Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investiții în eficiență, pentru a profita din plin de potențialul pieței

Transportatorii intermodali din România au avut în 2024 creșteri de volume și de venituri, astfel că au putut să investească în continuare într-o infrastructură care să le permită să eficientizeze operațiunile și să optimizeze fluxurile de mărfuri. Și, în ciuda avantajelor pe care intrarea României în Schengen le aduce transportului rutier, ei privesc cu optimism și noul an, deoarece se bazează pe stabilitatea, predictibilitatea și capacitatea de a opera volume mari cu mai puțină expunere la fluctuațiile pieței pe care le oferă intermodalul – la care se adaugă începerea raportărilor ESG. În ceea ce privește costurile, ele pot fi mai mari decât în cazul transportului rutier în anumite condiții, dar intermodalul oferă stabilitate pe termen lung și elimină riscurile legate de lipsa șoferilor, restricțiile de circulație sau volatilitatea prețului la combustibil.

Afluent Arad South Terminal și-a extins în 2024 portofoliul de servicii și parteneri, activitățile de bază au crescut, iar terminalul a operat în medie 6-8 trenuri/săptămână, gestionând atât containere maritime, cât și produse agricole și mărfuri generale. Astfel că firma și-a dublat cifra de afaceri față de 2023 și și-a consolidat poziția pe piața logistică din România și nu numai, așa cum subliniază Nicoleta Oală, Commercial Manager în cadrul Afluent.

Terminalul a fost bine primit de exportatori datorită proximității față de zonele industriale din Arad și Timișoara. Compania a atras clienți din industrii diverse – producție, energie regenerabilă, agricultură – și manipulează containere maritime și organizează logistica pentru produse agricole, adaptându-se cerințelor pieței. 

În plus, în 2024 Afluent a avut oportunitatea de a participa la un proiect pilot alături de TTS, care a transportat containere încărcate cu cereale pe barjă, de la Viena până în portul Lom (Bulgaria), de unde Afluent a preluat transportul rutier până la clientul final, utilizând pentru descărcare șasiuri basculabile din propria flotă.

În ceea ce privește investițiile din 2024, a fost implementat un sistem digital dedicat gestionării fluxurilor logistice, care permite coordonarea eficientă a operațiunilor, optimizarea proceselor și reducerea erorilor, și au fost achiziționate echipamente pentru transbordarea mărfurilor (chiar și paletizate și big bags). Aceste investiții au fost finalizate și au avut un impact pozitiv asupra eficienței operaționale și a capacității de manipulare a terminalului.

Compania urmărește cu interes programele de finanțare disponibile, dar până în prezent nu a implementat niciun proiect cu fonduri europene, ci numai din surse proprii.

Volume mai mari și fluxuri optimizate pentru Routier

Pentru Routier European Transport 2024 a fost un an de consolidare și optimizare, în special pe segmentul de intermodal, un an în care volumele transportate au crescut susținut și fluxurile logistice au fost optimizate, așa cum declară Bogdan Vescan, Intermodal Manager în cadrul companiei clujene. „Cifrele exacte nu sunt încă finalizate, dar observăm această dinamică, iar ceea ce este clar e că am investit constant în eficientizarea operațiunilor noastre.“

Strategia pentru 2024 a presupus stabilizarea și consolidarea activității de intermodal și eficientizarea rutelor, astfel că Routier a intrat mai profund în transportul intermodal și a preluat pe cont propriu operarea, relația Oradea-Venlo a devenit mult mai fluidă, iar problemele operaționale s-au redus considerabil, datorită acestui control integral asupra terminalului, prin gestionarea directă a întregului proces.

Mutarea în noul terminal din Oradea cu șapte luni mai devreme decât se anticipase a necesitat un efort deosebit, „dar agilitatea și capacitatea de adaptare rapidă ne-au permis să maximizăm beneficiile, ducând la creșterea capacității operaționale și la o flexibilitate îmbunătățită. De exemplu, am constatat o reducere a numărului de trenuri anulate cu aproximativ 85% față de 2023. Acest succes nu s-a datorat exclusiv mutării de la Curtici la Oradea, ci mai ales unei gestionări mult mai eficiente a întregului flux operațional.“

Reamintim că pentru a transforma terminalul din Oradea într-un hub logistic funcțional a fost necesară o investiție de peste 2,5 milioane de euro, deoarece infrastructura inițială era limitată la liniile de cale ferată și la platforme, ceea ce a impus dezvoltări și pe partea fizică, și pe cea operațională: betonarea zonei de acces în terminal, instalarea unei stații electrice pentru încărcarea camioanelor și a unui rezervor de motorină pentru alimentarea locomotivelor și camioanelor diesel, construirea de facilități dedicate șoferilor și organizarea unui atelier pentru întreținerea echipamentelor, achiziționarea de echipamente de manipulare a mărfurilor și sisteme IT pentru gestionarea și optimizarea fluxurilor logistice. Un alt aspect important a fost recrutarea și pregătirea personalului, „un element esențial pentru operarea eficientă a terminalului“. Aceste investiții au fost gândite pentru a asigura un nivel ridicat de eficiență operațională, reducerea timpilor de manipulare și o mai bună integrare în rețelele de transport intermodal.

Compania analizează, în funcție de cererea pieței și de nevoile operaționale, și oportunitatea extinderii către noi soluții logistice (închirierea de vagoane convenționale). Terminalul din Olanda are depozit feroviar, ceea ce oferă posibilitatea de a explora și această nișă.

Mutarea operațiunilor în terminalul Episcopia Bihor i-a oferit companiei un avantaj strategic important, în special datorită controlului direct asupra operabilității terminalului, ceea ce i-a permis să gestioneze mai eficient întoarcerea trenurilor, indiferent de întârzieri, și să optimizeze fluxurile logistice. Noul terminal facilitează și un acces mai rapid la rețeaua europeană de transport, contribuind la stabilitatea și predictibilitatea operațiunilor.

Numărul de trenuri operate de Routier a crescut în 2024 până la cinci/săptămână pe ruta Oradea-Venlo, infrastructura a fost adaptată la cerințele operaționale ale firmei și coordonarea cu partenerii feroviari a fost mai bună. Au existat totuși și provocări, printre care lipsa resurselor umane specializate în terminal, drept pentru care Routier a trebuit să investească mult în instruire, pentru a asigura un nivel optim de competență operațională.

Volumele de transport intermodal nu au scăzut per total în ultimul timp, dar trenurile publice între terminale au fost afectate la nivel european. Compania însă a continuat să crească deoarece a investit în resurse proprii, în optimizarea fluxului și în servicii mai fiabile pentru clienți.

Șapte roundtrip-uri săptămânale în 2025

Routier continuă investițiile și în acest an, în martie fiind estimată livrarea unei locomotive diesel, care va asigura manevrarea trenurilor între terminal și gară. Compania a mai închiriat recent 40 de vagoane noi, ceea ce i-a permis să lanseze pe 1 ianuarie al șaselea roundtrip săptămânal, iar ulterior își propune să ajungă la șapte, cu 22-23 de vagoane în fiecare tren, după ce va închiria alte 25 de vagoane noi. „Un obiectiv important pe care l-am atins deja este optimizarea disponibilității vagoanelor, reușind să ajungem la o încărcare de 99% datorită certificării noastre ECM pentru reparații vagoane, care ne-a permis să maximizăm eficiența și să reducem la minimum timpul de indisponibilitate.“

Routier își propune și să-și extindă serviciile oferite în terminal și să optimizeze operațiunile și infrastructura.

Investiția într-un terminal propriu poate fi mai avantajoasă pe termen lung

Bogdan Vescan explică tendința ca organizatorii de trenuri să deschidă noi și noi terminale prin diverși factori strategici și operaționali. Pe de o parte, fiecare operator își dorește să fie prezent în zone care nu sunt încă deservite optim, pentru a atrage clienți noi și a acoperi regiuni cu potențial de creștere. Pe de altă parte, optimizarea costurilor joacă un rol important, și uneori investiția într-un terminal propriu poate oferi avantaje pe termen lung în ceea ce privește flexibilitatea operațională, eficiența și controlul asupra fluxurilor logistice.

„Piața intermodală este într-o continuă evoluție, iar nevoile clienților sunt din ce în ce mai specifice. De aceea, extinderea infrastructurii feroviare prin dezvoltarea unor terminale noi poate fi o strategie de diferențiere și adaptare la cererea în schimbare. Totuși, sustenabilitatea unui număr mare de terminale depinde în final de volumul de marfă disponibil și de capacitatea fiecărui hub de a atrage și menține fluxuri constante de transport.“

Lucrările la infrastructura feroviară nu au afectat semnificativ traficul

Lucrările de reparații la calea ferată din Curtici spre Ungaria au îngreunat transportul feroviar, însă Routier a reușit să se adapteze la această situație printr-o planificare atentă a trenurilor: a folosit rute alternative sau a exploatat intervalele disponibile pe timpul nopții în zonele afectate. În ceea ce privește lucrările planificate între Oradea și Ungaria, „suntem în contact direct cu autoritățile și constructorii, ceea ce ne permite să anticipăm eventualele probleme și să luăm măsuri proactive. Deși astfel de lucrări pot genera întârzieri punctuale, nu ne așteptăm la un impact semnificativ asupra traficului nostru, având în vedere măsurile deja implementate.“

Un nou proiect Afluent în 2025, cu EMA Rail

În 2021, Afluent a început un parteneriat cu METRANS care a constat din trei conexiuni feroviare săptămânale între terminalul din Arad și hub-ul din Budapesta Csepel al acestei companii, care să faciliteze transportul containerelor maritime între România și porturi importante precum Koper, Bremerhaven, Rotterdam și Hamburg, oferind legături eficiente către întreaga rețea METRANS.

Iar în ianuarie 2025 Afluent a început un proiect cu compania de tracțiune feroviară EMA Rail, prin care sprijină dezvoltarea rețelelor feroviare și transformarea transportului de mărfuri, pentru a reduce traficul rutier și a permite un viitor sustenabil. „Prin intermediul EMA Rail, aducem valoare adăugată terminalului Afluent Arad South Terminal, optimizând operațiunile de tracțiune feroviară și reducând costurile. Parteneriatul solid dintre METRANS și Afluent reprezintă temelia succesului acestei noi inițiative, iar colaborarea noastră sprijină creșterea și succesul tuturor celor implicați în proiect.“

Noi conexiuni directe cu terminale din diverse țări

Planurile Afluent pentru 2025 includ optimizarea rutelor existente prin creșterea frecvenței trenurilor și dezvoltarea de noi conexiuni directe cu terminale intermodale din Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Olanda, atât pentru transporturile de containere, cât și pentru semiremorci. Aceste inițiative vor reduce timpul de tranzit și vor îmbunătăți eficiența logistică între Europa de Est și Europa Occidentală. 

Având în vedere conexiunea directă existentă de peste patru ani, cu un tren pe săptămână către și dinspre portul Constanța, compania dorește extinderea acestei rute și creșterea volumelor, susținute de interesul tot mai mare al clienților. „Vrem să se dezvolte transportul intermodal în România nu ca urmare a dificultăților din portul Constanța, ci datorită poziției strategice a țării noastre și solicitărilor în creștere pe acest segment, pentru transportul sustenabil și verde.“

Reprezentanta Afluent a observat în ultimul timp creșterea interesului companiilor turcești de a-și stabili hub-uri logistice în România, terminalul arădean primind și el solicitări pentru operarea de volume cu origine în/din Turcia. „Si suntem deschiși să colaborăm pentru a facilita aceste fluxuri de mărfuri.“

Routier preia integral operarea terminalului din Venlo

În cazul Routier 2025 va fi dedicat consolidării și optimizării operațiunilor intermodale, după ce a luat decizia strategică de a renunța la terminalul din Stuttgart și de a prelua integral administrarea și operarea terminalului din Venlo. „Astfel, ne vom concentra toate resursele și investițiile în propriile terminale, din Oradea și Venlo.“

La Venlo se vor face investiții de aproximativ un milion de euro pentru achiziția a două noi utilaje, reorganizarea infrastructurii și optimizarea depozitului feroviar, care va permite descărcarea simultană a 10 vagoane în interior. În plus, se va investi în resurse umane și digitalizare.

Obținerea licenței ECM pentru reparații de vagoane îi permite companiei să facă reparații minore în regim propriu, iar din aprilie va avea și aprobarea pentru reparații mai complexe, deci va fi și mai autonomă și va optimiza fluxurile operaționale, astfel încât să aibă trenuri complete, capacitate maximă și un timp mai scurt de răspuns la cererile clienților.

Divizia de transport intermodal a devenit motorul principal de creștere a companiei, cu peste 65% din cifra de afaceri, iar până la final de an se estimează că va ajunge la 70%, pe măsură ce se dezvoltă infrastructura și sunt atrași noi clienți. Dar transportul rutier și logistica rămân componente esențiale ale activității Routier, iar complementaritatea dintre aceste servicii permite oferirea de soluții complete, adaptate cerințelor pieței.

Clienții nu vor migra nici spre transport rutier, nici spre terminalele din Ungaria

Începerea raportărilor ESG în 2025 va stimula utilizarea intermodalului, datorită accentului pus pe sustenabilitate și reducerea emisiilor. Tocmai de aceea reprezentanta Afluent crede că acest tip de transport va continua să fie preferat, datorită beneficiilor legate de ecologie și eficiență, deși după intrarea României în Schengen timpii de așteptare în frontiere s-au redus, în beneficiul transportului rutier. Tot datorită acestui fapt accesul transportatorilor români la terminalele din Ungaria (și invers) poate fi mai ușor, „dar investițiile noastre în infrastructură și parteneriatele strategice ne permit să oferim servicii competitive, menținând atractivitatea terminalului nostru atât pentru clienți locali, cât și internaționali“.

Bogdan Vescan crede că eliminarea controalelor la frontieră a făcut transportul rutier mai rapid și mai competitiv pe unele rute – or, timpii mari de așteptare au fost una dintre principalele motivații pentru migrarea către intermodal – deci asistăm la o reconfigurare a pieței, unde operatorii rutieri câștigă teren pe anumite segmente. „Totuși, determinant pentru intermodal nu este doar timpul, ci și stabilitatea, predictibilitatea și capacitatea de a transporta volume mari cu mai puțină expunere la fluctuațiile pieței de transport rutier. Iar reglementările ESG vor încuraja tot mai mult dezvoltarea intermodalului, deoarece marile companii sunt din ce în ce mai atente la amprenta de carbon.“

Bogdan Vescan este de părere că eliminarea controalelor la frontieră nu va schimba semnificativ dinamica dintre terminalele din România și cele din Ungaria și că transportatorii și clienții de la noi vor prefera în continuare soluțiile locale, deoarece last mile și first mile joacă un rol esențial în eficiența lanțului logistic. Deci un terminal mai apropiat de punctul de încărcare sau descărcare, care reduce costurile și timpii de transport, rămâne un avantaj important. În plus, în condițiile în care intermodalul este utilizat în principal pentru volume mari și grele, relocarea întregului flux în Ungaria nu este fezabilă pentru toți clienții. „Există, desigur, rute și destinații care necesită terminale din afara României, dar, în general, operatorii care lucrează cu volume mari vor căuta soluții cât mai eficiente din punct de vedere al costurilor și al timpilor de transport, ceea ce face ca terminalele din România să rămână relevante.“

Terminalul Decea are un rol tot mai important în strategia de creștere a DP World 

2024 a fost pentru DP World un an cu provocări, dar și cu oportunități, în care au existat proiecte noi față de 2023, activitatea de intermodal și linia de ferry au continuat să se dezvolte într-un context dinamic, iar rezultatele financiare au reflectat această evoluție, așa cum declară Violeta Frangu, Sales Manager Sea Freight DPW Logistics.

Activitatea Ro-Ro a evoluat conform așteptărilor și compania este interesată de creștere și în perioada imediat următoare, drept pentru care în vară va introduce a doua navă, ceea ce va permite o creștere a capacitații de transport, și lucrează la un serviciu intermodal care să conecteze mărfurile din Asia cu vestul Europei, combinând linia de ferry cu transportul feroviar.

Printre proiectele de infrastructură derulate pentru a sprijini dezvoltarea operațiunilor se numără o platformă logistică de 12 ha, care va include un depozit modern, precum și patru linii de cale ferată ce vor transforma DP World într-un hub intermodal de referință. Platforma logistică va fi finalizată la sfârșitul lui 2025, iar infrastructura feroviară suplimentară la sfârșitul lui 2026 și ambele vor contribui la creșterea eficienței și capacității de manipulare.

În plus, DP World a explorat diverse oportunități de accesare a fondurilor europene pentru proiectele sale de dezvoltare, având în vedere prioritățile strategice pe termen lung.

Terminalul companiei din Decea inaugurat în 2024 a stârnit interesul mai multor parteneri, iar utilizarea sa este în continuă creștere, influențată de contextul economic și de fluxurile comerciale de exporturi și importuri. În plus, sunt în derulare numeroase proiecte de project cargo, în special în sectorul eolian, ceea ce consolidează poziția companiei pe această piață.

În ceea ce privește activitatea din Constanța, unul dintre aspectele care au influențat-o major a fost disponibilitatea redusă a echipamentelor, „dar am gestionat situația astfel încât să minimizăm efectele asupra clienților și am făcut în 2024 și achiziții noi de echipamente electrice, pentru sustenabilitate. Aceste investiții vor continua în perioada următoare.“

Volumul de marfă care ajunge în Constanța este tot mai mare, dar gestionarea lui depinde de infrastructura portuară, care uneori limitează operatorii. De aceea se așteaptă modernizări care să se plieze pe cerințele actuale ale pieței și să faciliteze fluxurile de transport.

În 2025 compania își propune să-și consolideze operațiunile existente și să-și optimizeze rețeaua intermodală. Terminalul Decea are un rol important în această strategie, deoarece a fost conceput ca un hub menit să faciliteze traficul pentru vestul țării și nu numai. Pașii necesari pentru funcționalitatea și profitabilitatea sa sunt în derulare, iar faptul că acesta este conectat cu Ungaria joacă un rol important în facilitarea fluxurilor de marfă și în îmbunătățirea conectivității în regiune.

În plus, deoarece România devine tot mai atractivă ca hub logistic pentru partenerii turci – atât pentru mărfurile care vin din Asia, cât și pentru companiile mari din România din sectorul auto, precum Renault și Ford – DP World urmărește să valorifice acest interes prin servicii și investiții adecvate.

Articole similare

Ad