare aplicație. Priza de putere a motorului este disponibilă cu o montare directă pe pompă sau cu o transmisie cu flanșă pentru un cuplu de ieșire de până la 1.000 Nm, ceea ce o face ideală pentru utilizarea la betoniere și vehicule de colectare a deșeurilor.

Pentru aplicații ușoare, cum ar fi extinderea picioarelor macaralelor și a sistemelor de basculare, este disponibilă o versiune de priză de putere la ora 11 pentru montarea directă a pompei pe motorul PACCAR MX-11. Această priză de putere are un cuplu de ieșire de până la 450 Nm și este, de asemenea, acționată direct de la motor.

În plus, în partea din față a motorului poate fi montată o priză de forță indirectă cu o conexiune pentru pompă. Această priză de putere ușoară are o putere nominală de 20 kW sau 35 kW și este ideală pentru acționarea unui sistem de încărcare cu cârlige sau a unei basculante. DAF oferă, de asemenea, o gamă largă de prize de putere cu cutie de viteze, care alimentează sisteme de basculare, compresoare și macarale.

Camioane de construcții XDC și XFC defilând într-o carieră din Limburg

Pentru a testa gama de construcții, DAF a închiriat o carieră de cărbune din Limburg (Olanda), unde resturile de cărbune și clei au creat mediul ideal pentru a crea condiții de sol alunecos și a testa sistemul de tracțiune hidraulică de pe axa față, modul Rock Free sau anularea ASR.

Pentru aplicațiile care pot necesita ocazional o tracțiune suplimentară pentru a aborda drumuri nisipoase și pante abrupte, DAF oferă o opțiune de tracțiune față hidraulică inovativă produsă de carosierul olandez Paul pentru vehiculele DAF XDC și XFC 4×2, precum și pentru versiunile 4×2.

Sistemul include cutia PXP, responsabilă pentru acționarea hidraulică a axei față, rezervorul de ulei, care include un răcitor pentru circuitul hidraulic și pompa hidraulică. Aceasta este conectată la priza de putere de pe motor. Sistemul conține 10 pistoane, dintre care 6 sunt mobile, și este acționat de alunecarea axei spate. Când aceasta crește, atunci presiunea din sistemul hidraulic va crește, de asemenea, și tracțiunea de pe axa spate va fi susținută de tracțiunea axei față, cele 6 pistoane mobile mișcându-se în interiorul butucului roților oferind tracțiune și pe axa față, fără a conecta între ele cele două roți de pe axa față. Astfel, când camionul traversează, ocazional, zone off-road sau mai alunecoase, ambele axe vor avea tracțiune.

Sistemul se acționează de la un buton de pe tabloul de bord și este disponibil pentru primele patru trepte de viteză înainte și pentru prima și a doua treaptă de viteză înapoi. Când se apasă accelerația automat presiunea din sistemul hidraulic crește până la o presiune de suport de 80 de bari. Iar dacă se detectează alunecarea roților de pe axa spate, presiunea din sistemul hidraulic crește la 360 bari. Cu cât alunecarea din spate este mai mare, cu atât mai multă tracțiune asigură roțile din față.

DAF a dezvoltat sistemul de tracțiune integrală nepermanentă împreună cu Paul, un producător german de sisteme de tracțiune integrală, foarte popular pentru companiile de transport care lucrează pe terenuri foarte accidentate. Paul folosește componente Poclain, producătorul european cel mai renumit de sisteme hidraulice folosite pentru acționări ale tracțiunii.

Sistemul de tracțiune hidraulică a fost dezvoltat de DAF pentru noua generație de camioane, însă în Germania și modelul 2017 poate fi echipat retrofit cu sistemul de tracțiune hidraulică PXP. După succesul repurtat în Germania cu această echipare, DAF vrea să extindă posibilitatea de a echipa retrofit camioanele DAF de construcții în special cu PXP pentru clienții din toată Europa, mai ales că există numeroase cereri în acest sens.

Nu e primul sistem de acest tip dezvoltat de DAF împreună cu Poclain, ci unele camioane de construcții dedicate pentru piața germană și cea olandeză aveau o generație anterioară a sistemului hidraulic de tracțiune nepermanentă, care însă acum a fost upgradat pentru a funcționa împreună cu alte funcții adăugate între timp pe noua generație de camioane DAF, cum ar fi modul de conducere off-road sau modul Rock-Free.

În ceea ce privește camioanele pentru șantier, două basculante – una 6×4 și una 8×4 – au fost disponibile pentru a urca câteva rampe de 32% în treapta a doua de viteză în modul Manual. După urcările fără efort, motoarele de 450 CP și 530 CP au oferit o demonstrație de decelerare automată în siguranță, fără derapaje, grație unei frâne de motor care are o eficiență maximă la 1.200 rpm.

Garda mare la sol și unghiurile mari de atac și de degajare au permis de asemenea atacarea unor rampe destul de sinuoase și alunecoase, în condiții de încărcătură mare – 26 t.

Motorizări puternice, funcționalități adaptate

Ca și în cazul versiunilor existente pentru aplicații de distribuție și transport de mărfuri pe distanțe lungi, noile vehicule pentru construcții și uz municipal sunt propulsate de motoarele PACCAR MX-11 și MX-13, cu puteri cuprinse între 220 kW/300 CP și 330 kW/450 CP și, respectiv, 270 kW/370 CP și 390 kW/530 CP.

Cutia de viteze automatizată TraXon dispune, opțional, de un mod special off-road pentru performanțe optime de schimbare a treptelor de viteză pe teren accidentat, adică schimbări ale vitezelor extrem de rapid și la turații ridicate ale motorului pentru a menține cuplul pe teren greu. Alte funcționalități noi – „ASR Off” și „Rock Free” – asigură deplasarea în condiții de teren alunecos și facilitează balansul pentru a ajuta la ieșirea vehiculului din noroi sau zăpadă.

Modul de dezactivare a ASR oferă o precizie sporită a manevrelor, viteza fiind fixată de la pedala de frână ca la un autoturism cu transmisie automată. Sistemul previne acționarea puternică a frânelor la finalul pantei, aplicând o putere de frânare progresivă mai înainte de a ajunge la baza pantei. Pentru acționarea ambreiajului, șoferul poate apăsa foarte scurt și de mai multe ori pedala de accelerație până ajunge la kick-down.

Același confort și siguranță ca la noua generație XF/XD

Cabina de zi este cu 15 cm mai adâncă, având un al treilea scaun în mijlocul cabinei care poate fi ocupat în condiții confortabile chiar și de o persoană de 1,85 m înălțime.

Accesul în cabină este facil, grație celor două sau trei trepte de acces, iar scaunul oferă multiple posibilități de reglare, ca și volanul, care poate fi mutat în poziție de parcare verticală pentru o traversare confortabilă a cabinei.

Toate noile versiuni pentru construcții, uz municipal și alte aplicații specializate beneficiază de noul standard de siguranță introdus de Noua Generație DAF mai întâi la camioanele pentru distanțe lungi. Toate modelele dispun de un parbriz de mari dimensiuni și de geamuri laterale mari cu linia de bază foarte coborâtă, ceea ce îi oferă cea mai bună vizibilitate directă din clasa sa. Ca și în cazul XF, DAF XD dispune opțional de o fereastră suplimentară în partea de jos a portierei din dreapta pentru a avea vizibilitate la bordură, care, în combinație cu scaunul rabatabil pentru copilot, permite vizualizarea directă a pietonilor și a bicicliștilor care trec pe lângă autocamion pe partea copilotului. Cea mai bună vizibilitate directă din clasa sa este, de asemenea, susținută de geamurile laterale și spate suplimentare, disponibile opțional.

Pentru o vizibilitate indirectă de primă clasă, toate camioanele DAF din noua generație pot fi echipate cu sistemul DAF Digital Vision System, care înlocuiește oglinzile principale și pe cele cu unghi larg. Sistemul superior DAF Corner View oferă o vizibilitate maximă de nu mai puțin de 285O a zonei din jurul montantului A al cabinei din partea copilotului – ideal atunci când se conduce pe șantierele de construcții și în zonele urbane. Sistemul DAF City Turn Assist avertizează șoferii cu semnale vizuale și sonore atunci când alți participanți la trafic, cum ar fi pietoni, bicicliști, mașini și motociclete, se află în zona oarbă de pe partea copilotului.

DAF este singurul camion care a primit rating de 5 stele de la London View Star Rating în configurație cu cabină normală. Doar modelele Low Entry, cu cabina avansată, au mai primit acest rating.

Sistemul Park Brake Assist – care se acționează automat când se trece în modul P – asigură că toate axele sunt frânate la 10 bari.

Cu toate avantajele puse unul peste altul – performanță, specializare, eficiență, confort – gama de autoșasiuri DAF poate reuși să ajungă mai sus în preferințele clienților de vehicule specializate decât până acum, profitând încă de avantajul primei cabine construite după noile reglementări privind masele și dimensiunile.

Articole similare