Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Industria încearcă să revină la ce erau expozițiile altădată

În perioada 16-20 noiembrie s-a desfășurat la Lyon Expoziția Internațională de Soluții de Transport Rutier și Urban Solutrans, care a adunat, pe o suprafață de peste 90.000 m2, aproape 60.000 de profesioniști din industria vehiculelor comerciale și 1.000 de expozanți și de mărci din întreaga lume, cu promisiunea unor „Soluții Sustenabile și Conectate pentru un Transport Responsabil“. În cele ce urmează vă prezentăm câteva dintre cele mai interesante semiremorci și caroserii expuse la standuri, dar și câștigătorii Premiilor pentru Inovație.

Goldhofer a prezentat noua semiremorcă autoviratoare semi-joasă »Stepstar« și o semiremorcă MPA 4 (1+3), concepute special pentru piața franceză și care se remarcă prin numărul mare de aplicații la care se pretează. De altfel, aceasta este rețeta succesului în transportul agabaritic: să poți face cât mai multe cu un număr minim de vehicule.

»Stepstar« poate avea 3-5 axe și se remarcă prin greutatea proprie mică, suprafața de încărcare bine gândită și sistemele complete de ancorare a mărfurilor. Având gât de lebădă care poate fi el însuși încărcat, lungimea totală a trailerului poate fi folosită la maximum chiar și atunci când se transportă greutăți mari. Platforma de încărcare are podea TRAFFIDECK™ GO rezistentă la uzură, la conceperea căreia a contribuit și Goldhofer, și care nu numai că permite reducerea greutății comparativ cu podeaua din lemn sau din cauciuc, dar, având o grosime de numai 8 mm, are un coeficient de fricțiune foarte înalt, pentru ancorarea cât mai bună a mărfurilor. Iar prelucrarea suplimentară anti-derapantă oferă o siguranță sporită indiferent de starea vremii.

Producătorul francez G.Magyar deține șase fabrici în țara de origine și una în Germania și are ca piețe atât Europa, cât și Maghrebul și Orientul Mijlociu și Îndepărtat. Oferta sa include semiremorci cisternă, containere și cutii mobile, vagoane, remorci, cisterne pe șasiu pentru transport de produse alimentare, chimice, hidrocarburi grele și ușoare, gaz comprimat și gaz lichefiat, deșeuri și materii periculoase, atât pe șosea, cât și pe calea ferată sau pe mare. Cisternele sunt din oțel inox de diverse calități, aliaje de aluminiu și materiale compozite.

La Solutrans, Magyar a expus șapte modele în configurații diferite și pentru diverse tipuri de transport.

Semiremorca pentru produse chimice pentru toate clasele ADR are un compartiment și capacitate totală de 37.500 l, cu izolație ce permite menținerea unei temperaturi interioare de maximum 120 OC, și poate fi operată de la sol.

Alături de ea s-a aflat semiremorca din material compozit pentru produse chimice din Clasa 8, cu un compartiment și capacitate de 27.500 l. Este pentru prima oară când se prezintă o astfel de cisternă cu rezervor din compozit, ce asigură o greutate proprie redusă cu peste 1.000 kg, deci o sarcină utilă mărită. Realizarea cisternei din material compozit este o noutate absolută pentru G.Magyar și deschide calea unor aplicații interesante, așa cum promit reprezentanții companiei franceze.

Pentru hidrocarburi ADR au fost expuse o semiremorcă având opt compartimente și 41.000 l și o cisternă pe autoșasiu de 26 t care are cinci compartimente și 18.000 l.

La stand s-au aflat și două vehicule pentru transport de produse alimentare: o semiremorcă de colectare a laptelui cu două compartimente (plus unul fals, pentru a ameliora stabilitatea vehiculului) și 29.500 l, având pompă cu debit mare cu antrenare electrică și posibilitate de manevre de la distanță, contor electronic cu imprimantă, dispozitiv de preluare a probelor de calitate a laptelui și o semiremorcă din inox pentru lichide alimentare și alcool, cu trei compartimente și 36.000 l.

Pentru colectarea laptelui, Magyar mai oferă o semiremorcă cisternă tot de 29.500 l, dar cu un sigur compartiment, o cisternă pe autoșasiu de 20.000 l, cu un singur compartiment, și o remorcă de 29.000 l, cu un singur compartiment și patru axe. Iar pentru transportul altor lichide alimentare mai sunt disponibile, în afară de modelul de la stand, versiuni din inox având 17.000-40.000 l, unele cu izolație ranforsată (pentru transport de ciocolată), încălzire cu apă caldă și abur și sistem de pompare cu pompe din inox cu antrenare electrică sau hidraulică. Cisternele pentru transport de lapte pot fi echipate cu sistem de măsurare metrologică Magycompt omologat pentru tranzacții comerciale, cu sistem de operare cu ecran de 7″ și software specific.

Pentru transport de uleiuri, AdBlue și aditivi a fost prezentată o semiremorcă din inox de 35.000 l și 14 compartimente, una de 30.000 cu un compartiment, o cisternă pe șasiu de 26 t, de 15.000 l și cu un singur compartiment și încă una de 16.000 l, cu 11 compartimente, pentru uleiuri de motor și hidraulice.

Hidrocarburile ușoare pot fi transportate în cisterne Magyar cu capacitate de la 36.000 la 42.000 l, cu o singură cuvă sau mai multe, din aliaj ușor, iar produsele petroliere grele, bitumul, emulsia de bitum și păcura grea, se pot transporta în siguranță în semiremorci cu un compartiment, de 33.000, 33.500 sau 35.000 l. Pentru bitum, pentru transport pe distanțe mari și pentru utilizarea cisternei ca rezervor tampon se oferă o opțiune de încălzire electrică, astfel încât temperatura bitumului să fie menținută permanent la peste 200 OC.

Magyar a mai expus la Solutrans o semiremorcă cisternă pentru transportul de hidrocarburi de 41.000 l, cu opt compartimente și sistem de recuperare a vaporilor. Trenurile de rulare sunt realizate de G.Magyar și folosesc axe Jost, SAF sau BPW, fiind echipate din ce în ce mai des cu sisteme de umflare automată a cauciucurilor, sisteme de supraveghere a uzurii plăcuțelor de frână, sisteme radar pentru mers înapoi sau camere de luat vederi. Cisternele pot fi echipate cu diverse sisteme de măsurare a cantității de combustibil prin măsurarea nivelului și a cantității livrate.

Pentru distribuție de mărfuri petroliere periculoase sunt disponibile modele din oțel, inox sau aliaj ușor, de la 2.500 la 26.000 l, pe diverse tipuri de șasiu de 4,5 t (în acest caz cisterna are un compartiment și 2.500 l), de 7 t (două compartimente și 4.000 l), de 19 t (patru compartimente și 13.000 l), 26 t (cinci compartimente și 19.000 l), 32 t (șase compartimente și 24.000 l), și 35 t.

La stand a mai fost prezentă o cisternă pentru transport de peleți, tot mai cerută în ultima vreme pe piețele din vestul Europei și nu numai. Construită pe șasiu de 26 t, cu sarcină utilă de 15 t, semiremorca este echipată cu comandă radio și cameră pentru marșarier. Oferta Magyar mai include astfel de modele și pe autoșasiu de 14 t (sarcină utilă de 7 t) și de 19 t (sarcină utilă de 11 t).

Magyar produce și cisterne pentru distribuția de îngrășăminte naturale, cu capacitate de 29.000 l, braț turelă de 9 m, cu rotire 300O, pompă centrifugă și pompă cu lobi pentru amestecare, umplere și golire, indicator de nivel și comenzi hidraulice ale ansamblului cu telecomandă.

Kögel a expus vehicule eficiente în exploatare și care permit reducerea emisiilor de CO2, pentru a argumenta și de această dată sloganul său din ultimul timp, „Când economia întâlnește ecologia. Pentru că ne pasă.“

Izoterma Box Novum – Purferro Quality, de 6.800 kg în varianta standard, este robustă, are sarcină utilă mare și se pretează la o gamă largă de aplicații de transport de produse sensibile la condițiile meteo. Șasiul este solid și folosește sistemul modular Kögel, izolația se realizează cu spumă și este complet fără CFC, stratul superior din oțel este robust și ușor de curățat și acoperit cu film PVC pe interior, iar pereții și acoperișul izolat sunt realizați in-house și oferă cea mai bună protecție pentru marfă.

Tot pentru transport de produse sensibile, Euro Trailer Novum Box, cu 1,38 m mai lungă decât semiremorcile convenționale, are un volum cu 10% mai mare, deci transportul cu ajutorul ei scade cu 10% emisiile de CO2 datorită posibilității de a încărca mai mult. Acest model poate fi echipat opțional cu numeroase sisteme și are un grad de personalizare ridicat. De exemplu, versiunea de la stand avea șină de ancorare complet încastrată pe toată suprafața și podea dublă, pentru un plus de 37 de europaleți. Și în cazul său șasiul este robust, iar izolația seamănă cu cea de la Box Novum.

Euro Trailer Novum, tot cu 1,38 m mai lung decât semiremorcile standard, oferă opțiuni rapide și sigure de ancorare datorită caroseriei Strong&Go și permite încărcarea suplimentară a până la patru paleți, în funcție de versiunea de caroserie.

Reamintim că semiremorcile Kögel sunt echipate cu axa de producție proprie KTA Novum și au în standard sisteme Kögel Telematics.

Krone a expus două vehicule și a promovat pachetul Krone 360O Trailer Service. Modelul Profi Liner City, cu două axe, foarte ușor de manevrat și conceput special pentru logistică urbană, având șasiu care își păstrează valoarea pentru mult timp, a fost expus în echiparea cu stivuitor inclus și cu sistem de direcție bolțat în șasiu, care necesită întreținere scăzută și permite manevre de condus chiar și în spații foarte înguste, datorită unghiului de virare de 25O.

Iar noul Box Liner are o sarcină utilă mare pentru transportul de containere, obținută datorită designului cu tub central și oțelului S700 de granulație fină și calitate superioară. Modelul eLTU 55 cu ampatament mare și centru de greutate jos expus la Lyon se pretează la toate tipurile de containere, de la 20O la 45O, dar și la containere de 45O cu tunel lung. Tracțiunea spate patentată oferă o șa de cuplare îmbunătățită când se transportă containere de 20O încărcate pe spate și, având șasiu cu gât de lebădă, se pretează la transportul cross-border în țări cu restricție de înălțime de 4 m.

Iar serviciile extinse Krone 360O Trailer Service, disponibile în întreaga Europă, includ platforma Krone Telematics, noua marcă de piese de schimb recondiționate Krone Trusted, care pot aduce costuri cu până la 50% mai mici decât ale pieselor originale Krone, și Krone Fair Care, un sistem modular și flexibil de întreținere și reparații disponibil 24-72 de luni, cu trei pachete: Light, Basic și Complete.

Lamberet a fost prezent la Solutrans cu șapte premiere, inclusiv câteva inovații spectaculoase pentru utilizare în transport și logistică, deoarece, așa cum explică CEO-ul companiei, Erick Mejean, de la ediția Solutrans din 2019 distribuția de produse la temperatură controlată și tranziția energetică au evoluat mult, iar compania franceză a fost mereu în prim-planul tehnologiilor pentru produse proaspete și congelate.

Lamberet a prezentat soluții electrice pentru emisii zero, pentru caroserii/semiremorci cu volum util de la 1 la 100 m3. Premiera mondială SR2 FresH2 este o semiremorcă frigorifică multitemperatură, pentru distribuție, care are agregat electric alimentat cu celule de hidrogen și care nu mai necesită un pachet de baterii, ce ar însemna costuri în plus, greutate în plus și consum mai mare. Acest vehicul este rezultatul unui parteneriat între Bosch, Carrier Transicold și STEF.

SR2 este o semiremorcă încărcabilă electric, multitemperatură, pentru distribuție, ale cărei cerințe legate de energie sunt împlinite de un pachet de baterii ce pot fi încărcate fie în mers, prin recuperarea energiei, fie prin opțiunea unei pre-încărcări statice (ca pentru un vehicul hibrid), și care integrează în șasiu cea mai recentă generație a axei cu generator electric TRAK’r, oferită de SAF.

La stand a mai fost prezent un Renault Trucks D ZE de 26 t cu dubă frigorifică Frigoline HD și sistem de alimentare constând din panouri solare.

Toate acestea nu sunt prototipuri, ci caroserii aflate în producția de serie, iar câteva unități au și fost livrate în 2021 unor companii ca Lidl sau Casino.

Alături de ele s-a aflat un van 100% electric Peugeot e-Expert, cu o dubă Lamberet cu izolație foarte eficientă și cu agregat eCoolJet 106 de la Kerstner, care este atât de eficient, încât nu mai este nevoie de pachet de baterii. Lamberet este primul carosier care oferă un van electric pentru transport de produse proaspete la același cost cu un van clasic diesel.

Frigolight este vârful de lance al noii generații pentru vehiculele comerciale șasiu-cabină, cântărește cu 25% mai puțin decât actuala gamă Frigoline, are o aerodinamică îmbunătățită cu 20% fără a adăuga accesorii și integrează noul agregat eCooljet 206 în tavan. Acest agregat, care va fi lansat în 2022, va putea echipa vehicule de până la 10 m3, oferind aceleași avantaje ca versiunea eCoolJet 106 pentru volume de 2-5 m3. Astfel, cu o greutate redusă cu un sfert și o caroserie care integrează agregatul în mod aerodinamic, Frigolight este o inovație importantă și stabilește noi standarde în domeniu.

Iar SR2 Green Liner este în prezent cea mai ușoară frigorifică de pe piață și se remarcă prin eficiență în operare, mai ales când face distribuție intensivă în zone urbane.

Lamberet a mai lansat primul dispozitiv de control cu activare vocală, pentru șasiuri și semiremorci, bazat pe aplicația conectată Multiplex Lamberet și pe comanda vocală OK Lamberet, care poate fi folosit pentru a ridica liftul, a deschide și a închide ușa, a acționa luminile ș.a., astfel încât operațiunile să fie mai sigure, mai rapide și mai confortabile pentru șofer.

Inovații care protejează mediul și sporesc confortul și siguranța

Din 2019, Premiile pentru Inovație sunt organizate într-un format nou, cu noi criterii de selecție și de apreciere a produselor înscrise și cu un juriu mai vast, din care fac parte directori tehnici ai firmelor producătoare de vehicule comerciale grele, profesioniști din domeniu (federații ale transportatorilor, dar nu numai) și jurnaliști din presa specializată.

La ediția din acest an s-au înscris 80 de inovații, iar juriul a desemnat câștigătorii dintr-o listă scurtă de 21, câte șapte la categoriile Carosieri, Furnizori de Echipamente și Digitalizare. Iar ca un omagiu adus fostului președinte al FFC (organizatorul competiției) s-a acordat în plus, la fiecare din cele trei categorii, premiul special „Joseph Libner”, pentru o inovație care aduce beneficii specifice pentru mediu.

La categoria Carosieri câștigător a fost CVIM, cu platforma plată TEPEMATIC cu extensie laterală, pentru creșterea lățimii utile și simplificarea încărcării/descărcării mașinilor transportate. Sistemul este complet automat și are ca principal obiectiv acela de a face munca șoferului mai ușoară și mai sigură, evitând căderile de la înălțime.

Pe locul al doilea s-a clasat producătorul de bene Forez-Bennes, cu SYSTEM GEEC 7, un instrument de control și de monitorizare care constă dintr-un ecran instalat în cabină și o rețea multiplexată în întregul vehicul, care îi permite șoferului să fie informat în timp real în legătură cu posibile riscuri și avertizat prin intermediul unor lumini sau prin alarmă sonoră.

Pe locul al treilea a fost Chéreau, cu sistemul patentat SafeLoading-C, care blochează frânele vehiculelor la rampa de încărcare când ușa acesteia este deschisă. Vehiculul și rampa sunt echipate cu un dispozitiv de comunicare și, atunci când ușa se deschide, mașina află această informație prin intermediul unui sistem wireless și frânele se blochează automat, pentru ca manipulanții să lucreze în deplină siguranță.

Premiul special „Joseph Libner“ la categoria Carosieri a fost câștigat de Lecapitaine, pentru Le Capitaine URBAN, o caroserie frigorifică dedicată utilitarelor ușoare, care economisește până la 12% energie, oferă o sarcină utilă cu până la 1.200 kg mai mare, în funcție de configurația vehiculului, și se adaptează la șasiurile de mâine, cu propulsii alternative.

La categoria Furnizori de Echipamente, aurul a fost câștigat de DYN’ACCESS, un sistem destinat camioanelor, care le permite transportatorilor să angajeze și șoferi cu mobilitate redusă, și care are o platformă telescopică ce poziționează un scaun cu rotile la același nivel cu scaunul șoferului și permite schimbarea ușoară între ele. Iar un lift suplimentar ajută șoferul să plieze scaunul cu rotile și să-l aducă în cabină. Sistemul care acționează platforma (o coboară, o pliază și o poziționează în spatele cabinei) este controlat automat din telecomandă.

Argintul i-a revenit Allison Transmission, pentru axa electrică eGen Power 100D, care permite o autonomie mai mare și reducerea dimensiunii pachetului de baterii, optimizând costul total de operare al vehiculelor electrice și reducând emisiile de gaze cu efect de seră și zgomotul, ceea ce permite exploatarea pe timp de noapte.

Iar bronzul a fost câștigat de Sofrigram Coldway, o nouă tehnologie pentru agregate frigorifice, care nu este influențată de condițiile climatice, câtă vreme temperaturile se situează între – 10 OC și +43 OC, și permite o autonomie de 12-24 de ore/ciclu, alături de o acuratețe foarte bună a temperaturii și constanță chiar și în condiții de vreme foarte caldă și de reduceri ale costurilor de operare.

Premiul special „Joseph Libner“ i-a revenit Bosch, pentru FresH2, o tehnologie bazată pe pila de combustie care înlocuiește motoarele diesel folosite în general la transportul cu temperatură controlată și energia de care este nevoie pentru a opera agregatele de răcire, fără a polua sau a face zgomot.

Premiul pentru Digitalizare, pentru Soluții de Conectivitate, i-a revenit Lamberet, pentru LCV, o soluție care are la bază platforma multiplexată a producătorului francez și o aplicație pentru telefoane smart, și care îmbunătățește siguranța și confortul în folosirea caroseriei (deschiderea prelatei, iluminare ș.a.) în timpul livrărilor prin adăugarea unei comenzi vocale. LCV permite folosirea tuturor dispozitivelor de control fără constrângeri referitoare la acces, poziționarea șoferului în siguranță (datorită unei vederi periferice mai bune) și eliberarea ambelor mâini pentru a manevra încărcătorul sau navetele la nevoie, în caz de balans.

Ekolis Infinity, de la Ekolis, a obținut premiul pentru Soft. Este o platformă de agregare de date universală, inovativă și ușor de folosit, care colectează informații de la toate sistemele de informații, de la cele de bord până la cele after-market, îmbunătățește calitatea muncii echipelor din service și reduce costurile cu soluțiile telematice.

Premiul special i-a revenit IDrive Idrive Al Cam, o cameră de bord cu inteligență artificială și cu urmărire GPS, care oferă posibilitate de căutare în timp real, recunoaștere facială și detectare a situațiilor în care șoferul este distras de la condus.

Articole similare