Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investiții semnificative în material rulant și în infrastructură feroviară

Transportul feroviar este pe o linie ascendentă, fiind puternic finanțat de Uniunea Europeană, la fel ca și transportul public urban, unde se investește masiv în vehicule cu zero emisii. În aceste condiții, pe termen mediu și lung, transportul regulat de călători județean și interjudețean ar putea avea un competitor serios.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) are calitatea de Beneficiar în mai multe programe cu finanțare europeană – Programul Transport (PT) 2021-2027, Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR) și Fondul pentru modernizare (FM) – pentru investiții în material rulant nou, special pentru transportului feroviar de călători. Pe lângă fondurile europene nerambursabile și vor aloca bani și de la bugetul de stat. Astfel, prin PT 2021-2027 se dorește achiziția a 37 de unități rame electrice inter-regionale (RE-IR) plus mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani de la livrare, achiziția de rame electrice regionale, denumite RE-R2, și a serviciilor de întreținere și reparații necesare, sistem integrat de ticketing feroviar național, introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul orașelor mari din România, în vederea îmbunătățirii mersului trenurilor, și realizarea unui audit tehnic-economic al obligațiilor de serviciu public asumate de operatorii de transport feroviar de călători care au încheiate contracte de servicii publice.

Prin PNRR se intenționează achiziția altor 20 de rame electrice inter-regionale, a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160  km/oră şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, precum și a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie pe hidrogen. De asemenea, se dorește modernizarea a 55 de locomotive electrice pentru trenurile de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători.

Proiectele aferente Fondului pentru modernizare includ cumpărarea a 62 rame electrice regionale, 23 de locomotive electrice și 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2. Separat, cele 16 locomotive Alstom deja contractate urmează să fie livrate la sfârșitul anului viitor și în primul semestru al 2026.

Investițiile bugetare pentru modernizarea infrastructurii feroviare vizează reabilitarea liniei Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European, pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/oră (141,17 km), reabilitarea liniei Braşov-Simeria, componentă a Coridorului Rin-Dunăre (112 km), modernizarea liniei Caransebeș-Timișoara-Arad (162,19 km), electrificarea şi reabilitarea liniei Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor (166,42 km), proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru modernizarea liniei Bucureşti Nord-Jilava-Giurgiu Nord-Giurgiu Nord Frontieră (55 km), redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana (12,86 km), reabilitarea liniei Dărmănești-Vicșani-Frontieră și electrificare (30,31 km), reabilitarea liniei Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteranean (234,88 km), electrificarea liniei Rădulești – Giurgiu Nord.

În ceea ce privește viteza medie tehnică pe rețeaua feroviară din România, aceasta este acum de 69,97 km/oră. Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) are în derulare contracte de acces pe infrastructura feroviară cu șase operatori.

La momentul actual, față de proiectele sus-menționate, sunt bugetate și alte obiective de investiții, aflate în etapa de elaborare a studiului de fezabilitate sau elaborarea a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic: reabilitarea liniilor Focșani-Roman, Pașcani-Dărmănești, Ploiești Triaj-Focșani, Roman-Iași-Frontieră, București Nord-Craiova, modernizarea liniilor Apahida-Suceava, Coșlariu-Cluj Napoca, precum și a liniilor de cale ferată și a instalațiilor din Complexul Feroviar București.

Proiectele de modernizare/reabilitare a infrastructurii feroviare aflate în derulare sau în pregătire au ca obiectiv îndeplinirea standardelor tehnice de interoperabilitate, inclusiv creșterea vitezei de circulație la 160 km/oră pentru trenurile de călători și la 120 km/oră pentru trenurile de marfă. În ceea ce privește investițiile în gări, sunt în derulare 124 de stații, în cadrul programelor de modernizare/reabilitare, care au termen de finalizare în 2024-2027. De asemenea, un nou lot de stații vor fi modernizate în cadrul următoarelor tronsoane de cale ferată ce vor fi reabilitate prin programele de finanțare din fonduri europene, în corelare cu aprobarea de către Comisia Europeană a cererilor de finanțare.

Articole similare

Ad