Inspecția Muncii din Italia a lansat o licitație pentru a adopta un software specific pentru controlul prevederilor din Pachetul Mobilitate 1, alegând în cele din urmă Ddd Controller, dezvoltat de Siak Sistemi. Compania explică într-un comunicat că „a putut integra aspectul normativ care se referă la Nota de orientare 4 din 2011 a Comisiei Europene – privind principiul toleranței aplicabil sancțiunilor – în cazul în care vehiculul a fost echipat cu tahograf de generație veche, adică instalat înainte de octombrie 2011“.
Acest lucru se datorează algoritmilor care permit Ddd Controller să detecteze automat tipul de tahograf instalat pe fiecare vehicul. „Inspectoratul trebuie să aibă în vedere această funcționalitate pentru a proteja companiile corecte în evaluarea înregistrării perioadelor de conducere, atunci când șoferii fac opriri frecvente”, adaugă compania, subliniind că „utilizarea unui tahograf învechit nu trebuie să fie, de fapt, un factor de penalizare pentru acele companii de transport care își desfășoară activitatea în conformitate cu reglementările din sector“.
De asemenea, acest software reduce numărul de apeluri la inspectorat și implicit timpul și costurile procedurilor legale.
În practică, inspectorii utilizează Ddd Controller pentru a verifica dacă societatea de transport rutier de mărfuri și-a îndeplinit obligațiile de informare, formare și control în temeiul Regulamentului 165/2014. În cazul în care conducătorului auto i se aplică o sancțiune, dacă societatea a respectat aceste trei obligații, ea nu va fi considerată coresponsabilă și, prin urmare, nu va fi sancționată împreună cu conducătorul auto.
Alături de Ddd Controller se află Ddd Manager, tot de la Siak Sistemi, care permite întreprinderilor de transport rutier de mărfuri să efectueze controale interne preventive pentru a verifica respectarea reglementărilor privind timpii de conducere și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto. Ddd Controller detectează, de asemenea, orice muncă nedeclarată, conducerea fără cardul de conducător auto introdus în tahograf sau obligația de a introduce țara de început și de sfârșit de călătorie (în vigoare din februarie 2022 prin Regulamentul 1054/2020).
În 2021, Inspecția Muncii din Italia a constatat pentru sectorul Transport și depozitare 3.057 de încălcări ale Regulamentului CE 561/2006 privind timpii de conducere și perioadele de odihnă ale șoferilor, iar în primele 9 luni din 2022 a detectat 2.021, estimând că cifra finală a anului va fi mai mare decât cea din 2021. „Este clar că numărul de infracțiuni legate de utilizarea tahografului este în creștere, iar această cifră este cu siguranță legată și de angajarea de noi inspectori, care, în consecință, detectează un număr mai mare de infracțiuni”, se arată în comunicatul celor de la Siak Sistemi.
În plus, „atunci când se analizează în detaliu problema încălcărilor comise de personalul călător, apar date interesante privind utilizarea incorectă a tahografului digital, cum ar fi cele referitoare la infracțiunile rezultate din introducerea incorectă a cardului de conducător auto în instrument”, așa cum arată și datele din prima campanie europeană de inspecție a camioanelor și autobuzelor din 2023.
Acest prim control, care a avut loc între 13 și 19 februarie 2023, a implicat 8.108 camioane și 626 de autobuze și a constatat că numărul de încălcări legate de instrumentul de înregistrare a crescut cu aproximativ 200 de cazuri în comparație cu ultimul din 2022, ajungând la 941 de înregistrări.