In plina criza, compania cu capital romanesc OTZ Logistics a reusit sa-si mentina dezvoltarea pe care a inceput-o in 2007. Ea dispune de 50.000 m2 de spatiu de depozitare, iar printre clientii deserviti se numara Coca Cola, Ursus, Cadbury, UED sau BAT. Anul acesta, OTZ Logistics are in plan sa se extinda in toata tara prin forte proprii sau cu ajutorul unor subcontractori locali. Iar investitiile in sistemele pentru oferirea de solutii integrate clientilor vor depasi un milion de euro.
Companie cu capital integral romanesc, OTZ Logistics a reusit sa-si pastreze si in 2009 ritmul de crestere inceput in 2007. La sfarsitul anului trecut, firma a ajuns la o cifra de afaceri de circa 14 milioane de dolari, dubla fata de cea inregistrata in 2008 si de patru ori mai mare decat in 2007.
In general, oficialii companiei au optat pentru inchirierea spatiilor de depozitare, care sa le ofere o mai mare flexibilitate. OTZ Logistics dispune de o capacitate de depozitare atat ambientala, cat si cu temperatura controlata, de 50.000 m2, din care in Bucuresti sunt 20.000 m2. „Ne-am pastrat politica in ceea ce priveste investitiile. Anul trecut am deschis un depozit la Ploiesti, unde avem un spatiu de depozitare de circa 14.500 m2. Aici vom avea o zona de picking aproape complet automatizata, ca o solutie pentru clientii cu produse proaspete care se pastreaza intre 0 si 6oC, gen mezeluri sau branzeturi. Nu s-a facut rabat de la calitate, desi nu ne-a fost usor avand in vedere criza actuala“, a spus Daniel Scaesteanu, director general OTZ Logistics.
Sistem automatizat la Ploiesti
Sistemul automatizat din depozitul de la Ploiesti este dezvoltat impreuna cu SSI Schaefer si va necesita in final o investitie de aproape un milion de euro. „Vizam o solutie integrata pe care sa o oferim clientilor in toate etapele lantului logistic pe care le acoperim, care sa ne permita comunicarea on-line cu clientii, pentru ca dorim sa fim cat mai transparenti. Implementarea sistemului automatizat va incepe din primele luni ale lui 2010.“
Decizia de a realiza aceste investitii la Ploiesti a pornit de la doua contracte, insa pe parcurs mai multe firme s-au aratat interesate sa lucreze cu OTZ in acest depozit. Cei mai multi clienti ai companiei sunt din zona de FMCG, in special bauturi. De la inceputul anului trecut dateaza colaborarea cu Ursus si Coca Cola, ce include depozitarea marfurilor la depozitul din Ploiesti, cat si distributia primara, secundara si capilara. Un alt client este BAT, pentru care OTZ va face incepand de anul acesta depozitare de materie prima pentru industria tutunului la centrul din Ploiesti. Compania are clienti si din domeniul farmaceutic, unul din acestia fiind LaborMed. „Acum, tot mai multe companii se uita catre externalizare pentru eficientizarea activitatii. Criza este un catalizator al gasirii unor solutii de convietuire pe piata. Asa ca exista tendinta de a coopera cu o parte din competitori pentru clienti mari, fapt care se manifesta deja de cativa ani in Europa. Unele colaborari de acest gen au inceput chiar inainte de criza economica, in ideea de a oferi solutii cat mai bune clientilor.“
Alte puncte logistice ale companiei se gasesc in Timis, Bacau, Constanta, Buzau, Dolj, Arges, Iasi si Covasna. Iar planurile de extindere mai vizeaza puncte logistice la Cluj si Brasov. „Vrem sa oferim o solutie nationala, pe care o vom avea la jumatatea acestui an prin forte proprii sau prin diverse parteneriate cu firme locale.“
OTZ si-a eficientizat procesele de lucru
Dintre clientii aflati in depozitul OTZ, primii afectati de criza au fost cei din domeniul farmaceutic, care depinde de sistemul de stat. „Vorbim de o criza financiara care s-a manifestat in primul rand prin lipsa creditelor, si de aici dificultati la toata lumea.
Cel mai greu anul trecut a fost sa faci rost de bani de la banci pentru capital de lucru si investitii.“
Insa, cum putine domenii nu au fost afectate de aceasta situatie, cei mai multi clienti au incercat sa poarte discutii pentru renegocierea tarifelor.
„In negocierile de anul trecut cu clientii a fost greu sa le explicam de ce nu au scazut chiriile la depozite – in mod normal ar fi trebuit sa scada odata cu cererea. Ne-au cerut renegocierea tarifelor pentru ca au dificultati si li se pare normal ca toti cei implicati in lantul logistic sa faca un efort pentru a trece mai usor aceasta perioada.“
Anul trecut, OTZ Logistics a trecut la eficientizarea tuturor departamentelor sale. Si, desi la inceputul lui 2009 compania avea 300 de angajati, la finalul anului a ajuns la 500. „In unele departamente nu se justificau alocarile anterioare, pentru ca volumele de marfa au scazut. Scopul nostru a fost acela de a pastra nivelul calitativ superior al serviciilor prestate, iar de aici am pornit toate activitatile de eficientizare.“
Procesul de eficientizare din depozit a mai vizat reducerea numarului de utilaje, reorganizarea proceselor de lucru, dar si rearanjarea marfurilor in depozit.
„Ne-am adaptat la alte dimensiuni de paleti, pentru a putea ocupa mai bine metrul patrat de depozitare. Cum lucram deja de mai mult timp cu clientii nostri, am ajuns sa le cunoastem si chiar sa le anticipam nevoile. Asta pentru ca la inceputul unei colaborari nu este transferata chiar toata informatia catre partenerul de logistica, in consecinta, abia dupa 2-3 ani de colaborare se vad adevaratele beneficii ale externalizarii.“
Mai multi clienti in aceleasi camioane
Flota OTZ Logistics este compusa din circa 80 de camioane mari si 150 medii, destinate distributiei. „Cred ca in perioada imediat urmatoare vom creste mai mult prin colaborari cu transportatorii existenti decat prin flota proprie, insa flota proprie este cea care da consistenta serviciului. In tara avem masini care acopera zilnic fiecare magazin, in functie de cerinta clientului. De exemplu, mezelurile ajung in magazine a doua zi dimineata dupa ce au iesit de pe banda de productie. Totul se intampla in 24 de ore.“
Pentru eficientizarea costurilor de transport, OTZ Logistics a incarcat pe aceleasi mijloace de transport marfurile mai multor clienti din aceleasi industrii.
„Cei care nu sunt de acord cu acest lucru si sunt mai conservatori vor trebui sa isi asume alte costuri. Preturile de transport sunt constante, dar daca facem un calcul in raport cu inflatia se vede o reducere reala a preturilor. Deci nu a fost o reducere de tarife, ci doar s-a incasat mai putin decat anul trecut din cauza inflatiei.“