Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investitiile in automotive: profit sau pierdere pentru Romania?

Intentia General Motors de a produce la Iasi masini Opel low cost ar putea fi ca o „gura de oxigen“ pentru industria romaneasca din domeniu, mai ales pentru regiunea Moldovei. La prima vedere, aceasta investitie ar fi benefica atat pentru piata romaneasca, cat si pentru producatorul american care astfel ar produce aici cu costuri scazute vehicule pentru intregul continent. Opel ar trebui sa relanseze astfel platformele combinatului Fortus de la Iasi, aflata in insolventa din 2007, cu datorii de peste 50 de milioane de euro. Aici ar putea beneficia de caile ferate din apropierea combinatului, dar si de soseaua de centura cu legatura spre granita de est a tarii.
 

Insa, oricat de bine ar suna o asemenea investitie pe piata romaneasca, nu putem sa nu ne punem problema ca aceasta va semana cu cea realizata de Ford la Craiova care, nici la cativa ani de la preluare, nu pare sa-si fi gasit ritmul promis. Conditiile initiale de privatizare a uzinei din Craiova prevedeau ca anul acesta sa fie aici peste 7.000 de angajati, iar productia sa urce la circa 250.000 de masini pe an. Iar pentru obtinerea acestor deziderate i s-a acordat si un ajutor de stat de 143 de milioane de euro intre 2008 si 2011, dar si o garantie de stat pentru 80% dintr-un imprumut de 400 de milioane de euro de la BEI.
Ford a produs in primele zece luni ale acestui an aproape 45.900 de masini la Craiova, in scadere cu 27% fata de perioada similara a anului trecut, iar de curand a anuntat concedierea a nu mai putin de 680 de oameni, astfel ca aici vor mai ramane circa 2.500 de salariati. Motivul este legat de vanzarile slabe ale modelului B-Max.
Desi Dacia este in continuare compania care realizeaza cele mai multe exporturi din Romania, un sambure de teama a incoltit si in ceea ce priveste producatorul de la Mioveni, dupa ce noile investitii ale Grupului Renault in Maroc si Algeria au inceput sa preia din ce in ce mai mult din capacitatea de productie din tara noastra.
Daca anul trecut Dacia a ajuns la un nivel record de aproape 350.000 de vehicule, la fel ca in 2011, pentru anul acesta productia se pare ca va inregistra o scadere cu circa 30.000 de vehicule. Motivul? Renault se orienteaza catre piete chiar mai ieftine decat Romania. La mai putin de un an de cand Renault a decis sa mute trei sferturi din productia modelului Dacia Sandero in Maroc, producatorul francez are in plan relocarea unei capacitati de 25.000 de masini Renault Symbol la uzina inaugurata de curand la Oran, Algeria. Spre deosebire de uzinele din Maroc si Romania, aflate in proprietatea Renault, in Algeria grupul francez are numai 49% din actiuni, restul de 51% fiind detinute de statul algerian.
Uzina din Algeria va permite o capacitate de asamblare de 25.000 de vehicule pe an in prima faza a proiectului, iar in cea de a doua faza, capacitatea de productie ar urma sa ajunga la 75.000 de vehicule pe an. Investitia initiala de 50 de milioane de euro in aceasta uzina ar urma sa creasca in timp pana la 800 de milioane de euro.
Pozitia geografica ne-a ajutat, asa ca anul acesta, Dacia a mutat la noi din India productia Duster-ului pentru Marea Britanie. Decizia a fost luata din cauza drumului lung din India pana in Marea Britanie, unde vanzarile Dacia au crescut cu 70% anul acesta.
In total, intre ianuarie si octombrie a.c. s-au produs pe piata locala 329.400 de masini, in scadere cu 4% fata de aceeasi perioada din 2013.
Dar este clar ca Guvernul trebuie sa fie cu ochii pe producatorii din industria automotive, care reprezinta in continuare motorul exporturilor romanesti, deci si al logisticii si transportului. Orice „cutremur” la unul dintre cei doi producatori locali, sau la marii producatori de componente, unii dintre ei depasind valoarea productiei Ford in Romania, ne poate costa scump, mai ales ca majoritatea producatorilor sunt firme straine, nu autohtone, care-si pot muta oricand productia catre alte locatii mai ieftine.

Articole similare

Ad